3

پیامدهای فرهنگی و اجتماعی دونادون در فرقه اهل حق

  • کد خبر : 45155
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۰۰
پیامدهای فرهنگی و اجتماعی دونادون در فرقه اهل حق
عقیده دونادون، پیامدهای مختلفی از جمله پیامدهای فرهنگی و اجتماعی در پی دارد. اطاعت بی چون و چرا از بزرگان فرقه، ایجاد انگیزه ریاست طلبی و مرید پروری، ترویج خرافه گرایی و سوء ظن و بدبینی نسبت به برخی افراد فقیر، از مهم‌ترین پیامدهای اجتماعی آن است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دونادون باور شاخص در میان آموزه‌های اهل حق است که تمام خاندان اهل حق، در عقیده ورزی به آن مشترک هستند. دونادون و نوع نگرش به زندگی انسان پس از مرگ، پیامدهای مختلفی از جمله پیامدهای اجتماعی و فرهنگی زیر در میان پیروان این فرقه در پی دارد:

1- اطاعت بی چون و چرا از پیران و بزرگان فرقه:
بر اساس اعتقاد به دونادون، پیروان این فرقه معتقدند كه پیشوایان آنها در دوره‌های گذشته در جامه پیغمبران و صحابه حضرت محمد (صلی‌الله‌‎علیه‌‎و‎آله) و یاران حضرت حسین (علیه‌‎السلام) و حتی دوازده امام (علیهم‌‎السلام) و عرفا و سلاطين به دنيا آمده و در جامه‌های گوناگون در میان مردم ظاهر گشته و به ارشاد و هدایت مردم جهان پرداخته‌اند.[1]
بر همین اعتقاد، برای آن‌ها تقدس قائل شده و معتقدند که علم رهبرانشان تعلیمی نیست؛ بلکه افاضه شده از طرف خداوند و امامان است و در پی این اعتقاد، در مسائل اجتماعی و تصمیم گیری‌های جمعی، نظر بزرگان خود را مقدم داشته و اطاعت از آن را واجب می‌دانند.

2- ایجاد انگیزه ریاست طلبی و مرید پروری:
از آن‌جا که بزرگان این فرقه در زیر چتر دونادون، خود را در دون و جامه اولیاء الهی و امامان معصوم می‌بینند، داعیه اطاعت پذیری و به دنبال آن، مرید پروری و ریاست طلبی دارند و برای رسیدن به این اهداف و منافع شخصی، به سهل انگاشتن مذهب و ساده کردن تکالیف دینی روی می‌آورند که این امر، خود عامل بی‌توجهی و سهل انگاری به آموزه‌های اجتماعی دینی در میان پیروان این فرقه محسوب می‌شود و گاهی نیز موجب شکل گیری زمینه‌های اختلاف با پیروان سایر مذاهب در مناطق اهل حق نشین می‌‎شود.

3- ترویج خرافه گرایی:
دونادون خود عقیده‌ای باطل است که اساس آیین اهل حق قرار گرفته است و بسیاری از عقاید و باورهای خرافی، در پی این عقیده باطل شکل گرفته است، که از نمونه‌های اجتماعی آن، آیین سرسپاری و جم نشینی در فرقه اهل حق است.

4- سوء ظن و بدبینی نسبت به افراد فقیر، ناقص الخلقه و بیمار:
بر اساس عقیده دونادون، زندگی افراد تابع اعمال و رفتار فرد در زندگی قبلی خود است؛ با این بیان که اگر فرد صالح و درست‌کار باشد، در زندگی بعدی در جامه ثروتمندان و سلاطین ظاهر می‌شود و روح  افراد بد کار و بد اندیش، در جسم انسان‌های بیمار و فقیر[2] و حتی به بدن حیوانات و جانوران و گزندگان و حشرات می‌رود.[3]
این عقیده خود می‌تواند زمینه‌های بد بینی نسبت به این افراد را شکل دهد؛ زیرا طبق این عقیده، در زندگی قبلی خود، انسان‌های بد اندیش و بد کار بوده‌‎اند و اکنون نتیجه عمل خود را می‌بییند.

پی‌نوشت:
[1]. خواجه الدین، سید محمدعلی، سرسپردگان (تاریخ و شرح عقاید دینی و آداب ‌و رسوم اهل حق)، ص15.
[2]. همان، ص14.
[3]. صفی زاده، صدیق، نامه سرانجام، هیرمند، 1375، ص190.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!