6

کمپین تبلیغاتی لیونل مسی و کمرنگ شدن تفکر وهابیت در عربستان

  • کد خبر : 59537
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۰
کمپین تبلیغاتی لیونل مسی و کمرنگ شدن تفکر وهابیت در عربستان
عربستان سعودی در سال‌های اخیر کوشیده است با تبلیغات گسترده و استفاده از چهره‌های مشهور دنیای هنر و ورزش همچون رونالدو و لیونل مسی، به جهانیان نشان دهد که از تفکرات افراطی وهابی فاصله گرفته و قصد دارد با رویکرد تساهل و تسامح، چهره‌ای کاملاً متفاوت از گذشته خود به نمایش بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، به‌تازگی ویدئویی از تبلیغ جاذبه‌های گردشگری و ویژگی‌های فرهنگی عربستان سعودی با حضور لیونل مسی، ستاره آرژانتینی فوتبال جهان پربازدید شده است.

این ویدئو که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است، مناظر طبیعی عربستان سعودی از جمله دریای سرخ، کوه‌های سبز عصیر، مناطق پوشیده از برف تبوک، شهر ساحلی جده و ریاض، پایتخت این کشور را به نمایش می‌گذارد.

جاذبه‌هایی مانند E-Prix در دیریه، پارک موضوعی موسم ریاض، پرواز بالن‌ها در العلا و رویدادهای موسیقی در این کمپین، تبلیغ شده است. در این ویدئو همچنین تصاویری از تیم ملی فوتبال زنان عربستان، دانیه عقیل، قهرمان زن رشته موتورسواری این کشور و ریانه برناوی، اولین زن فضانورد عربستانی به نمایش درآمده است.

این کشور به عنوان بخشی از چشم‌انداز خود مبنی بر تبدیل شدن به یک قطب گردشگری و تفریحی تا سال ۲۰۳۰، قصد دارد سالانه ۱۵۰ میلیون گردشگر جذب کند و گردشگری ۱۰ درصد از اقتصاد عربستان را به خود اختصاص دهد.

عربستان، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی بالغ بر صدها میلیارد دلار به توسعه پروژه‌های عظیم در مناطق بیابانی و کوهستانی اختصاص داده که قرار است ظرف هفت سال آینده یا زودتر رونمایی شوند.

این کشور همچنین با طراحی برنامه ویزای الکترونیکی  eVisa که در حال حاضر شامل ۶۳ کشور است، ورود گردشگران را تسهیل کرده است. همچنین یک ویزای توقف ۹۶ ساعته رایگان وجود دارد که به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که یک شب اقامت رایگان در هتل داشته باشند. مسافران می‌توانند از ویزای توقفگاهی برای سفر در عربستان و انجام عمره استفاده کنند.

به نظر می‌رسد این اقدامات بخشی از کارزار تغییر وجهه عربستان نزد افکار عمومی جهان است که از زمان دوران ولیعهدی محمد بن سلمان، سیاستمدار بلندپرواز و جاه‌طلب این کشور آغاز شده و وی‌ می‌کوشد با ایجاد اصلاحات اقتصادی و اجتماعی صفحه جدیدی در تاریخ عربستان سعودی گشوده شود.

ولیعهد عربستان سعودی از نخستین روزهایی که قدرت را به دست گرفت در گفت‌وگو با رسانه‌ها از عزم خود برای آوردن اصلاحات اجتماعی و مقابله با تفکرات افراطی و استقبال از میانه‌روی و اعتدال سخن گفت. به گفته او، این اصلاحات، تحولی ژرف در جامعه عربستان پدید خواهد آورد و آن را به جامعه‌ای مداراجو تبدیل خواهد کرد.

به گفته بن سلمان، جامعه عربستان از حاکمیت اندیشه‌های سختگیرانه و متعصبانه رنج برده و از این رو لازم است با این افکار مبارزه صورت بگیرد و این اندیشه‌ها به دست نابودی سپرده شود. به اعتقاد ولیعهد عربستان، سرزمین عربستان باید پس از این زندگی طبیعی خود را از سر بگیرد و رویکردی آسان‌گیرانه به آموزه‌های دینی داشته باشد و عادت‌ها و سنت‌های پسندیده جامعه عربستان را به خوبی نشان دهد و روابط خوب با جهانیان برقرار کند و در پیشرفت و آبادانی کشور و جهان سهم داشته باشد.

به گزارش ایکنا، فرمان‌هایی که اخیراً ملک سلمان صادر کرده، نشان می‌دهد حاکمان سعودی از رویکردهای محافظه‌کارانه و تفکرات افراطی وهابیت خسته شده‌اند و می‌خواهند آن را کنار بگذارند. لغو ممنوعیت رانندگی زنان و ممنوعیت حضور آنها در ورزشگاه‌ها و نیز محدود شدن دایره اختیارات و وظایف هیئت امر به معروف و نهی از منکر که یکی از مراکز قدرت عالمان مذهبی در عربستان است از جمله مهمترین تغییرات در این چارچوب به شمار می‌رود.

بدیهی است تغییرات بنیادین در افکار و عقاید و سنت‌های مردم هر کشوری نیازمند زمانی طولانی است و دهه‌ها به طول خواهد انجامید. باید منتظر ماند تا ببینیم این تغییرات تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند و مردم این کشور و شیوخ وهابی تا چه میزان با آن همراهی خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!