2

چالش حل نشدنی جانشینی قطب فرقه

  • کد خبر : 57613
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
اواخر مهرماه سال 1402، علیرضا جذبی به علت کهولت سن و گذراندن دوره معالجه و درمان، مهندسی قطبیت فرقه را به هاشمی طایفه از مریدان بی‌اراده یوسف مردانی سپرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  اواخر مهرماه سال 1402، علیرضا جذبی به علت کهولت سن و گذراندن دوره معالجه و درمان، مهندسی قطبیت فرقه را به هاشمی طایفه از مریدان بی‌اراده یوسف مردانی سپرد. حال چالش بزرگ انتخاب جانشینی فرقه همچنان در اقوال و گفتارهای بدنه جریان دراویش همچنان باقی است.

⚠️انتخاب جانشین قطبیت بنابر آنچه گه در مکتوبات و اظهارات اقطاب و مشایخ مطرح می‌شود با آنچه در حقیقت صورت می‌گیرد بسیار متفاوت و جدا از هم است. در مکتوبات فرقه نعمت الهیه، انتخاب جانشین فرقه به دست شخص قطب فعلی فرقه نیست بلکه آنان مدعی هستند جانشین قطب تنها از سوی خداوند متعال باید صورت بگیرد.

🔸 اما درصحنه عمل، مشاهده می‌شود بدون آنکه معیار و سنجشی در میان عناصر فرقه در نظر گرفته شود، بنابر انتخاب و سلیقه شخص قطب فرقه، جانشین جدید را با یک لقب ساختگی انتخاب و به دراویش معرفی می‌کنند. #نورعلی_تابنده علی‌رغم وجود عناصر زبده و برجسته‌ای که در بدنه فرقه وجود داشت به‌یک‌باره علیرضا جذبی را انتخاب می‌کند.

با فوت نورعلی تابنده این مسئله ابهامات متعددی را در اذهان دراویش به وجود آورد و باگذشت 5 سال از قطبیت علیرضا جذبی، پاسخ و اقدام قانع‌کننده‌ای در خصوص رفع این ابهام از سوی بدنه همراه قطب فرقه، صورت نگرفته است. هریک از طیف‌های دراویش بنابر منافع و سلایق شخصی خودشان، به‌قدری شرح و تفسیرهای متفاوت و بعضاً متناقضی را درباره امر جانشینی ارائه کرده‌اند که از قدرت فهم و تشخیص دراویش خارج‌شده است.

نورعلی تابنده بارها در جمع دراویش این مسئله مهم را این‌گونه توجیه و تفسیر کرده است که فرمان جانشینی در اختیار هیچ‌کس نبوده تا بتواند مداخله کند، این سکان یک منصب عادی نیست که هر شخصی بنابر نظر و سلیقه خودش بتواند در آن بنشیند. حالا چگونه می‌شود که هریک از اقطاب فرقه، برخلاف تصور و تجربیات عناصر کهنه‌کار فرقه، یک نفر را به‌عنوان جانشین انتخاب می‌کنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!