4

مبارزه با فرقه احمدیه در جهان اسلام

  • کد خبر : 49791
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
مبارزه با فرقه احمدیه در جهان اسلام
احمدیه، یکی از بزرگترین فرقه‌های دینی مدعی اسلامی بودن در غنا است که روابط تنگاتنگی با حکومت این کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، محدودیت‌های شهروندی برای پیروان فرقه‌های استعماری در جهان اسلام، تنها به بهائیت محدود نمی‌شود. نمونه‌ای دیگر فرقه احمدیه است که در دوران استعمار هند در این کشور شکل گرفت و از آن زمان تاکنون از سوی انگلیسی‌ها حمایت شده‌اند، اما از سوی بسیاری از کشورهای اسلامی به ویژه در شبه‌قاره با محدودیت‌هایی شدید روبه‌رو هستند.

احمدیه جمعیتی هستند که فرقه خود را اسلام راستین می‌دانند. میرزا غلام احمد موسس این فرقه، سال ۱۸۸۹ میلادی در چهل سالگی اعلام کرد مورد وحی و الهام الهی قرار دارد و از کسانی است که خداوند هر صد سال یکی را بر می‌انگیزد تا دین اسلام را تجدید کند و ادعا کرد که از طرف خداوند مأمور است از مردم بیعت بگیرد. او بعدا خود را مسیح و مهدی موعود خواند.

در بسیاری از کشورهای مسلمان، آنها را بدعت‌گذار و غیر مسلمان می‌دانند. آمار درستی از طرفداران این مذهب به دلیل غیرقانونی بودنشان در بعضی از کشورها وجود ندارد. طبق برآوردها احمدیه در سراسر جهان بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون پیرو دارد.

احمدی‌ها در پاکستان

احمدی‌ها بر اساس قانون اساسی پاکستان خارج از طبقه‌بندی مسلمانان هستند و از کلیه حقوق مذهبی محروم هستند. پاکستانی‌ها هنگام درخواست پاسپورت موظفند اعلام کنند که میرزا غلام احمد یک پیامبر شیاد است و پیروان او غیرمسلمان هستند.

در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۴ رئیس جمهور پاکستان، محمد ضیاءالحق، فرمانی را علیه جامعه احمدیه موسوم به فرمان بیست صادر کرد که احمدی‌ها را از انجام عقاید یا تبلیغ دینی خود منع می‌کرد. این فرمان که قرار بود از «فعالیت‌های ضد اسلامی» جلوگیری کند، احمدی‌ها را خارج از اسلام اعلام کرد.

این قانون همچنین احمدی‌ها را از عبادت در مساجد غیراحمدی یا نمازخانه‌های عمومی، اقامه اذان، استناد به قرآن کریم، تبلیغ علنی یا تألیف، نشر و توزیع کتب دینی خود منع می‌کرد. مجازات چنین اقداماتی تا سه سال حبس اعلام شد. بسیاری از احمدی‌ها ظرف چند روز پس از صدور آن فرمان دستگیر شدند.

بعد از اخراج سومین خلیفه جماعت مسلمانان احمدیه از پاکستان، مرکز این جمعیت در انگلیس قرار گرفت و امروزه پنجمین خلیفه جماعت احمدیه در شهر لندن زندگی می‌کند. طرفداران فرقه احمدیه در پاکستان حضور داشته و در شهر قادیان هند اکثریت را دارند.

فرقه احمدیه

در پاکستان طرفداران این فرقه حق انجام فعالیت‌های مذهبی و برپایی مساجد خودشان را نداشته و علمای اهل سنت و تشیع آنها را «مرتد» و «گمراه» اعلام کرده‌اند. بین سال ‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۶، حدود ۹۷ مسجد احمدیه توسط مقامات تخریب و پلمب شد و برخی نیز به اجبار به پیروان سایر فرقه‌های مسلمان داده شد. در سال ۲۰۱۶ تنها چند روز پس از آنکه نخست‌‌وزیر نواز شریف نام گروه فیزیک یک دانشگاه دولتی بزرگ را به نام پروفسور عبدالسلام، فیزیکدان احمدی برنده جایزه نوبل، تغییر داد، یک نهاد عالی مذهبی به سرعت آن را محکوم کرد و یکی از مساجد احمدی‌ها از سوی افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت.

فرقه احمدیه در هند

اگرچه قانون هند، احمدی‌ها را مسلمان می‌داند اما شورای قوانین مسلمانان هند که متشکل از گروهی از شخصیت‌های رهبری مذهبی است و توسط دولت هند به عنوان نماینده مسلمانان به رسمیت شناخته می‌شود، به این گروه اجازه داشتن کرسی در این شورا را نداده است.
دارالعلوم دیوبند از دولت عربستان سعودی درخواست کرد که احمدی‌ها را از انجام حج منع کند. دارالعلوم به این مساله استناد کرد که احمدی‌ها به خاتمیت نبوت اعتقاد ندارند و از این رو نمی‌توانند حج انجام دهند.

احمدی‌ها در مالزی

در آوریل ۲۰۰۹، شورای اسلامی مذهبی سلانگور در مالزی با صدور نامه‌ای، اعضای جامعه احمدیه را از اقامه نماز جمعه در مسجد مرکزی خود منع کرد. علاوه بر این، عدم رعایت شرایط این دستور توسط احمدی‌ها منجر به حبس تا یک سال و یا جریمه نقدی تا سقف ۳۰۰۰ رینگیت خواهد شد. پلاک بزرگی در بیرون مسجد نصب شده بود که بر روی آن نوشته شده بود که احمدیه از اسلام نیست.

فرقه احمدیه در عربستان

عربستان گروه احمدیه را بدعت‌گذار و خارج از اسلام می‌داند و در اواخر سال ۲۰۰۵ و اوایل سال ۲۰۰۶ مقامات سعودی یک کمپین سراسری را برای دستگیری و اخراج احمدی‌ها راه انداختند. عربستان سعودی برای پیروان جماعت احمدیه روادید سفر حج صادر نمی‌کند و پیروان مذهب احمدیه حق ورود به اماکن مقدس اسلامی در عربستان سعودی را ندارند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=49791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!