2
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب مطرح کرد:

ایجاد شکاف بین اهل سنت و جریان وهابی/ به دنبال تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی هستیم

  • کد خبر : 28162
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
ایجاد شکاف بین اهل سنت و جریان وهابی/ به دنبال تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی هستیم
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به شکاف بین اهل سنت و جریان وهابی، گفت: گام بزرگی که ما بین کشورهای اسلامی به دنبال آن هستیم، حرکت به سوی ایجاد امت واحده اسلامی و تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در نشست سوم همایش «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان» که از سوی جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران در فضایی رخ داد که حکومت پادشاهی بر آن سلطه داشت و همراه با استکبار جهانی از رژیم اسرائیل حمایت می‌کرد و شاه کاملا به عنوان اهرم فشار علیه امت اسلامی فعال و مورد استفاده بود.

وی افزود: وقتی انقلاب پیروز شد، احساس مثبتی در مجموعه جهان اسلام به صورت عام و در نهادهای مدنی به صورت خاص ایجاد شد و حمایت‌هایی هم از انقلاب از سوی شخصیت‌های کشورهای اسلامی صورت گرفت؛ البته شخصیت امام هم در این امر مؤثر بود، امام در کنار فقاهت و تکیه بر شریعت بر ولایت و رهبری عام تاکید داشت و نظریه ولایت فقیه را عرضه کردند که در تاریخ تفکر شیعه بی نظیر است.

شهریاری بیان کرد: چون اولین حرکت این نظام تقابل با نظام سلطه و مقابله با رژیم اسرائیل بود، مورد حمایت بخشی از جهان اسلام و امت اسلامی قرار گرفت که افرادی چون قرضاوی در زمره آنان است. البته بعد از آن، جریاناتی رخ داد که قرضاوی و برخی افراد دیگر مواضعی علیه انقلاب اتخاذ کردند.

وی با اشاره به تاثیر انقلاب بر جهان اسلام، اضافه کرد: جهان عرب با همراهی چند کشور سوریه و مصر و… در شش روز جنگ با اسرائیل از او شکست خوردند ولی امروز شاهد آن هستند که حزب‌الله به عنوان یک گروه کوچک، اسرائیل را شکست داده و زمین‌گیر کرده است.

وی تاکید کرد: امروز به رهبری سیدحسن نصرالله شاهد شکست سخت اسرائیل هستیم و نصرالله برتری‌های ایجاد کرده که موجب افزایش اعتماد به نفس و امید در جهان عرب و امت اسلامی شده است؛ به نظر بنده، گستردگی این موج از خود انقلاب بیشتر بوده و تبدیل به سونامی شده و صهیونیست‌ها را در این سونامی غرق کرده است.

تاثیر حزب‌الله لبنان بر دنیای عرب

شهریاری با بیان اینکه امروز امت اسلامی فهمیده می‌توان به اسرائیل سیلی بزرگی هم وارد کرد، اظهار کرد: پیروزی حزب‌الله نوعی گرایش به شیعه را در جهان اسلام ایجاد کرد و این سؤال برای مردم عرب پیش آمد که اگر ما هم فردی مانند امام و نظام ولایت فقیه داشتیم، می‌توانستیم موفق باشیم و به همین دلیل گرایش به شیعه بیشتر شد و نام نصرالله در مقطعی در بین مسلمانان عرب و غیر عرب رواج یافت.

وی اضافه کرد: همین مسئله سبب نگرانی بین علمای اهل سنت و به خصوص الازهر شد و تصور کردند انقلاب اسلامی ایران قصد دارد شیعه‌سازی کند؛ قرضاوی وقتی دید در الازهر عکس حسن نصرالله نصب شده، مورد شماتت دوستان خود قرار گرفت و او را توبیخ کردند و از این دوره، مرحله دیگری پدید آمد و ضدیت با شیعه در جهان عرب رونق گرفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: همین ضدیت سبب شد تا دشمنان و به خصوص اسرائیل احساس کنند می‌توان بین شیعه و اهل سنت اختلاف ایجاد کرد. قرضاوی به دلیل همین تعارضی که احساس کرد، علیه انقلاب سخن گفت و آیت‌الله تسخیری را از مجمع مشترکی که ایجاد کرده بودند، بیرون کرد و استکبار هم از این زمینه بهره‌برداری کرد تا انقلاب را تضعیف کند و مرحله بعد از همین جا شکل گرفت.

شهریاری اضافه کرد: مرحله جدید، ایجاد بدیلی برای نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی بود. دشمنان دنبال نظریه خلافتی رفتند که سنی باشد و بتواند در جهان اسلام طرفدار پیدا کند و آن ایجاد داعش و زمینه‌سازی برای ایجاد حکومت اسلامی داعشی بود و چون رویه آنها رویکرد انقلابی و تند و خشن داشت، به همین دلیل می‌بینیم جوانان دختر و پسر از کشورهای مختلف دنیا جذب آن شدند.

داعش، بدل قلابی برای انقلاب اسلامی

وی افزود: مرحله دیگر از تحولات بعد از انقلاب، این بود که چون انقلاب اسلامی جذابیت عمومی داشت و رهبران ادیان را عزت بخشید، دشمنان تلاش کردند با ایجاد داعش و اندراج برخی مدیران جاسوسی و اطلاعاتی دنیا، جنبه نفرت از اسلام و نظریه ولایت و خلافت اسلامی را به مردم اروپا نشان دهند. داعش، نقاب اسلام بر چهره زد و اینگونه تبلیغ کردند که ایران هم دنبال رویه داعش یعنی سلفی و تکفیری تند و کشتار و قتل و … است. اینکه از رفتارهای خشن و قتل و کشتارشان عکس منتشر کردند را نباید ساده در نظر بگیریم.

شهریاری تصریح کرد: هویت داعش البته با رشادت‌های سردار سلیمانی و همرزمان وی و رشادت محور مقاومت، مشخص شد و در نهایت شکست خورد و معلوم شد فردی مانند ابوبکر بغدادی که سواد چندانی هم نداشت، مورد حمایت استکبار بوده است. در دوره قدرت داعش، افراد زیادی حتی از کشورهای اسکاندیناوی و جهان اهل سنت به آنها پیوستند و نیرو جذب کردند که بیشترین ضربه به وحدت اهل سنت و شیعیان در این مقطع خورد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: نظام استکبار جهانی وقتی دید داعش را از دست داده است، با حمایت از وهابی‌های عربستان، اخوانی‌های مصر مثل قرضاوی را تکفیر کردند و البته ما(نظام اسلامی) از این فرصت استفاده کرده و با آنها ابراز همدردی کردیم و تکفیر را مردود شمردیم و تلاش کردیم تا علما را از واگرایی در زمان داعش به همگرایی بکشانیم و حتی این فعالیت‌ها منجر به تشکیل جلسه بنده با رهبران آنها شد. ما پیام نظام اسلامی را منتقل و گفت‌وگو کردیم و بر مشترکات تأکید و در مورد اختلافات هم بحث شد.

شهریاری تصریح کرد: ثمره این رایزنی‌ها و تلاش‌ها، محکومیت کشتار شیعیان در افغانستان و محکومیت عادی‌سازی روابط برخی کشورهای اسلامی مانند امارات و عربستان با صهیونیست‌ها از سوی اخوانی‌های مصر بود. اخوانی‌ها امروز به ما نزدیک تر شده‌اند و راغب هستند که در حل مسئله افغانستان و جلوگیری از عادی‌سازی رابطه اعراب با اسرائیل با هم همکاری داشته باشیم. ضمن اینکه امروز شکاف بین اهل سنت و جریان وهابی تکفیری هم در حال شکل‌گیری و رشد است.

وی تاکید کرد: گام بزرگی که ما به دنبال مراحل قبل درصدد ایجاد آن هستیم، حرکت به سوی ایجاد امت واحده اسلامی و تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=28162

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!