2

پاپکورنیزاسیون دین/ کالایی شدن دین در عصر مدرنیته

  • کد خبر : 43094
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
پاپکورنیزاسیون دین/ کالایی شدن دین در عصر مدرنیته
زندگی در دوران پسامدرن، انتخاب های زیادی برای مردم مغرق در فرهنگ مصرفی، ایجاد کرده و آنها می توانند قدرت گزینش بسیاری در حوزه های مختلف حیات فردی و اجتماعی خویش داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، زندگی در دوران پسامدرن، انتخاب‌های زیادی برای مردم مغرق در فرهنگ مصرفی، ایجاد کرده و آنها می‌توانند قدرت گزینش بسیاری در حوزه‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی خویش داشته باشند. تحت شرایط استیلای فرایند کالایی شدن بر فرهنگ و دین، دین و دین‌ورزی نیز حالت کالایی و کارکردگرایانه می‌یابد.

غلبه آرمان مسرت‌جویی و لذت‌طلبی دنیای مدرن، دین کالا شده را نیز به سمت خدمت‌رسانی در همین عرصه‌ها یعنی شادکامی و لذت سوق می دهد. بدین سان بسیاری از جنبش‌های نوپدید دینی و جریان‌های معنویت‌گرای نوین، شاهد تبدیل عملی دین به چیزی شبیه پاپکورن هستند؛ یعنی دینی با شاخصه‌های کالایی شدن، ابتذال(فروکاست دین به امور سطحی مانند لذت ناشی از خوردن پاپکورن) و تبدیل شادی بخشی به عنصر محوری دین.

در این نوع دین‌ورزی و نگرش به دین است که اگر ادیان سنتی نتوانند کارکرد مدنظر را داشته باشند، از چشم افراد می‌افتند و این یکی از دلایل گراش به جنبش‌های دینی نوپدید و چالش ادیان سنتی با شاخصه‌های مدرنیته است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!