1

طابه، تصوف و سیاست

  • کد خبر : 40103
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
طابه، تصوف و سیاست
طابه، یکی از مؤسساتی است که با هدف حمایت از جریان صوفی‌گری در جهان اسلام، با پشتیبانی غرب، در کشور امارات راه‌اندازی شده و طی مدت کوتاهی به شهرت رسیده‌است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، طابه، خود را مؤسسه‌ای غیرانتفاعی معرفی می‌کند که به دنبال جهت‌دهی به افکار عمومی، اندیشمندان و متفکران است تا به زعم خود، جامعه در مسیر مصالح و منافع حرکت نماید.

این مؤسسه، سلسله دروس، کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایی برای تبلیغ گفتمان خود برگزار می‌نماید و علاوه بر تبلیغات برنامه‌های مهمی نیز برای کادرسازی و نیروسازی دارد.

این مؤسسه فعالیت‌های زیادی در داخل کشورهای اسلامی دارد که با هیچ‌گونه مخالفت و ممانعتی از سوی دولت‌های اسلامی مواجه نمی‌شود. این امر، نشان‌دهنده میزان نفوذ این جریان و مؤسسه بر دولت‌های عربی و اسلامی است.

از سوی دیگر، مؤسسه طابه، روابط فکری مستحکمی با غرب دارد و بر اندیشه اسلامی حاکم بر جهان غرب تأثیرگذار است‌. نمود بارز این ارتباط را می‌توان در اقدامات مؤسسه مزبور علیه ملت‌های خویش و جریان‌های اسلامی و حمایت دول غربی از این تحرکات، مشاهده کرد. برای مثال، موضع طابه در قبال توهین نشریه دانمارکی به ساحت پیامبر، همچنین عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی، برخلاف جریان‌های اسلامی و هم‌راستا با منافع غرب بود.

مروری بر کارنامه طابه در سال‌های اخیر و تعمق در رویکرد و اهداف آن، از حقیقتی جالب پرده برمی‌دارد؛ چرخش سیاست دنیاگریزی مورد ادعای صوفیان به دنیاگرایی. فعالیت مؤسساتی چون طابه نشان می‌دهد، جریان تصوف و زیرشاخه‌های وابسته بدان طی تحولات رخ داده در سال‌های گذشته، همسو با تغییر ماهیت صوفی‌گری و غلبه تمایلات دنیاطلبانه، از مسیر سابق فاصله گرفته و در راهی تازه قدم گذاشته‌اند؛ مسیری با ارزش‌ها و هنجارهای نزدیک و حتی مشترک با نظام سرمایه‌داری که چه‌بسا به مقصدی واحد ختم خواهد‌شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=40103

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!