7

فلسطینی ها ناصبی و مخالف شیعه هستند؟

  • کد خبر : 55634
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
فلسطینی ها ناصبی و مخالف شیعه هستند؟
اکثریت مردم فلسطین، پیرو مذهب شافعى هستند. در میان فرقه هاى چهارگانه اهل سنت، نزدیک ترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهل بیت و احکام فقهى، همین فرقه شافعى است.از سوى دیگر بسیارى از مردم مسلمان فلسطین شیعه مى باشند که همواره ارتباط خود با لبنان به عنوان یکى از مراکز مهم شیعى را حفظ کردند و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نیز این ارتباط تنگ تر شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بیشتر مردم فلسطین، پیرو مذهب شافعى هستند و اتفاقاً، ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعى، رهبر این فرقه، متولد غزه بوده است. در مورد شافعى بودن مردم فلسطین مى توانید به این منبع رجوع کنید: «الموسوعه المیسره فى الادیان و المذاهب المعاصره، مانع بن حماد الجهنى، ج 2، ص 124» جالب اینجاست که در میان فرقه هاى چهارگانه اهل سنت، نزدیک ترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهل بیت و احکام فقهى، همین فرقه شافعى است.در مورد شبهه ناصبى بودن مردم فلسطین، شهید مطهرى در سال 1349 سخنانى داشته اند که در ادامه آن را مى خوانیم:« یک وقتى شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضیها شایع است، یک وقتى دیدم یک کسى مى‌گفت: این فلسطینی ها ناصبى هستند.

ناصبى یعنى دشمن على علیه السلام. ناصبى غیر از سنى است. سنى یعنى کسى که خلیفه بلا فصل را ابوبکر مى‌داند و على علیه السلام را خلیفه چهارم مى‌داند و معتقد نیست که پیغمبر شخصى را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب کرده است. مى‌گوید پیغمبر کسى را به خلافت نصب نکرد و مردم هم ابوبکر را انتخاب کردند. سنى براى امیرالمؤمنین احترام قائل است چون او را خلیفه چهارم و پیشواى چهارم مى‌داند و على را دوست دارد. ناصبى یعنى کسى که على را دشمن مى‌دارد. سنى مسلمان است ولى ناصبى کافر است، نجس است. ما با ناصبى نمى‌توانیم معامله مسلمان بکنیم. حال یک کسى مى‌آید مى‌گوید این فلسطینی ها ناصبى هستند. آن یکى مى‌گوید. این به آن مى‌گوید، او هم یک جاى دیگر تکرار مى‌کند و همین طور. اگر ناصبى باشند کافرند و در درجه یهودیها قرار مى‌گیرند. هیچ فکر نمى‌کنند که این، حرفى است که یهودیها جعل کرده‌اند. در هر جایى یک حرف جعل مى‌کنند براى اینکه احساس همدردى نسبت به فلسطینی ها را از بین ببرند. مى‌دانند مردم ایران شیعه‌اند و شیعه دوستدار على و معتقد است هر کس دشمن على باشد کافر است، براى اینکه احساس همدردى را از بین ببرند، این مطلب را جعل مى‌کنند. در صورتى که ما یکى از سالهایى که مکه رفته بودیم، فلسطینی ها را زیاد مى‌دیدیم، یکى از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حکمش چیست؟ بعد گفت من شیعه هستم، این رفقایم سنى‌اند. معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد. بعد خودشان مى‌گفتند بین ما شیعه و سنى هست. شیعه هم زیاد داریم. همین لیلا خالد ( چریک فلسطینى که در چند عملیات هواپیما ربایى شرکت داشت ) معروف، شیعه است. در چندین نطق و سخنرانى خودش در مصر گفته من شیعه‌ام.

ولى دشمن یهودى یک عده مزدورى را که دارد، مأمور مى‌کند و مى‌گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبى‌اند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبتهایى نسبت به افرادى که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین مى‌گویند، شنیدید وظیفه‌تان چیست. » ( شهید مطهرى، آشنایى با قرآن، جلد 4 ، پاورقى صفحه 32 )

ولى دشمن یهودى یک عده مزدورى را که دارد، مأمور مى‌کند و مى‌گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبى‌اند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبتهایى نسبت به افرادى که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین مى‌گویند، شنیدید وظیفه‌تان چیست.» (همان)

در میان خبرهاى منتشر شده از تهاجم رژیم صهیونیستى، خبرى بود که دقت در آن نشان دهنده علاقه مندى مردم فلسطین به اهل بیت پیامبر(ص) است: بمباران مسجد على ابن ابى طالب واقع در محله الزیتون شهر غزه توسط جنگنده هاى اسرائیلى در روز 10 دى 87. حال مدعیان ناصبى بودن مردم فلسطین، به این سؤال جواب دهند که چگونه مردمى مى توانند هم نسبت به اهل بیت جسارت داشته باشند و هم آنقدر براى آنها احترام و تقدس قائل باشند که نامشان را بر مساجد خود بگذارند؟!

همچنین در کنار مسجد امام على ابن ابى طالب شهر غزه، مساجد دیگرى نیز به نام اهل بیت وجود دارد مسجد « الامام على ابن ابى طالب» واقع در نابلس این مسجد در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانه باخترى رود اردن واقع شده است. مسجد فاطمه الزهراء(س) حداقل 2 مسجد با این نام در فلسطین وجود دارد. یکى در قریه ارتاح، واقع در جنوب طولکرم و دیگرى درشهر نابلس. مسجد «الحسین بن على» واقع در نوار غزه و الخلیل ! حداقل 2 مسجد به این نام در فلسطین وجود دارد: 1 – یکى در حى الصبره‌ واقع در نوار غزه . 2 – مسجد «حسین بن على» دیگر، در خیابان «عین ساره» شهر الخلیل واقع شده است.

نگاه شافعى درباره اهل بیت(ع): در میان رهبران مذاهب اسلامى امام شافعى بیش از دیگران ارادت قلبى خود را نسبت به خاندان اهل بیت علیه‌السلام به ویژه على علیه‌السلام و حسین علیه‌السلام ابراز داشته است. شافعیان به تبعیت از امام شافعى نسبت به اهل بیت به ویژه امام حسین علیه‌السلام ارادت ویژه دارند. علاقه امام شافعى به خاندان رسالت باعث نزدیکى هر چه بیشتر پیروان این مذهب با شیعیان على ابن ابى‌طالب علیه‌السلام شده است. شافعى همچنان که درباره على علیه‌السلام اشعار نغز و پرمغزى سروده درباره واقعه عاشورا نیز اشعارى زیبا و جانسوز دارد. امام شافعى که در دوستى اهل بیت زبانزد مى‌باشد، اشعار بسیارى در فضائل اهل بیت(ع) سروده است. او همچون سایر ائمه اهل سنت در ابراز ارادت خود نسبت به خاندان پیامبر صلى الله علیه و آله از هیچ کوششى دریغ نکرد و حتى از اینکه او را به خاطر این ارادتمندى رافضى خوانند ابا نکرد. او معتقد است که محبت خاندان رسالت حکم واجبى است که خداوند در قرآن دستور داده و براى نشان بزرگى و فضیلت ایشان همین کافى است که اگر کسى بر آنها در نماز و سلام و صلوات نفرستد نمازش ادا نخواهد شد.

ارادت و علاقه امام شافعى به اهل بیت پیامبر چنان بود که برخى از اهل سنت او را شیعه پنداشتند و حتى جهت محاکمه به بغداد برده شد. او معتقد بود که ارادت به خاندان على علیه‌السلام را باید علنى و آشکار ساخت و این پندار باطل را از اذهان دور کرد که رفض را در دوستى على و فاطمه و فرزندان آن دو مى‌داند و یا ناصبى‌گرى را در دوستى ابوبکر و عمر علیه‌السلام. به اعتقاد او جریان رافضى‌گرى و ناصبى‌گرى که دوستى و دشمنى افراطى را در حق على علیه‌السلام دنبال مى‌کردند نادرست است. یعنى انسان مومن به خدا و رسولش کسى است که محبت اهل بیت را آشکار کند. تقسیم بندى مسلمانان به رافضى و ناصبى تقسیم بندى مطرودى است و افرادى که مسلمانان را به این دو دسته تقسیم مى‌کنند قطعاً مجرم و گناهکارند زیرا محبت على و خاندانش از اصول دین اسلام است و اگر کسى چنین امرى را آشکار کند به اصل اسلام عمل کرده و به ایمان خویش استحکام بخشیده است. ( ر.ک: سیماى على از منظر اهل سنت، 176)

 

از سوى دیگر بسیارى از مردم مسلمان فلسطین شیعه مى باشند که همواره ارتباط خود با لبنان به عنوان یکى از مراکز مهم شیعى را حفظ کردند و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نیز این ارتباط تنگ تر شد. جهاد اسلامى به عنوان شیعى ترین جنبش فلسطینى پیوند مستحکمى را با حزب الله و ایران برقرار کرد و به همین واسطه نقش مهمى را در گسترش شیعه در این کشور داشت. شهید فتحى شقاقى دبیر کل پیشین این جنبش و حامى جدى انقلاب اسلامى بارها اعلام کرد که از دهه هفتاد بود که با اسلام انقلابى از طریق آثار امام خمینى و آیت الله سید محمد باقر صدر آشنا شدیم. علاوه بر جهاد اسلامى، جنبش هاى ملى و دینى دیگرى با صبغه شیعى در فلسطین شکل گرفت که بیشتر کارکرد فرهنگى و اجتماعى دارند. بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، تشکلى تحت عنوان اتحاد الشباب الاسلامى (اتحادیه جوانان اسلام) در بیت الحم پا گرفت که جمعیتى خیریه با رویکردى تبلیغى بود. این گروه اقدام به تاسیس درمانگاه خیریه الاحسان، درمانگاه السبیل، مرکز جراجى نقاءالدوحه، مدرسه النقاء و مرکز زنان کردند و مضاف بر آن دوره هاى آموزشى قرآن را در مساجد و موسسات براه انداختند که نقش مهمى در گسترش تشیع داشت. گروه فعال دیگر در این زمنیه الحرکه الاسلامیه الوطنى (جنبش اسلامى ملى) است که مدتى پیش با شیعه شدن محمد ابوسمره رئیس و دیگر اعضا خود به حرکت جهاد اسلامى پیوستند. جنبش مذکور موسسه اى را تحت عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات قدس براى فعالیت تبلیغى خود راه اندازى کرده است. مرکز شیعى دیگر در بیت الحم توسط محمد الشحاده یک از یاران جنبش جهاد اسلامى اداره مى شود که به سهم خود در گسترش شیعه نقش داشته است. یکى دیگر از موسسات پرکار در این زمینه جمعیت الجعفریه است که در حوالى دبوریق تاسیس شده و زیر نظر استاد اشرف امونه اداره مى شود.

هیات هاى متعددى زیر نظر این موسسه مشغول فعالیت هستند که حسینیه الرسول الاعظم، مکتب الزهرا و مجله السبیل از آن جمله هستند. ( مجله الثقافى، گفتگو با صلاح نورى عبود پژوهشگر دانشگاه کربلا، (به تازگى موسسه اى با عنوان شورا یا مجلس عالى شیعیان فلسطین تاسیس شده که سرپرستى آن را محمد غوانمه به عهده دارد. وى از اعضاى سابق جنبش جهاد اسلامى بود. ( منبع: تشیع در فلسطین، پایگاه اطلاع رسانى جهان تشیع)

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55634

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!