2

فتوای جالب رهبر یهودیان ایران + عکس

  • کد خبر : 19146
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
فتوای جالب رهبر یهودیان ایران + عکس
اخیرا تصویری از فتوای یونس حمامی لاله‌زار، حاخام اعظم جامعه کلیمیان ایران، منتشر شده است که برای کاربران فضای مجازی جالب توجه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، واژه کوشر یا کاشر در دین یهودیت کاربرد دارد. کوشر به غذایی گفته می‌شود که در آیین یهودی و بر پایه قوانین کشروت، پاک (مشابه اصطلاح اسلامی حلال) به‌شمار می‌آید. بیشتر یهودیانِ معتقد دنباله‌روی این قوانین هستند.

احکام غذایی اسلامی (حلال) و یهودی (کوشر) هر دو بسیار مفصل اند و نقاط تشابه و تفاوت هایی دارند.

در یهودیت، نوشیدن مشروبات مست‌کننده و شراب و حتی انگور تازه یا خشک، به علت تأثیرات مخرب و زیانبار آن نهی شده‌است. در شریعت یهود، مجازات کاهنینی که شراب و دیگر مسکرات را می‌نوشیدند، مرگ بود.

اخیرا تصویری از فتوای یونس حمامی لاله‌زار، حاخام اعظم جامعه کلیمیان ایران، منتشر شده است که برای کاربران فضای مجازی جالب توجه بوده است. در این نامه، رهبر کلیمیان ایران درباره برخی از خوردنی ها به پیروانش توصیه هایی می‌کند. در ادامه تصویر این فتوا را مشاهده می‌کنید:

جانوران کوشر: بر پایهٔ قوانین کوشر خوردن خوک، شتر، حیوانات و پرندگان گوشتخوار و نوشیدن خون جانداران مجاز نیست. فقط جانوران دریایی که دارای فلس (پولک) و باله باشند کوشر هستند. گوشت حیوان غیرنشخوارکننده پاک نیست.

شرایط کاشر بودن حیوانات در دین یهود: دارای سم باشند، شکافته سم باشند، نشخوارکننده باشند. شتر فاقد سم است و خوک نشخوارکننده نیست. خوردن گوشت این دو حیوان برای یهودیان حرام می‌باشد.

فتوای جالب رهبر یهودیان ایران

قوانین دیگر کوشر در یهودیت: بسیاری از یهودیان شیر و گوشت را با هم در یک وعده غذایی استفاده نمی‌کنند. شماری از یهودیان معتقد حتی زمان مشخصی بعد از خوردن گوشت لبنیات مصرف نمی‌کنند.

قانون ۱/۶۰ام، قانونی است که بر اساس آن اگر غذای کوشر به نسبت ۱ به ۶۰ با موادی ترکیب شود که کوشر نباشد، خوردن کل آن غذا حرام می‌شود.

یهودیان ایران: حضور یهودیان در ایران، به بیش از سه هزار سال پیش و مهاجرت‌های اجباری یهودیان از اسرائیل به آشور، بابل و بخش‌های غربی و مرکزی ایران در طی چند دوره متوالی بازمی‌گردد. آنان در طول تاریخ با دیگر ایرانیان ارتباط تنگاتنگ فرهنگی و دینی داشته‌اند، به‌طوری‌که در سیاهکل یهودیان در ماه رمضان همراه با مسلمانان روزه می‌گرفتند و در کردستان در مراسم صوفیان شرکت می‌جستند. یهودیان در زندگی فرهنگی ایران حضور فعال داشته‌اند و برای خود هویت ایرانی قائل هستند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=19146

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!