1

روز تاسیس، جشنی نوپا در عربستان پساوهابیت

  • کد خبر : 46034
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
روز تاسیس، جشنی نوپا در عربستان پساوهابیت
پس از تضعیف وهابیت در عربستان که در آن دوره جشن ها محدود به اعیاد اسلامی بودند و حتی جشن روز تولد پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم نیز بدعت خوانده می شد و ممنوع بود، سال گذشته (۲۰۲۲) ملک سلمان پادشاه سعودی با صدور فرمانی دستور داد روز ۲۲ فوریه هر سال به عنوان روز تاسیس اولین پادشاهی سعودی در سال ۱۷۲۷ جشن گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حکومت سعودی اخیرا ۲۲ فوریه هر سال را به عنوان “روز تاسیس پادشاهی سعودی” تعطیل اعلام کرده و از مردم خواسته این روز را جشن بگیرند. پس از تضعیف وهابیت در عربستان که در آن دوره جشن ها محدود به اعیاد اسلامی بودند و حتی جشن روز تولد پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم نیز بدعت خوانده می شد و ممنوع بود، سال گذشته (۲۰۲۲) ملک سلمان پادشاه سعودی با صدور فرمانی دستور داد روز ۲۲ فوریه هر سال به عنوان روز تاسیس اولین پادشاهی سعودی در سال ۱۷۲۷ جشن گرفته شود.

اولین حکومت سعودی سه قرن پیش در سال ۱۷۲۷ به دست محمد بن سعود و با حمایت بی دریغ و بسیار تاثیرگذار محمد بن عبدالوهاب تاسیس شد. پایتخت این حکومت نه ریاض بلکه درعیه زادگاه خاندان سعودی بود. این حکومت با وجود اینکه از نظر وسعت از حکومت فعلی سعودی گسترده تر بود و بخش هایی از عراق، شام و یمن فعلی را شامل می شد ۹۱ سال بیشتر دوام نیاورد و با حمله پاشای مصر به نیابت از سلطان عثمانی، حکومت اول سعودی نابود شد و درعیه پایتخت آن به تصرف نیروهای مصری درآمد.

در سال ۱۸۲۴ ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود و اینبار نیز با همراهی نوادگان محمد بن عبدالوهاب دومین حکومت سعودی در قلمرویی بسیار محدودتر از قلمرو فعلی تاسیس کرد که بیشتر به امارت نجد معروف بود. در این حکومت بود که ریاض به عنوان پایتخت انتخاب شد. اما اختلافات و جنگ قدرت میان شاهزادگان به جنگ‌های داخلی انجامید و سرانجام با حمله امیر حائل از خاندان آل رشید طومار این حکومت نیز در سال ۱۸۹۱ و پس از ۶۷ سال در هم پیچیده شد.

در سال ۱۹۰۲ عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود اولین هسته حکومت سوم سعودی را با تصرف مجدد ریاض بنا نهاد و با کمک وهابی‌های خونریزی که به نام “اخوان التوحید” شناخته می شوند با تصرف مناطق احسا و حائل و حجاز در سالیان بعد، پادشاهی فعلی سعودی را در سال ۱۹۳۲ تاسیس کرد که این حکومت با وجود گذشت ۹۱ سال هنوز پابرجاست!/مطالعات خلیج فارس

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!