0

آثار مخرب فرقه گرایی بر جامعه

  • کد خبر : 22609
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
آثار مخرب فرقه گرایی بر جامعه
فرقه گرایی در ایران سابقه طولانی دارد در این توطئه با شکل گیری نظام جمهوری و بعد از انقلاب 1357 که براساس آموزنده های دینی استقرار یافت  فرقه گرایی و ویژگی های آن در ایران پیش از انقلاب مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، از دیدگاه جامعه شناسی از مقاله ای به دست می آید که اولین بار به وسیله ماکس وبر (جامعه شناس) در سال 1904 – 1905 منتشر شد و به روش پروتستان[2] و کاپیتالیسم[3] ترجمه گردید وی از ابتدا تشکیلات فرقه گرایی را به عنوان نهادی شرح می دهد که ضرورتاً شامل عدالت و ستمگری است  تروچ فرقه رابه عنوان یک توده و گروه کوچک  شرح می دهد که هدف آن سرزنش حکم فرمایی جهان است و رهبران آن در پی یافتن اعضای خاصی هستند.

یینگر فرقه را به عنوان گروهی ساده و پویا معرفی می کند که اعتقادات مشترکی دارند.

نییوهر فرقه را تشکیلاتی با شرایط معین و خاص می داند که به فرقه گرایی گرایش دارد به تعبیر دیگر فرقه واژه ای است که بر گروه یا حزبی دلالت دارد که نظریات و پیشوای مشترکی دارند و بنابراین برای گروه های فلسفی و سیاسی نیز می توان این واژه را به کار برد همان گونه که در مفاهیم مذهبی به کار می رود.

واژه فرقه در همه مذاهب کاربرد دارد مثلاً در قرن نوزدهم در بریتانیا فرقه ها یک واژه مشترک برای مخالفان کلیسا ی رسمی بودند به عنوان مثال افرادی چون باپتیست ها و متدسیست ها که فرقه هایی از مسحیت هستند.

فرقه به معنای راهی است که رهروی در آن حرکت می کند و هم چنین راهکاری ارائه کرده و در مجموع یک مکتب سیاسی و فلسفی است و خود نیز به عنوان نوعی سازمان دینی خاص شناخته می شود این واژه در زبان فرانسه در آغاز به گروهی از افراد اطلاق می شد که اعلام می کردند از آیینی خاص پیروی می کنند سپس معانی محدود تری یافت.

آثار مخرب فرقه گرایی بر جامعه

ترویج وگسترش فرقه گرایی به عنوان یک پدیده اجتماعی علاوه بر اینکه ارزش ها و اعتقادات دینی یک جامعه را درمعرض تهدید و چالش قرار می دهد از طرفی سبب سطحی نگری در فرهنگ عمومی و نهاد های آن در اجتماع می شود.

در این خصوص رهبر معظم انقلاب می فرمایند: با تنبلی بی حالتی  اظهار ذلت  ضعف و ناتوانی و پایبندی به خرافات و بی اعتنایی به ارزش های والای اسلامی نمی توان یک کشور را برطبق خواسته خداوند و فرهنگ قرآنی تجدید بنا کرد.

از دیگر آثار و پیامدهای مخرب فرقه گرایی در جامعه می توان ترویج اعمال و رفتارهای غیر اخلاقی هنجار شکنی تضعیف اعمال و تعهدات شرعی و قانونی ترویج و بی عفتی انحرافات جنسی تخریب موضع خانواده به چالش افتادن و اعتقادات و ارزش های دینی و فرهنگی و …را نام برد.

علت گرایش برخی از جوامع به فرقه گرایی

مهم ترین مسئله ای که به نظر می رسد باعث این امر می شود آن است که سازمان دینی عام جامعه ارتباط نزدیک خود را با فعالان دینی در جریانات و تغییرات اجتماعی دچار  مشکلاتی خواهد شد که مصلحان درون سازمانی و فعالان دینی آن نقطه عطفی براستمرار اندیشه های سازمان در شرایط تغییر و ترمیم کننده ریشه ها و بنیادی آن خواهند بود.

فرقه گرایی در ایران سابقه طولانی دارد در این توطئه با شکل گیری نظام جمهوری و بعد از انقلاب 1357 که براساس آموزنده های دینی استقرار یافت  فرقه گرایی و ویژگی های آن در ایران پیش از انقلاب مورد مطالعه قرار گرفته است.

با وجود اینکه ایران اغلب از جمعیت منطقه شیعه دفاع کرده است اما به طور کلی به دنبال کاهش فرقه گرایی منطقه ای است چرا که فرقه گرایی در منطقه یک تهدید برای امنیت ملی بشمار می رود.

بحث فرقه گرایی در مذاهب و گرایش ها و تمایلات مخالف نسبت به سازمان های دینی و جامعه است هر جامعه مجموعه ای است از عقاید و اندیشه های دینی و رفتارها و شیوه ها عملی که براساس ابعاد وجودی انسان تنظیم شده و منطبق براستعداد های انسانی راهی به سوی کمال پیشنهاد می کند.

فرقه از دیدگاه جامعه شناسی از مقاله ی بدست می آید که اولین بار به وسیله مارکس وبر 1905 -1904 منتشر شد و به روش پروتستان و کاپیتالیسم ترجمه گردید وی از ابتدا تشکیلات فرقه گرایی را به عنوان نهادی شرح می دهد که ضرورتا شامل عدالت و ستمگری می شود.

منابع:
بابا نسب، حیدر و شوند آذری ، فرقه ها و فرقه گرایی در ایران پس از انقلاب پس از انقلاب اسلامی
آلن پیرو ، فرهنگ علوم اجتماعی ، ترجمه باقر سارو خانی تهران ، کیهان 1380
غلامعباس توسلی ، جامعه شناس دینی ، تهرات سال ، 1380
ملکم همیلتون ، جامعه شناس دین ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران ، 1377
عبدالرحمن ابن خلدون ، مقدمه ابن خلدون  محمد پروین گنابادی  انتشارات غلمی وفرهنگی 1375

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!