3

چگونه «ابو ابراهیم القرشی» گروه تروریستی داعش را رهبری کرد؟

  • کد خبر : 28062
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
چگونه «ابو ابراهیم القرشی» گروه تروریستی داعش را رهبری کرد؟
حمله اخیر گروه تروریستی داعش به زندان «الصناعه» (بزرگترین زندان عناصر داعشی در جهان) در منطقه غویران استان حسکه سوریه یکی از بزرگترین حملات داعش از زمان شکست این گروه در عراق و سوریه و چند روز پیش از هلاکت «ابو ابراهیم القرشی»، سرکرده داعش به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، به نقل از العربی الجدید، «جو بایدن»، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا تاکید کرد که القرشی سرکرده داعش در شامگاه چهارشنبه-پنجشنبه در عملیات هلی‌برن نیروهای ائتلاف بین‌المللی در شمال ادلب به هلاکت رسیده است، وی دبر چندین عملیات در جهان از جمله زندان الصناعه در شمال شرق سوریه نظارت داشته است.

ابو ابراهیم القرشی در ۱۹۷۶ میلادی در منطقه تلعفر در ۷۰ کیلومتری موصل در خانواده‌ای ترکمان متولد شد، این یک مورد استثنایی است که عضوی غیر عرب به سطح سرکردگان بلندپایه گروه تروریستی داعش ارتقا پیدا کند به طوری که سازمان ملل متحئ پیشتر احتمال داده بود که این انتخاب موقتی است.

رهبر داعش

القرشی در دانشکده علوم اسلامی موصل تحصیل کرده و در زمان رژیم صدام، افسر ارتش عراق بوده و پس از ۲۰۰۳ به عضویت القاعده درآمده بود.

وی سمت فرستاده دینی و قانونی القاعده را پیدا کرد و در سال ۲۰۰۴ توسط امریکایی ها بازداشت شد و به زندان بوکا افتاد و آنجا به ابوبکر البغدادی آشنا شد، بعدها این دو آزاد شدند و وقتی البغدادی در سال ۲۰۱۰ رئیس شاخه عراق القاعده شد، ابوابراهیم القرشی نیز در کنارش بود. سپس آنها از القاعده جدا شدند و «دولت اسلامی عراق و سوریه» یا همان داعش را تأسیس کردند.

در سال ۲۰۱۴ وی با همه وجود در جنگی که به سقوط موصل انجامید حضور یافت و خشونتی که در این جنگ نشان داد او را به چهره ای مورد اعتماد شدید میان سران داعش تبدیل کرد.

جنگ چریکی (پارتیزانی)

از زمانی که القرشی به جای البغدادی رهبری گروه تروریستی داعش را برعهده گرفت، دست به جنگ پارتیزانی علیه نیروهای دولتی سوریه در صحرای این کشور از امتداد شهر السخنه در شرق استان حمص تا شهر البوکمال در شرق استان دیرالزور زده است، اما داعش در تعامل با نیروهای ارتش ملی (مخالفان دولت سوریه) در مناطق سپر فرات، شاخه زیتون و سرچشمه صلح در شمال این کشور از روش بمب‌گذاری در جاده‌ها و خودروهای بمب‌گذاری شده استفاده می‌کرد، عناصر داعش همچنین در برخورد با نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) در استان حسکه، رقه و دیرالزور و هیات تحریر شام (جبهه النصره پیشین) در ادلب، شمال غرب سوریه علاوه بر استفاده از بمب‌گذاری‌ها از روش چریکی بهره برده اند با این هدف که ضمن دستیابی به غنایم از طریق سیاست مرکزگرایی مدنظر القرشی به ساماندهی ساختار داعش بپردازند.

هماهنگی‌ها برای ایجاد مرکزگرایی در داعش

«عباس شریفه،» پژوهشگر مرکز «جسور» که به صورت تخصصی درباره گروه‌های اسلامی فعالیت دارد، درباره تغییر سیاست داعش در زمان رهبری القرشی گفت: ابراهیم الهاشمی القرشی زیاد از سیاست داعش فاصله نگرفت و به پیشبرد راهبرد شکستن دیوارها ( آزادسازی اسیران) که از زمان ابوبکر البغدادی وجود داشت، ادامه داد و عملیات زندان الصناعه در غویران در همین رویکرد قابل تفسیر است.

داعش

شریفه افزود: معتقدم القرشی توانست سطح هماهنگی میان شاخه‌های داعش در مناطق مختلف را افزایش دهد به طوری که می‌بینیم این شاخه‌های تروریستی به صورت متوازی در چندین منطقه به شکلی هماهنگی دست به عملیات می زنند؛ امری نشانگر ارتقای سطح هماهنگی و بسنده نکردن به مدیریت غیر مرکزگرای داعش است.

وی گفت: القرشی به تقویت مرکزگرایی تمایل داشت اما نتوانست کاملا این هدف را تحقق بخشد تنها گام‌هایی در این زمینه برداشت.

این متخصص گروه‌های تندروی اسلامی گفت: القرشی با هیچیک از دشمنانش از در صلح وارد نشد و علیه رقبا و دشمنان خود چه علیه نیروهای دولتی سوریه در صحرای این کشور، یا گروه‌های مخالف و هیات تحریر الشام عملیات‌هایی اجرا کرد.

الشریفه در ادامه اظهار داشت: القرشی کاملا از رسانه‌ها دوری می کرد و در دوره وی، پیام‌ها و اطلاعیه‌های داعش کاهش یافت برعکس زمان البغدادی که به دادن پیام‌ها و اطلاعیه تمایل زیادی داشت.

وی گفت: القرشی گروه تروریستی داعش را از طریق جنگ پارتیزانی و عملیات بزن در رو با استفاده از گروه‌های کم‌تعداد و غیرمتمرکز مدیریت کرد به کاروان‌های دشمنان حمله می کرد و تلاش داشت تا داعش را از طریق برخی عملیات‌ها که طی آن سلاح، سوخت و تجهیزات به غنمیت می گرفت، ترمیم کند.

داعش به دنبال بازیابی توان خود است

این پژوهشگر سوری افزود: ائتلاف بین المللی در مرحله اخیر افزایش فعالیت گروه تروریستی داعش را ملاحظه کرد، به طوری که طی چند هفته اخیر علاوه بر عملیات‌های متعدد در مناطق مختلف عراق، سه عملیات در ژانویه گذشته علیه گروه‌های مخالف دولت سوریه در دو منطقه سپر فرات و شاخه زیتون انجام داد، در این میان عملیات زندان الصناعه هم بزرگترین عملیات داعش از زمان سقوط مواضع خود در باغوز به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت:در آخرین گزارشی که به شورای امنیت ارائه شده است، شمار عناصر داعش در سوریه و عراق حدود ۱۰ هزار نفر برآورد شده است که رقم بزرگی است و این تعداد در سال گذشته کمتر از این بود.

این پژوهشگر گروه‌های افراطی اسلامی گفت: داعش می‌داند که به دلیل قدرت هوایی ائتلاف بین المللی و روسیه نمی‌تواند منطقه جغرافیایی را به چنگ آورده و حفظ کند لذا همواره تلاش می کند تا سیاست بزن درروم را اجرایی کند تا هدف حمله قرار نگیرد.

وی در پایان اظهار کرد: گروه تروریستی داعش پیشتر جنگ با هواپیما را آزموده و تجربه خسارت‌ها و تلفات انسانی سنگین را چشیده است است و اکنون به نظر می‌رسد از آن درس گرفته است و نمی‌خواهد منطقه‌ای را به تسلط مستقیم خود درآورد، داعش خواهان تحقق جهاد نکایت( خسته و فرسوده کردن دشمنان)، ویران کردن دیوارهای زندان و آزادسازی عناصر خود، تشویش اذهان، ساماندهی به نیروهای خود و بازیابی اعتماد به نفس نیروهای خود است، اینها مهمترین اهداف کنونی داعش است اما این بدان معنا نیست که تسلط بر اراضی کاملا بعید و خارج از سیاست‌های این گروه است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=28062

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!