2

حمایت دراویش مدرن از تحرکات ضد‌حجاب

  • کد خبر : 37207
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
حمایت دراویش مدرن از تحرکات ضد‌حجاب
حمایت دراویش مدرن‌ از جنبش ضدحجاب در روزهای اخیر در حالی صورت می‌‌گیرد که نه‌تنها با شعائر اسلامی در تضاد قرار دارد، بلکه نوعی تمرد از فرامین درویشی و دستورهای قطب وقت بوده و نتیجتاً مغایر با ماهیت فقر و سرسپردگی به مراد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، جریان دراویش مدرن ومنتسب به فرقه سلطانعلی‌شاهی  نعمت‌اللهی گنابادی، همزمان با اوج گرفتن تحرکات ضدحجاب گروه‌های مختلف و معاند، با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به حمایت تمام‌قد از جنبش مزبور کرده‌است. البته این امر در جریان مورد اشاره مسبوق به سابقه بوده و اغلب زنان درویش نوگرا، تناسب و هماهنگی با هنجارهای اسلامی و حتی طریقتی خود به لحاظ حجاب نداشته‌اند. نمونه بارز  و شاید سرآمد این جرگه،‌ «شرمان بهشتی»همسر مأذون خارج‌نشین فرقه(مصطفی‌آزمایش) است که همواره به سبب پوشش غیراسلامی خود با مشایخ و حتی دو قطب اخیر فرقه، چالش داشته‌است.

حمایت دراویش مدرن‌ از جنبش ضدحجاب در روزهای اخیر در حالی صورت می‌‌گیرد که نه‌تنها با شعائر اسلامی در تضاد قرار دارد، بلکه نوعی تمرد از فرامین درویشی و دستورهای قطب وقت بوده و نتیجتاً مغایر با ماهیت فقر و سرسپردگی به مراد. در جایی که قطب وقت فرقه(علیرضا جذبی) –که به‌ کمگویی، شهره است- به‌تازگی بار دیگر بر مسئله حجاب این‌گونه تأکید می‌کند تا مراتب نگرانی خود را از این بابت ابراز دارد:

«خانم‌ها حجاب اسلامی را متأسفانه رعایت نمی‌کنند. هفته پیش که اتفلاقات در سوریه افتاده بود و مسلمانان در راهپیمای‌ها شرکت می‌کردند، عکسی که در روزنامه چاپ شده را نگاه کنید، سه چهار تا خانمی که هستند…تمامشان حجابشان کامله، حالا آن‌ها مسلمان‌ترند یا ما؟ یا بدبخت‌تر ازما، خانم هایی که ادعای درویشی می‌کنند اما اصولاً رعایت حجاب نمی‌کنند .. آنوقت می‌خواهید بهتر  از این شود وضع؟»(۱)

حتی قطب سابق فرقه (نورعلی تابنده) نیز که تمایلاتی به نوگرایی و مسائل سیاسی-اجتماعی داشت، در سخنان مختلف بر مسئله حجاب زنان تأکید کرده‌است. جالب‌آنکه بر طبق آداب درویشی،‌ زنان نه‌تنها ملزم به مراعت حجاب اسلامی هستند، بلکه برای حضور در مراسم و گردهمایی‌های به‌اصطلاح طریقتی می‌بایست از پوشش «چادر» استفاده کنند به‌طوری‌ که یکی از نمودهای فرقه سلطانعلی‌شاهی است.

بدین‌ترتیب این حرکت را نیز باید در مسیر تمایلات سیاسی، ضدنظام و ضداسلامی جریان نوگرا تحلیل کرد که ایشان را از دایره فقر به‌دور ساخته و به جرگه جریان‌های معاند و برانداز، مقرب می‌سازد.

پی‌نوشت:
سخنرانی سید علیرضا جذبی/موضوع تذکر به فقرا در حرمت اعتیاد و استعمال مواد مخدر – رعایت حجاب خانم‌ها تابنده، صبح جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!