4

دیدگاه عبدالبهاء به زن

  • کد خبر : 43343
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
دیدگاه عبدالبهاء به زن
تشکیلات بهائیت در حالی با تخریب اسلام، به تبلیغ دروغین جایگاه زن در قول عبدالبهاء می پردازد که این پیشوای بهائی مدام به تحقیر جنس زن می پرداخت و از حقوقش محروم می کرد. در این صورت یا در انتساب سخنانی در تکریم زن به پیشوایان بهائی باید تردید کرد و یا به دورویی و عوام فریبی شان ایمان آورد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، تشکیلات بهائیت با استفاده از داغ بودن واژه زن در فضای مجازی، ضمن تخریب اسلام و جمهوری اسلامی، به تبلیغ دروغین جایگاه زن در مسلک و تشکیلات خود می پردازد. از این رو در یکی از پست هایی که توسط رسانه بهائی به انتشار در آمد جایگاه و مقام زن در دیدگاه عبدالبهاء مورد بررسی قرار گرفت.

رسانه های بهائی مدعی اند عبدالبهاء حدود صد سال پیش در بیان جایگاه و مقام زن گفته است: «دیری نخواهد پایید که ایامی خواهد رسید که مردان خطاب به زنان خواهند گفت خوشا به حال شما! حقیقتاً شما شایسته آن بودید که استعداد عظیم یافتید و سرهای شما لایق تاج جلال ابدی است. زیرا در علم و هنر، در فضل و کمال با مردان برابرید؛ در شفقّت و رقّت قلب و دلسوزی و انسان دوستی برترید.»(1)

اما کسانی که اندک آشنایی با تفکرات و گفته های پیشوایان بهائی از جمله عبدالبهاء داشته باشند، با شنیدن این سبک تمجید از مقام زن توسط عبدالبهاء، یا تعجب می کنند و یا دورویی پیشوایان بهائی برایشان تداعی می گردد. در ادامه به دو مورد از نقض این گفته ها توسط عبدالبهاء می پردازیم:

اول: به راستی چگونه می توان از قول عبدالبهاء پذیرفت که زن ها لایق تاج ابدی هستند، در حالی که او ایشان را از تاج و دارایی خودشان هم محروم کرد! مگر این عبدالبهاء نبود که بر حکم ضد برابری پدر خود صحّه گذاشت و زن ها را از عمده دارایی موروثی و حقی که اسلام برایشان تعیین کرده بود (با استناد به قانون ارث انگلیس) محروم کرد: «الیوم (: امروزه) دولت انگلیس را ادعا چنین است که عاقل ترین دول عالم است و از خصائص ملّت انگلیس این است که جمیع اموال را حصر در ولد بکر (: مختص فرزند ارشد) می کنند و مقصودشان این است که ثروت چون تقسیم گردد، پریشان شود و از دست برود… ولی اگر در ولد بکر حصر (: مختص به فرزند ارشد) شود، باقی و برقرار ماند و او (: فرزند ارشد) دیگران را نگاهداری نماید.»(2)

دوم: چگونه می توان از قول عبدالبهاء پذیرفت که او زن‌ها را نه فقط برابر با مردها در فضل و کمال، بلکه برتر در زمینه های دیگر می دانست که او اساساً جنس زن را پست تر از مرد معرفی می کرد: «هرچند نساء با رجال در استعداد و قواء شریک اند، ولی شبهه ای نيست كه رجال اقدمند و اقوی، حتّی در حيوانات…»(3)

مگر این عبدالبهاء نبود که زن‌ها را بی استعداد، بی لیاقت و سراب می خواند و تنها امید به پیشرفت آن ها را در گرو عنایت پیامبرنمای بهائی می دانست: «تا بلکه ان شاءالله در اندک زمانی نساء حکم رجال یابند… ای کنیزان عزیز الهی نظر به استعداد و لیاقت خود نکنید! بلکه اعتماد بر الطاف و عنایات جمال مبارک داشته باشید.»(4)

آری؛ عبدالبهائی که مدام جنس زن را تحقیر می کرد و حتی همّت افراد را به مردی می سنجید؛ یا در انتساب این سخنان به او باید تردید کرد و یا به دورویی و عوام فریبی اش ایمان آورد.

پی‌نوشت:
(1). به نقل از رسانه های تبلیغی تشکیلات بهائیت.
(2). فاضل مازندرانی، رساله امر و خلق، نسخه الکترونیکی، ج 4، ص 217.
(3). احمد زرقانی، بدائع الآثار، نسخه الکترونیکی، ج 1، ص 153.
(4). عباس افندی، مکاتیب، بی جا: مؤسسه ملّی مطبوعات امری، 134 بدیع، ج 7، ص 136-135.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!