5

حمایت مالی رژیم صهیونیستی از افراط‌گرایی تحت عنوان «فرهنگ یهودی»

  • کد خبر : 55509
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۴۰
حمایت مالی رژیم صهیونیستی از افراط‌گرایی تحت عنوان «فرهنگ یهودی»
در طول دهه گذشته، رژیم صهیونیستی، تحت تأثیر نیروهای راست مذهبی، توجه زیادی به گسترش «فرهنگ یهودی»، داشته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در طول دهه گذشته، رژیم صهیونیستی، تحت تأثیر نیروهای راست مذهبی، توجه زیادی به گسترش «فرهنگ یهودی»، داشته است. توجه به فرهنگ یهودی با هدف اولویت دادن به محتوای مذهبی یهودی، در افراطی‌ترین نسخه آن، چه در سطح اجتماعی و چه در سطح فردی دنبال می‌شود.

با توجه به اینکه نفوذ نیروهای راست مذهبی افراطی در دولت فعلی بنیامین نتانیاهو بی سابقه است، آنها به شدت مایل بودند بودجه اختصاص داده شده به «فرهنگ یهودی» را افزایش دهند. همچنین به دنبال این بودند که بیشتر این بودجه‌ها را به وزارتخانه‌ها و مؤسساتی اختصاص دهند که توسط افراد وابسته به جنبش‌های مذهبی که طرفدار اجبار مذهبی هستند و مواضع بسیار افراطی در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی اتخاذ می‌کنند، اداره می‌شوند.

بر اساس گزارشی که روزنامه calcalist منتشر کرد، مجموع بودجه‌های اختصاص یافته برای حمایت و گسترش «فرهنگ یهودی» بالغ بر چندین میلیارد شکل است. این روزنامه برای نشان دادن ماهیت برنامه‌ تخصیص بودجه برای فرهنگ یهودی، اشاره کرد که مقامات اعلام می‌کنند که هدف اصلی آنها ریشه یابی آگاهی مذهبی در بین اسرائیلی‌ها، به ویژه جوانان است.

این روزنامه به نقل از آیزاک باندروس نماینده جنبش مذهبی يهدوت هتوراه (یهودیت توراتی) نوشت: وی قبل از تصویب تخصیص 200 میلیون شکل به عنوان مبلغ اضافی برای بودجه «فرهنگ یهودی» گفته بود: «چند کودک در مؤسسات آموزشی ما متن کتاب مقدس Shema Yisrael (دعای یهودی) را می‌دانند؟ چند نفر از آنها می‌دانند که پیامبر ما موسی کیست؟»

از آنچه این روزنامه گزارش کرده است مشخص است که مؤسسات اجرای برنامه‌های مربوط به گسترش «فرهنگ یهودی» با سازمان‌های مذهبی که به دنبال اجبار مذهبی هستند، مانند تلاش برای تبدیل سکولارها به افراد مذهبی، هدف قرار دادن همجنس گرایان، و تحمیل مظاهر دینداری در فضای عمومی، همکاری می‌کنند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که بودجه‌های اختصاص داده شده به فرهنگ یهودی به طور مداوم در حال افزایش است، زیرا وزرا و نمایندگان همچنان ادعا می‌کنند که ریشه یابی مسئله هویت یهودی مستلزم تخصیص منابع مادی بیشتر برای انجام وظیفه است.

همانطور که این روزنامه اشاره کرد، طنز ماجرا در این است که با افزایش هزینه‌های مالی برای فعالیت‌های «فرهنگی یهودیان»، وزرا و نمایندگانی که بودجه را تعیین می‌کنند، دریافتند که جوانان یهودی از جهل نسبت به ارزش‌های یهودی رنج می‌برند.

نه تنها این، بلکه این روزنامه به این نکته اشاره می‌کند که احزاب شرکت کننده در دولت کنونی توانسته‌اند در توافقنامه‌های ائتلافی که بر اساس آن دولت تشکیل شده است، بند اختصاص بودجه برای حمایت از فرهنگ یهود را درج کنند. این امر باعث شد بسیاری از وزارتخانه‌ها و مؤسسات به طور موازی مأموریت ترویج و گسترش «فرهنگ یهودی» را بر عهده بگیرند.

به نوشته این روزنامه، این تصمیم منجر به مدیریت بودجه اختصاص داده شده به «فرهنگ یهودی» توسط پنج وزارتخانه شد. این وزارتخانه‌ها نیز به نوبه خود برخی از بودجه‌ها را به سازمان‌های مذهبی غیر مرتبط با دولت واگذار می‌کنند تا برنامه‌هایی را با هدف ترویج فرهنگ یهودی اجرا کنند.

به عنوان مثال، دولت کنونی چندین «اداره» را با عنوان «مدیریت هویت یهودی» برای ترویج فرهنگ یهودی راه‌اندازی کرده است که هر کدام به یک جنبش مذهبی شرکت‌کننده در ائتلاف حاکم وابسته هستند.

دولت ۱۲۰ میلیون شکل به «اداره هویت یهودی» به ریاست آوی مائوز معاون رئیس دفتر نخست وزیری، رئیس حزب مذهبی افراطی «نوآم» اختصاص داده است. دولت به مائوز اجازه داد تا برنامه‌هایی برای ارتقای هویت فرهنگی دانش آموزان در مدارس رژیم صهیونیستی، به ویژه مدارس سکولار، آماده کند.

مائوز آشکارا مواضع بحث برانگیزی را در رژیم صهیونیستی اتخاذ می‌کند، جایی که او مطلقاً از دادن حق ابراز وجود به همجنس گرایان امتناع می‌ورزد و خواستار لغو راهپیمایی‌های آنها شد. علاوه بر این که خصومت وی با تمدن غرب باعث درخواست لغو ۳۰۰۰ فوق برنامه در مدارس شد. وی مدعی شد که احزاب خارجی در تحمیل آن فوق برنامه‌ها نقش داشته‌اند. مائوز همچنین مشتاق کاهش حضور زنان در فضای عمومی است.

در میان وزارتخانه‌هایی که برای راه اندازی «مدیریت هویت یهودی» بودجه دریافت کردند، وزارت میراث فرهنگی بود که توسط خاخام آمیخای الیاهو، از رهبران جنبش افراطی «قدرت یهود» که ایتمار بن گویر وزیر امنیت ملی ریاست آن را به عهده دارد، اداره می‌شود.

شایان ذکر است که تحقیقاتی که دو ماه پیش از شبکه ۱۲ پخش شد نشان داد که وزارت میراث فرهنگی با جنبش‌های معبدی که خواستار تخریب مسجد الاقصی و ساخت معبد بر روی خرابه‌های آن هستند همکاری می‌کند.

در یکی از این موارد همکاری، این وزارتخانه برای آوردن چهار گاو قرمز از ایالت تگزاس آمریکا کمک کرد تا شرایط مشروع استفاده از خون آنها برای تطهیر مسجد الاقصی قبل از ساختن بنا بر روی ویرانه‌های آن، بررسی شود.

استروک به خاطر داشتن ۱۱ فرزند به خود می‌بالد، اشتیاق خود را برای الحاق کرانه باختری ابراز می‌کند و ایده عادی سازی با عربستان سعودی را رد می‌کند چرا که معتقد است تا زمانی که از جانب خدا قرارداد داریم، نیازی به توافق با عربستان سعودی نیست.

دولت همچنین یک میلیارد شکل به وزارت ماموریت‌های ملی به رهبری اوریت استروک، رهبر جنبش افراطی «صهیونیسم مذهبی» اختصاص داد تا از طریق راه اندازی «اداره هویت یهودی» برنامه‌های ترویج «فرهنگ یهودی» را اجرا کند.

استروک به خاطر داشتن ۱۱ فرزند به خود می‌بالد، اشتیاق خود را برای الحاق کرانه باختری ابراز می‌کند و ایده عادی سازی با عربستان سعودی را رد می‌کند چرا که معتقد است تا زمانی که از جانب خدا قرارداد داریم، نیازی به توافق با عربستان سعودی نیست.

استروک به خاطر داشتن ۱۱ فرزند به خود می‌بالد، اشتیاق خود را برای الحاق کرانه باختری ابراز می‌کند و ایده عادی سازی با عربستان سعودی را رد می‌کند چرا که معتقد است تا زمانی که از جانب خدا قرارداد داریم، نیازی به توافق با عربستان سعودی نیست.

وزارت اورشلیم و سنته، به رهبری خاخام مئیر پوروش، از جنبش مذهبی حریدی، یهودیت توراتی، و وزارت خدمات مذهبی جنبش افراطی ارتدوکس شاس نیز هر کدام اداره هویت یهودی خاص خود را دارند.

دولت برای تقویت نظام ارزش‌های دینی به عنوان جزء غیرمستقیم فرهنگ یهودی تلاش می‌کند. روزنامه مارکر گزارش داد که دولت ۶۵۰۰۰۰ شکل به شوراهای مذهبی در شهرهای مختلف اختصاص داد تا برای تشویق کودکان به رفتن به کنیسه، شیرینی بخرند.

علاوه بر این، برخی نهادهای رسمی به احزاب افراطی این فرصت را می‌دهند که بر جهت گیری‌های فرهنگی اعضای خود تأثیر بگذارند. برای مثال، ارتش به سازمان‌های مذهبی افراطی و خاخام‌ها اجازه می‌دهد تا دروس و خطبه‌های مذهبی را برای افسران و سربازان در پایگاه‌های نظامی ارائه کنند.

بر اساس آنچه روزنامه هاآرتص گزارش داد، خاخام نظامی، که بر ارائه خدمات مذهبی به سربازان نظارت می‌کند، تحت نظارت شعبه‌ای به نام «اداره آگاهی یهودیان» است که هدف آن آموزش دادن به سربازان در مورد ارزش‌های مذهبی یهودی است. بخش آگاهی یهودی به سازمان‌های مذهبی افراطی و خاخام‌های خارج از ارتش این فرصت را می‌دهد تا دروس دینی و موعظه‌ها را برای سربازان زن و مرد ارائه دهند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!