0

خوش‌رقصی انتخاباتی واشنگتن برای لابی یهود

  • کد خبر : 57695
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
خوش‌رقصی انتخاباتی واشنگتن برای لابی یهود
جامعه جهانی وتوی آتش‌بس از سوی آمریکا را تأیید کشتار غیرنظامیان غزه ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، شدت گرفتن جنگ در غزه موجب شد تا امارات متحده عربی پیش‌نویس قطعنامه برای اعلام آتش‌بس در غزه را به صحن شورای امنیت بفرستد؛ چراکه تنها در 48 ساعت گذشته بیش از 200 نفر در مرکز و جنوب نوار غزه کشته شده‌اند و حداقل حدود 280 تا 300 نفر مجروح بر جای مانده که گفته می‌شود تمامی اجساد و مجروحان به بیمارستان شهدای الاقصی دیرالبلح منتقل شده‌اند. اینکه چرا امارات دست به ارائه این پیش نویس زده، امری چندان تعجب‌آور یا سوال برانگیز به حساب نمی‌آید، اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که وضعیت در غزه به حدی بحرانی و فاجعه‌آمیز شده که حتی ابوظبی با وجود روابط علنی و رسمی با اسرائیل هم نتوانسته از این وضعیت روی‌گردان باشد و به هر ترتیب حالا خود را وارد یک مجادله سیاسی کرده است.

به هر ترتیب جلسه شوای امنیت سازمان ملل بامداد روز شنبه برگزار شد و قرار بر این بود تا یک قطعنامه علنی و رسمی از سوی جامعه ملل برای برقراری آتش‌بس در غزه از سوی دولت‌ها به تصویب برسد که این اتفاق در کمال ناباوری صورت نگرفت. خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشته است که ایالات متحده درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در غزه را در بحبوحه حملات اسرائیل به این باریکه، وتو کرد. رویترز در ادامه درباره این وتو نوشته است: «در حالی که واشنگتن در حال دفاع از متحد خود است، اما خود را از نظر دیپلماتیک منزوی می‌کند».

روزنامه واشنگتن‌پست نیز نوشته است که این اتفاق برای سومین بار از زمان آغاز حملات گسترده اسرائیل به غزه است که آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری برای پایان‌دادن به آن را وتو می‌کند. جالب اینجاست که 13 عضو شورای امنیت به پیش‌نویس این قطعنامه که به ابتکار امارات ارائه شد، رأی مثبت دادند اما بریتانیا به آن رأی ممتنع داد و آمریکا هم آنرا رد کرد. در واکنش به این اقدام آمریکا، نماینده چین گفت که ما از استفاده واشنگتن از وتو برای پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در بحبوحه کشتار ادامه‌دار، خواستار آتش‌بس می‌شد، متاسفی؛ چراکه تایید ادامه درگیری با ادعای نگرانی از جان و امنیت مردم غزه، در تضاد است. نماینده چین در ادامه انتقاد از آمریکا گفت که تایید ادامه درگیری درحالی‌که خواستار جلوگیری از گسترش آن هستیم، نوعی «خودفریبی» است. نماینده روسیه نیز در این خصوص اعلام کرد که ممانعت از اجرای آتش‌بس، اعمال حکم اعدام آمریکایی برای هزاران و شاید ده‌ها هزار فلسطینی است.

نماینده فلسطین در سازمان ملل هم با انتقاد از وتوی آمریکا گفت که این فاجعه است که شورای امنیت بار دیگر از نقش خود برای متوقف‌کردن جنگ غزه برای محافظت از جان میلیون‌ها فلسطینی باز ماند. این دیپلمات فلسطینی همچنین اظهار کرد بیش از ۱۰۰ کشور خواستار آتش‌بس در غزه هستند اما وتوی آمریکا همه چیز را خراب کرد! نماینده فرانسه نیز در توضیح رای مثبت کشورش به پیش‌نویس قطعنامه عنوان کرد که ما از تراژدی انسانی در غزه نگران هستیم.

ما مصمم هستیم برای به هم پیوستن صفوف شورای امنیت به منظور اقدام برای آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، تلاش کنیم. گلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم از اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت تمجید و از «ایستادگی قاطع» دولت آمریکا در کنار اسرائیل تشکر کرد. او در سازمان ملل بار دیگر دو شرط تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه را تکرار کرد و مدعی شد که آتش‌بس ممکن است، اما با بازگشت تمام گروگان‌ها و نابودی حماس!».

همچنین انی‌یس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل هم در نطقی تند اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای وتو کردن این قطعنامه «از نظر اخلاقی غیرقابل دفاع» است؛ چراکه واشنگتن با وتو کردن این قطعنامه نسبت به رنج غیرنظامیان در مواجهه با آمار بهت‌آور تلفات، ویرانی‌های گسترده و فاجعه بی‌سابقه انسانی در نوار غزه اشغالی، بی‌اعتنایی سنگ‌دلانه‌ای نشان داده است. هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه هم اظهار کرد که آمریکا درباره این مساله (استمرار جنگ علیه غزه) به ویژه در رأی‌گیری که در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، تنها ماند و این نشان افول اخلاق در کالبد سیاست است.

از سوی دیگر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص وتوی آمریکا اذعان کرده که «آنچیز که ما شاهدیم، یک درگیری در صحنه بین‌المللی است. ما همیشه به دنبال راهی برای خاتمه جنگ هستیم، بنابراین از اینکه شورای امنیت سازمان ملل قادر نیست موضع سختی را در پیش بگیرد، بسیار متاسفیم. همچنین ما با اقدام آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه مذکور بی‌شک مخالف هستیم».

سناریوی واشنگتن چیست؟

اینکه برخی‌ها می‌گویند نباید از وتوی پیش‌نویس مذکور توسط آمریکا تعجب کرد به این دلیل است که پیش از رأی‌گیری، رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت پیرامون نوار غزه رسماً اعلام کرده بود که «ایالات متحده قویاً از یک صلح پایدار حمایت می‌کند، که در آن هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند، اما از درخواست برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کنیم». این موضع ایالات متحده به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن هنوز هم به دنبال آن است تا بتواند از هر طریق حمایت از اسرائیل دو هدف عمده را دنبال کند. هدف اول این است که به سران اسرائیل و به خصوص لابی یهود در آمریکا، آنهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 بفهماند حمایت از تل‌آویو توسط واشنگتن هنوز هم ادامه دارد و ایالات متحده به این تعهد خود عمل کرده است. اما مساله دوم به آینده جنگ در غزه و به خصوص وضعیت پساجنگ مربوط است.

برای اثبات این موضوع کافی است که به سخنان اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مراجعه کنیم. او در نوزدهمین سالروز درگذشت یاسر عرفات، رئیس این تشکیلات صراحتاً اعلام می‌کند که «ما تاکید می‌کنیم نوار غزه بخش جدایی‌ناپذیر دولت فلسطین است و ما مسئولیت خود را در قبال کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه به طور کامل و در چارچوب راهکار سیاسی فراگیر برعهده خواهیم گرفت». روزنامه نیویورک‌تایمز درباره این اظهارات محمود عباس نوشته ‌است که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با مطرح کردن این اظهارات به دولت آمریکا برای پذیرش نقش حاکمیتی در غزه بعد از اتمام جنگ چراغ سبز نشان داده ‌است. حال اگر این موضع را در کنار نبرد خانه به خانه ارتش اسرائیل و حماس در خان‌یونس قرار دهیم به تلخی درمی‌یابیم که منحنی جنگ طی روزهای آینده بیش از پیش صعودی خواهد شد!

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!