2

نقش زنان غربی در گسترش بهائیت

  • کد خبر : 35053
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
نقش زنان غربی در گسترش بهائیت
از ابتدای ایجاد فرقه ی ضاله ی بهائیت، همواره زنان به عنوان مهره هایی فعال در پیشرفت آن مورد استفاده قرار گرفته اند، که از باب نمونه به تعدادی اشاره می کنیم:

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در طول بیش از 150 سالی که از ایجاد این فرقه ضاله بهائیت گذشته است، چه در شرق و چه در غرب، همواره زنان به عنوان مهره هایی فعال در پیشرفت آن مورد استفاده قرار گرفته اند، که بسیاری از آنان را زنان آمریکایی تشکیل می دادند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ لویزا مور و همسرش گتسینگر. روحی ماکسول (همسر شوقی افندی) در مورد لویزا مور می گوید: «راه های ناصاف را برای موفقیت ما (بهائیان) هموار می کرد و ملخ وار خود را به آب می انداخت که بهر ما پل نجاتی ایجاد کند».

2_ فوئب هرست، یکی از متمولینی که موقوفات زیادی برای بهائی ها در آمریکا از خود به جای گذاشت. او معاون دانشگاه کالیفرنیا بود که در سال 1898، لویزا مور و همسرش را به این دانشگاه دعوت کرد.
3_ میس اتل روزنبرگ متولد 1858.

4_ میسیز هلن گودال، که روش تبلیغی او را، چنین معرفی می کنند: «در محافل و مجالس که تشکیل می گردید، رسم چنان بود که میسیز گودال یک لوح را تا آخر تلاوت می کرد و به هیچکس اجازه نمی داد که راجع به آن بحث کند… این نحوه تبلیغ در آمریکا مرسوم گردید، و باعث شد که امر {بهائی} در سانفرانسیسکو و اطراف منتشر گردد». (1)

او از کسانی است که در تصویب ساختمان مشرق الاذکار و جمع آوری اعانات، نقش بسزایی داشت.4

5_ سارا فارمر، مؤسس گرین ایکر (مدرسه تابستانه بهائی که توسط محفل ملی آمریکا و کانادا اداره می شود.)

6_ روحیه ماکسول: زن “شوقی افندی”.

7_ میسیز کراپز، ملقّب به مریم، اوّلین بهائی انگلستان. (2)

8_ لیدی بلامفیلد، ملقّب به ستاره. در ژنو فعالیت تبلیغی را به صورت غیر مستقیم، و تحت عنوان “نهضتی برای صلح اعظم جهانی” شروع کرد و بهائیت را در جامعه ی ملل، که در ژنو تشکیل می شد و منظور اصلی او بود، نفوذ داد.

9_ میس آلمانوبلاک، آلمانی الاصل ساکن آمریکا. مأمور اعزامی به آلمان در زمان جنگ جهانی اول _ 1907_ بود.

10_ دکتر سوزان مودی ملقّب به أمة الاعلی، که آمریکایی بود و از طرف “عبدالبهاء” به ایران اعزام شد. او به بهانه ی مراقبت در امور طبی و بهداشتی، و تعلیم و تربیت زنان بهائی به ایران آمده بود: «دکتر مودی گرفتاریهای زن های ایرانی را از لحاظ بهداشت و فرهنگ، وجود حجاب و … با محافل آمریکا در میان گذاشت… به تأسیس مدرسه تربیت، همت گماشت… و خانم های دیگری را نیز از آمریکا به ایران دعوت نمود… اول میس لیلیان کیپس (1290 شمسی) … و پس از آن میس جنویر … سارا کلاک … الیزابت استوارت … میس ادلید شارپ و …». (3)

پی نوشت: (1). فروغ ارباب، اختران تابناک، مؤسسه ملی مطبوعاتی امری 122 بدیع، ص 206.
(2). اختران تابناک، فروغ ارباب، انتشارات مؤسسه ملی مطبوعاتی امری، 122 بدیع.
(3). سایه روشن های بهاییت در ایران، دفتر پژوهش های موسسه كیهان، كیهان، تهران، 1385 ، ج 1، ص 152.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=35053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!