2

مبنای سخت گیری یهودیان حریدی در پوشش

  • کد خبر : 38398
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مبنای سخت گیری یهودیان حریدی در پوشش
یهودیان حریدی از جمله گروه های ارتودوکس در یهودیت هستند که به احکام و شریعت تورات پایبند هستند. سخت گیری آنها در پوشش در نشان دادن تمایز نژاد خودشان از غیر یهودیان ریشه دارد. تا آنجا که حتی در زمان شنا هم نباید لباس از تن خارج کنند؛ زیرا در این صورت از نظر ظاهری شبیه غیر یهودیان می شوند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یهودیان حریدی که به سنتی بودن و انجام اعمال سخت مذهبی معروفند، در نحوه پوشش سخت گیری خاص دارند.

حریدی ها یا خدا ترسان، گروهی از بنیادگرایان یهودیت ارتدکس هستند که خود را یهودیان غیر مدرن و سنتی دانسته و باورهایشان را به طور مستقیم از دستورات تورات و تلمود می دانند.

یهودیان حریدی حدود ۱۱درصد جمعیت مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی را تشکیل می ‌دهند. آنان اغلب در محله ها و شهرک های حریدی نشین زندگی می کنند تا بتوانند محدودیت ‌های سختگیرانه مذهبی خود را اجرا کنند. این گروه یهودی، خصوصیاتی متمایز از دیگر یهودیان دارند. ویژگی ‌های خاص رفتاری آنان موجب شده است آنان در مدارسی جدای از دیگر یهودیان مستقر در سرزمین ‌های اشغالی زندگی کنند.

بسیاری از آنان از تلفن هوشمند، تلوزیون و اینترنت استفاده نمی کنند و به کتاب و موسیقی های غیر مذهبی هم روی خوش نشان نمی دهند. بیشتر وقت فرزندانشان صرف تحصیل تورات و تلمود می شود. جمعه شب ‌ها که شبات شروع می ‌شود معتقدند نباید از دستگاه های الکترونیک استفاده شود.(۱)

حریدی ها اغلب خود را صهیونیست نمی دانند و با صهیونیست های سکولار مخالفند، اما معتقدند که برای شکل دادن به هویت یهودی و ترویج اعتقادات مذهبی، بایستی به دولت صهیونیستی کمک و با آنان در اخراج فلسطینیان همراهی کنند. حریدی ها غالباً بر خلاف صهیونیست های سکولار با فعالیت رستوران ها، مغازه ها و وسایل حمل و نقل عمومی در روز شنبه مخالفند؛(۲)

زیرا تورات می ‌گوید خداوند جهان را در شش روز آفرید و در روز هفتم از آفرینش دست نگه داشت. از این رو بسیاری از آنان در این روز از بسیاری از کارها دست کشیده و برای نیایش به کنیسه می‌ روند.

حریدی ها سرسختانه به تفکیک جنسی باور دارند. تماس بین زن و مرد در منطقه زندگی شان تنظیم شده و حداقلی است. تصاویر عمومی زنان با اسپری رنگ آمیزی می شود. زنان طوری لباس می ‌پوشند که آرنج و زانوی آنها پوشیده باشد. بسیاری از زنان متأهل کلاه‌ گیس به سر می کنند که موی طبیعی شان دیده نشود. در باور آنان، زنان باید لباس های کاملاً پوشیده به تن داشته باشند و در اماکن عمومی جدای از مردان بنشینند یا بایستند.(۳)

مردان حریدی پیراهن سفید، شلوار سیاه، کت بلند سیاه و کلاه سیاه به تن می کنند؛ زیرا معتقدند رنگ سیاه مایه حیا و خضوع است. آنان معتقدند لباس سیاه و البته تمیز که بیشتر اعضای بدن را می پوشاند، بیانگر حیا و فروتنی است که برای احترام به خداوند لازم است.(۴)

سیاه پوشی و سخت گیری در داشتن یک پوشش خاص در باورهای یهودیان حریدی سه دلیل دارد:

۱. تمایز از غیر یهودیان: یهودیان ارتدوکس بر اساس فقرات تورات، نژاد خود را متمایز از غیر یهودیان می دانند. هدف آنها از انتخاب یک لباس خاص، نشان دادن تمایز نسل و نژادشان از غیر یهودیان است بر این اساس، معتقدند باید طوری لباس بپوشند که آنان را از ظاهر غیر یهودیان متمایز کند: «و در قوانین غیر یهودیان رفتار نکنید.»(لاویان ۲۳: ۲۰)

«و در شریعت آنها رفتار نکنید».(لاویان ۱۸: ۳) «برو مبادا از آنها پیروی کنی»(تثنیه ۳: ۱۲). این فقرات همه یهودیان را از یک چیز برحذر می دارد: «اسرائیلی ها همانطور که در علم و عقیده، از غیر یهودیان متمایزند، در لباس و اعمالشان هم باید متمایز باشند؛ زیرا هنگامی که یک یهودی از نظر ظاهری با غیر یهودیان یکسان باشد، یک اثر روانی از تمایل به شباهت به آنها در اعمال و عقاید ایجاد می شود.»(۵)

۲. عزاداری: یکی دیگر از دلایل سیاه پوشی، عزاداری برای ویرانی اورشلیم در ۷۰ میلادی است و تاکنون ساخته نشده است.(۶)

۳. جدیت: بدیهی است که هر رنگی در جهان هم نماد چیزی است و هم بر جو نیز تاثیر می گذارد. برای مثال، بیمارستان ها به رنگ سبز تغییر رنگ دادند؛ زیرا متوجه شدند که این رنگ آرامش بخش است. رنگ سیاه نیز نماد جدیت و وقار بوده و یک جو جدی و سنگین ایجاد می کند. به همین دلیل است که در دنیا مرسوم است قضات، وکلا، نخست وزیران، رؤسای جمهور و مقامات بلند پایه برای خود کت و شلوار سیاه انتخاب می کنند.

البته یهودیان هم می ‌خندند، آواز می‌ خوانند و می ‌رقصند اما لباس‌های تیره‌ای را انتخاب کردند که فضای جدی را معرفی می ‌کند. از این رو ارتدوکس های افراطی را به دلیل لباسشان “سیاه” می نامند.(۷)

خاخام های یهودی ارتدکس نظیر حریدی ها درباره شنای مردان و زنان، محدودیت هایی قائل هستند. از جمله اینکه شرط غیر قابل تغییر آن این است که برهنه شدن ممنوع است و فقط با لباس کامل می توانند شنا کنند. در استخری که طبق مقررات ناظر، ناجی غریق و سایر کارکنان وجود دارند، باز در آنجا پوشیدن لباس کامل لازم است.(۸)

نتیجه آنکه مهم ترین دلیل سخت گیری یهودیان حریدی در پوشش تا آنجا که حتی موقع شنا هم نباید لباس از تن خارج کنند، نشان دادن تمایز نژاد خود از دیگران است. آنان به خاطر اینکه از نظر ظاهری شبیه غیر یهودیان نباشند، حتی در درون استخر هم با پوشش کامل می روند. امری که باعث تمسخر و تحقیر آنان در رسانه های غرب و شرق شده است.

پی نوشت:

۱. «حریدی»، ویکی‌پدیا به نقل از: «تکنولوژی و تورات: نسل جدید یهودیان ارتدوکس». بی‌بی‌سی فارسی، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، دریافت‌شده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶.

۲. ر.ک: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، کد خبر ۸۴۳۰۶۶۳۷

۳. «حریدی»، ویکی‌پدیا، همان و نیز دیوان عالی اسرائیل: جدایی زن و مرد در اتوبوس ها غیر قانونی است، بی‌بی‌سی فارسی

۴. שולחן ערוך, יורה דעה, סימן קע”ח, סעיף א’, ס”ק ג (ד”ה “מלבושים אדומים”)

۵. חולצה לבנה ומגבעת, או ג’ינס וטי-שירט?( پیراهن سفید و کلاه یا شلوار جین و تی شرت؟)، سایت hidabroot، ۱۴ سیوان ۱۷۷۷

۶. למה דווקא שחור?(چرا دقیقا مشکی؟)، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳، سایت عبری Hidbrot(הידברות)

۷. https://www.mako.co.il/spirituality-popular_culture/weekly-answer/Articl…(link is external)

۸. سایت عبری یکشنبه (onegshabbat)، ۲۸ جولای ۲۰۱۳

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=38398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!