7

گذشته‌گرایی؛ شاخصه مشترک رنسانس فلورانس و رنسانس قدسی

  • کد خبر : 43543
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۳:۰۰
گذشته‌گرایی؛ شاخصه مشترک رنسانس فلورانس و رنسانس قدسی
حرکت رنسانس در واکنش به دوران قرون وسطی و در سلب آن، هویت خود را بازیافت. بدین‌سان توجه به یونان و روم باستان، اندیشه اندیشمندان رنسانس را به خود مشغول داشت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حرکت رنسانس در واکنش به دوران قرون وسطی و در سلب آن، هویت خود را بازیافت. بدین‌سان توجه به یونان و روم باستان، اندیشه اندیشمندان رنسانس را به خود مشغول داشت.

عصر رنسانس همان‌گونه که از جهات مختلف،‌ عصر ترقی، پیشرفت و تعالی بود، از جهاتی عصر ارتجاع و انحطاط به شمار می‌آید؛ زیرا علم جدید، میل و توجه به ادبیات و فلسفه قدیم را در قلوب افراد ایجاد کرد، آنان را به سوی اخلاق بت‌پرستی برگرداند و باعث شد پشت‌پا به دین مسیحیت بزنند.

در همین گذشته‌گرایی بود که آکادمی افلاطون در فلورانس شکل گرفت و سنت هرمسی(متون مصری) توسط «فیچینیو» ترجمه شد و گسترش یافت. در جنبش‌های معنوی نوپدید به عنوان فرزندان رنسانس قدسی( درعصر پست‌مدرن) نیز برخی ادیان قدیمی مانند تائوئیسم و بودائیسم در جریان‌هایی مانند فنگ‌شویی، ذن، یوگا، عرفان وین‌دایر و… بازخوانی شده‌اند یا عرفان سرخپوستی و مکزیکی در اندیشه‌های «پال توئیچل» و «کارلوس کاستاندا» فرصت طرح یافتند.

«پائولو کوئیلو» هم با «کیمیاگر» خود کوشید تا انسان و کیهان هرمسی را به زبان داستان و رمان مورد پسند بشر عصر پست‌مدرن تبدیل کند.

بدین‌سان، جریان‌های معنوی معاصر پست‌مدرن نیز چونان عصر رنسانس فلورانس کوشیدند تا در نفی مدرنیته به گذشته‌های پیش از آن رجوع کنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43543

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.