2

زلنسکی اوکراین را اسرائیل اروپا می‌کند

  • کد خبر : 54142
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
زلنسکی اوکراین را اسرائیل اروپا می‌کند
  بر اساس آمار سال ۲۰۲۳، اوکراین بیش از ۴۵ هزار یهودی دارد که آن را به چهارمین جامعه بزرگ یهودیان در اروپا و یازدهمین جامعه بزرگ یهودیان در جهان تبدیل می‌کند. همین باعث شده که زلنسکی بکوشد از اهرم یهودیان، یهودیت و اسرائیل، در جنگ با روس‌ها، به عنوان یک برگ برنده بهره بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بر اساس آمار سال ۲۰۲۳، اوکراین بیش از ۴۵ هزار یهودی دارد که آن را به چهارمین جامعه بزرگ یهودیان در اروپا و یازدهمین جامعه بزرگ یهودیان در جهان تبدیل می‌کند.

همین باعث شده که زلنسکی بکوشد از اهرم یهودیان، یهودیت و اسرائیل، در جنگ با روس‌ها، به عنوان یک برگ برنده بهره بگیرد. او بارها، حمله روس‌ها به اوکراین را با حمله آلمان نازی به یهودیان مقایسه کرده تا مثل اسرائیل پشتیبانی بین‌المللی جلب کند: «پوتین بعد از هیتلر دومین رهبر یهودستیز است» و چند بار هم از تل‌آویو خواسته به عنوان کشوری که مأمن یهودیان است، به اوکراین سلاح و سیستم دفاع موشکی بدهد؛ درخواستی که اسرائیلی‌ها به دلیل تحفظ مقابل روسیه، تا الان از آن اجتناب کرده‌اند.

برای جنگ طولانی آماده باشیم اوکراین شهر کوچکی به نام «اومان (Uman)» دارد، جایی در ۲۰۰ کیلومتری جنوب کی‌یف که یهودیان اوکراینی آن را «اورشلیم کوچک» می‌خوانند و اکثر ساکنانش نیز یهودی‌اند. این شهر محل دفن ناچمان برسلوف، یک خاخام بزرگ است که در سال ۱۸۱۰ درگذشته است.

در کشاکش جنگ اوکراین، تل‌آویو از فرصت جنگ استفاده کرد تا شمار زیادی از یهودیان اوکراینی را جذب کند. حدود ۲۰ هزار یهودی اسرائیلی برای برگزاری مراسم سال نو یهودی موسوم به «روش هاشانه» به آن سفر کردند؛ رویدادی که در کنار یهودی بودن زلنسکی، بحث‌های غیر رسمی زیادی را درباره کوشش او برای تبدیل اوکراین به یک مرکز مهم یهودیان برانگیخته است.

رئیس‌جمهور اوکراین فروردین سال قبل (۱۴۰۱) گفته بود که می‌خواهد کشورش پس از پایان تهاجم روسیه به «اسرائیل بزرگ» تبدیل شود که بحث‌هایی را برانگیخت. او روز یک‌شنبه در گفتگو با کانال تلویزیونی «رادا»، تصویری بزرگ‌تر از آن چیزی را که در نظر دارد، به دست داد و به ناتالیا موسیچوک، روزنامه‌نگار اوکراینی گفت اوکراینی‌ها باید یاد بگیرند که «مانند اسرائیل» با کشمکش زندگی کنند: «ما در حال بازپس گرفتن کشور خود هستیم و آن مال ما خواهد بود.

این اتفاق خواهد افتاد، اما باید یاد بگیریم که با آن (کشمکش) زندگی کنیم. ما آماده‌ایم که برای مدت زمان طولانی به جنگ ادامه دهیم.» او در حالی که می‌کوشید یک وجه شباهت آینده اوکراین به اسرائیل را به تصویر بکشد، گفت: «اسرائیل در حال جنگ است. (البته) بستگی به نوع جنگ دارد. آماده هستیم تا برای مدت طولانی بدون از دست دادن افراد بجنگیم و این ممکن است.

ما می‌توانیم تلفات را به حداقل برسانیم، مثل مدل اسرائیل. می‌شود اینگونه زندگی کرد.» او خاطرنشان کرد که اوکراین برخلاف اسرائیل نمی‌تواند نبرد را به قلمرو دشمن خود بکشاند، زیرا این «خطر بزرگ» وجود دارد متحدانش را از دست بدهد و «تن‌ها بماند.»  مدل تضمین امنیتی اسرائیل مهم‌تر از تبدیل اوکراین به جامعه‌ای امنیتی مثل اسرائیل که زلنسکی پیش از این هم به آن اشاره کرده بود، او گفته که مناسبات دفاعی کی‌یف – واشنگتن هم بایستی مثل روابط اسرائیل و امریکا باشد: «باید تحریم‌ها، تسلیحات، امور مالی، دفاع هوایی و (ارائه) هواپیما (مثل اسرائیل) باشد. فهرستی طولانی وجود دارد، هرچند مشتری متفاوت است.

با امریکا، یک معاهده دوجانبه قوی‌تر وجود خواهد داشت و با بریتانیا نیز یک معاهده قوی وجود خواهد داشت.» به گفته زلنسکی «کشور‌هایی وجود دارند که خیلی ساده، سلاح ندارند، اما دارای اقتصاد هستند که در صورت تجاوز مکرر می‌توانند تحریم‌های جدی اعمال کنند» و اوکراین باید دارای چنین ظرفیتی باشد. زلنسکی یک بار دیگر تأکید کرد که توافق با امریکا، می‌تواند مشابه مدل تضمین امنیتی اسرائیل از سوی امریکایی‌ها باشد.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «از ایالات متحده احتمالاً دقیقاً چنین مدلی خواهیم داشت که در آن سلاح، فناوری، آموزش و مالی وجود دارد.

مانند اسرائیل، اما ما یک کشور متفاوت و یک دشمن متفاوت داریم.» او گفته که توافق اوکراین با امریکا بایستی یک توافق سفت و محکم باشد که حتی در صورت تغییر رئیس‌جمهور در امریکا، این توافق همچنان قابل اجرا باشد: «این سند را باید کنگره و در کشور‌های اروپایی پارلمان آن‌ها تصویب کند.»

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!