0
پیش‌بینی الجزیره:

جنگ غزه می‌تواند آغاز پایان باشد اما نه برای فلسطین

  • کد خبر : 57221
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
جنگ غزه می‌تواند آغاز پایان باشد اما نه برای فلسطین
تحلیلگر ارشد سیاسی تلویزیون الجزیره می‌گوید: این احتمال وجود دارد که جنگ غزه، آغاز پایان تل‌آویو باشد... احتمالا با این جنایات هولناکی که اسرائیل در غزه مرتکب شده ما شاهد پایان دولت یهود خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، تحلیلگر ارشد سیاسی تلویزیون الجزیره در تحلیلی عنوان کرد: اگر بخواهیم جنگ فعلی غزه را در چشم‌انداز کوتاه‌مدت ریشه‌یابی کنیم، فقط کافی است به چهار روز قبل از عملیات طوفان الاقصی و قبل از حمله حماس به جنوب مناطق اشغالی نگاه کنیم.

چهار روز قبل از عمیات طوفان الاقصی و در حالی که هنوز هیچ خبری از درگیری‌ها نبود، روزنامه عبری‌زبان هاآرتص سرمقاله‌ای را تحت عنوان «نئوفاشیسم اسرائیلی، اسرائیل را تهدید می‌کند» منتشر کرد. یک ماه قبل از آن، 200 فارغ‌التحصیل دبیرستانی از انجام خدمت سربازی سر باز زدند و گفتند: «ما نمی‌توانیم به شهرک‌نشینان فاشیست که اکنون کنترل کابینه را در دست دارند، خدمت کنیم.» و سه ماه قبل نیز بیش از 20هزار افسر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی کناره‌گیری خود از فعالیت نظامی به‌دلیل مخالت با نتانیاهو را اعلام کرده بودند.

در واقع کابینه سیاسی نتانیاهو از مدت‌ها قبل از طوفان الاقصی خود را یک کابینه «فاشیستی اسرائیل» نشان داده بود که همه موارد نقض حقوق بشر از نژادپرستی خشن تا تحقیر را در کارنامه داشت و این، وضعیت این کابینه را به مرز سقوط کشانده بود. حملات مکرر به مسجدالاقصی به همراه بازداشت‌های گسترده در اردوگاه‌‎های جنین و سایر مناطق کرانه باختری و حملات مداوم به اردوگاه فلسطینی در یک سال گذشته به اوج خود رسیده بود و طوفان الاقصی پس از این وضعیت بحرانی شکل گرفت.

به عبارت دیگر طوفان الاقصی پاسخی به بحران‌آفرینی کابینه نتانیاهو بود. تبعیض و نژادپرستی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را می‌توان با رفتار آلمان نازی علیه غیرآلمانی‌‎ها مقایسه کرد. البته این نژادپرستی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها موضوع جدیدی نیست. 75 سال پیش هم چهره‌های دانشگاهی و علمی مانند «هانا آرنت» و «آلبرت انیشتین» پس از قتل‌عام فلسطینی‌ها در دیر یاسین در سال 1948 نامه‌ای به روزنامه نیویورک‌تایمز نوشتند و در آن گفتند که حزب هروت (که اکنون به حزب لیکود به سرکردگی نتانیاهو تغییر نام داده است) به عنوان یک حزب افراطی از نظر روش، فلسفه سیاسی و برنامه اجتماعی مشابه احزاب نازی و فاشیست است.

در عین حال نیروهای فلسطینی برای انجام عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر(15 مهرماه) یک زمان طلایی را در نظر گرفتند و این عملیات در زمانی انجام شد که تل‌آویو در اوج بحران داخلی خود به سر می‌برد. شکاف داخلی میان موافقان و مخالفان نتانیاهو به اوج خود رسیده و حتی در اوج جنگ در غزه، صهیونیست‌ها همچنان در داخل در حال کوبیدن و درگیری داخلی علیه یکدیگر بوده‌اند.«مروان بشاره»، تحلیلگر ارشد سیاسی تلویزیون الجزیره هم در یادداشتی نوشته است که کشتار عمدی مردم فلسطین توسط اسرائیل به بهانه «دفاع از خود» امنیت آن را افزایش نمی‌دهد یا آینده‌اش را تضمین نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد ناامنی، بی‌ثباتی و انزوای بیشتر اسرائیل و تهدید بقای بلندمدت آن در منطقه خواهد شد.

بشاره در ادامه یادداشت خود نوشته است که مدت‌ها قبل از جنگ غزه، روزنامه‌نگار برجسته اسرائیلی، «آری شاویت»، نابودی اسرائیل را پیش‌بینی کرد و هفته گذشته، «آمی آیالون»، رئیس سابق سرویس مخفی شین‌بت هشدار داد که جنگ و اشغال سرزمین فلسطین به پایان اسرائیل منجر خواهد شد. به گفته تحلیلگر الجزیره، اسرائیل پس از پایان جنگ غزه گزینه خوبی ندارد و این احتمال وجود دارد که جنگ غزه، آغاز پایان تل‌آویو باشد.

کارنامه جنایت صهیونیست‌ها به روایت مؤسسه اروپایی

همزمان با برقراری آتش‌بس در غزه، دیده‌بان حقوق بشر اروپا گزارشی از جنایات رژیم اسرائیل پس از ۴۹ روز جنگ غزه منتشر کرد. براساس این گزارش، در جریان بمباران غزه توسط صهیونیست‌ها، بیش از بیست‌هزار نفر جان خود را از دست دادند که هشت‌هزاروصدو‌هفتادوشش نفر از شهدا شامل کودکان بوده‌اند. در این مدت همچنین صدوشصت‌وپنج‌هزاروسیصد خانه تخریب شده است.

فلسطین در اوج

جنگ گسترده و بمباران غیرانسانی نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی باعث محبوبیت گروه‌های مقاومت فلسطینی شده است. نظرسنجی «مرکز العالم العربی للبحوث و التنمیهًْ» که بین ۳۱ اکتبر تا ۷ نوامبر سال جاری یعنی در اوج بمباران غزه از ساکنان نوار غزه و کرانه باختری انجام شده است، نشان می‌‎دهد که گردان‌های القسام با ۸۹٪، جهاد اسلامی با ۸۴٪، گردان‌های الاقصی با ۸۰٪ و حماس با ۷۶٪ بیشترین نظر موافق را در میان شهروندان فلسطینی داشته‌اند. این در حالی است که فتح ۲۳٪ و تشکیلات خودگردان۱۰٪ نظر مثبت شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص دادند.

همچنین نظرسنجی دیگری توسط گالوپ در ماه‌های جولای و سپتامبر سال جاری انجام شده که قابل تأمل است. بر اساس این نظرسنجی، میزان تمایل فلسطینی‌ها در گذر زمان به راه‌حل دو کشوری تقلیل یافته است. از هر شش فلسطینی بین ۱۵تا ۲۵ سال (یعنی نسل Z)، فقط یک نفر از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کند، در حالی که این رقم در فلسطینیان ۴۶سال و بالاتر ۳۴% است. همچنین اسرای فلسطینی که در دو روز گذشته در نتیجه توافق مبادله اسرا از سوی تل‌آویو آزاد شدند، پس از آزادی حمایت خود را از نیروهای مقاومت اعلام کردند. براساس گزارش‌ها، آزادگان فلسطینی و مردمی که در کرانه باختری به استقبال آنها رفته‌اند، شعار داده‌اند: «ملت گردان‌های قسام را می‌خواهد (الشعب یرید کتائب القسام)» همچنین مردم شهرک بیتونیا در رام‌الله در جریان استقبال از اسرای آزاده در چارچوب مبادله اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی با صدای بلند فریاد می‌زدند: «غزه تشکر تشکر». مادر «فاطمه عمارنه»، بانوی آزاده فلسطینی نیز هنگام آزادی فرزندش گفت: «پیش من خبری از جشن و سرور نیست و روی خون عزیزانم در غزه شادی و پایکوبی نمی‌کنم، همه اسرا فرزندان ما و تاج سر ما هستند، عزت و سربلندی برای مقاومت، خداوند مردم غزه را که ما را سربلند کردند، یاری کند، لحظه‌ای یاد دخترم از ذهنم نمی‌رود که هر روز می‌گفت: «به دیدارم نیا، خودم میام.» «حنان البرغوثی»، آزاده فلسطینی هم پس از آزادی از زندان رژیم صهیونیستی گفت: «ما با مقاومت سربلند می‌شویم.»

اثبات شکنجه در زندان‌های اسرائیل

با آزادی اسرای فلسطینی، وجود شکنجه در زندان‌های اسرائیل بار دیگر تأیید شد. روز گذشته نیز «باسل عیایده» بعد از یازده سال زندان انفرادی رژیم اسرائیل آزاد شد اما با بقیه اسرای آزاد شده تفاوت داشت، چون باسل به‌دلیل از دست دادن حافظه‌ از شناسایی اعضای خانواده‌اش در مراسم استقبال ناتوان بود و نتوانست کسی را بشناسد. علاوه‌بر این، «ولاء طنجه»، بانوی آزاده فلسطینی که شب گذشته در چارچوب توافق آتش‌بس موقت و مبادله اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی از زندان این رژیم آزاد شد، تاکید کرد که سازمان زندان‌های صهیونیستی پس از حوادث هفتم اکتبر شکنجه و آزار و اذیت اسرای فلسطینی در زندان‌ها را در دستورکار قرار داده است.

شکست اطلاعاتی ارتش پرادعا

ارتش پرادعای رژیم صهیونیستی از نظر اطلاعاتی و امنیتی با بحران رو‌به‌روست. نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی نتوانستند عملیات طوفان الاقصی در ماه گذشته را پیش‌بینی کنند و اکنون هم در جنگ زمینی غزه شکست خوردند. تا قبل از تصرف بیمارستان شفا، نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی بودند که فرماندهی حماس و اسرای اسرائیلی در تونل‌های زیر بیمارستان شفا در شمال غزه هستند، اما اکنون که بیمارستان تصرف شده، خبری از فرماندهان حماس نیست. همچنین ارزیابی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بر این بود که از آنجایی که بخش عمده‌ای از اسرای صهیونیست در اختیار مقاومت از شهرک‌های مجاور منطقه جنوب غزه به اسارت درآمده‌اند، این نفرات باید در بخش‌های جنوبی غزه نگهداری شوند.

با این حال مقاومت فلسطین در اقدامی حیرت‌انگیز کلیه اسرای صهیونیست را در منطقه شمالی غزه که در روزهای گذشته کانون حملات رژیم صهیونیستی بود و ارتش رژیم صهیونیستی مدعی اشغال و پاکسازی آن شده بود، به نیروهای صلیب سرخ تحویل داد. این اقدام شکست اطلاعاتی دیگری را پس از عملیات ۷ اکتبر طوفان الاقصی بر اسرائیل وارد کرد. در واقع اسرای اسرائیلی از شمال غزه خارج شدند، جایی که ارتش رژیم اسرائیل مدعی است که آنجا را پاکسازی کرده است!

اسیری که فرمانده جنگ شد

رژیم اسرائیل هرگز پیش‌بینی نمی‌کرد، «یحیی سنوار»، مردی که مجموع احکام زندانش به بیش از 430 سال زندان می‌رسید و سال 2011 بدون هیچ قید و‌ بندی در معاوضه با گیلعاد شالیت آزاد شد، 12 سال بعد از آزادی، با طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی بزرگ‌ترین خسارت نظامی در جهان را به این رژیم تحمیل کند. یحیی اصالتاً برآمده از واقعیتی از دل اردوگاه‌های آوارگان و مسئله غمبار فلسطین بود. رژیم اسرائیل خیلی زود پی به مقاومتی بودن و آزادی‌گرایی وی برد. تعجبی ندارد که همسایه‌اش در اردوگاه، محمد ضیف بود؛ همان که بعدها در زندان‌های اسرائیل در کنار او به سر برد و فرمانده گردان‌های قسام شد. سنوار اگرچه به ندرت ظاهر می‌شود، اما هر بار مشتاق است در مورد نیروی نظامی حاضر در نوار غزه صحبت کند و می‌گوید: «ما یک نیروی نظامی قابل اتکا در نوار غزه داریم و نفرات زیادی داریم که دشمن از آن حساب می‌برد. «یوسی کوهن»، رئیس سابق موساد‌ هم به ضعف اطلاعاتی و امنیتی تل‌آویو اذعان کرده و گفته است: «اگر ما بهترین نهادهای اطلاعات دنیا را داریم، پس چطور است که یک ماه و نیم از جنگ گذشته، اما هنوز رهبر حماس در نوار غزه یعنی «یحیی سنوار» کشته نشده است؟ اصلا کسی می‌داند کجاست؟ من حدس می‌زنم که ما نمی‌دانیم او کجاست، وگرنه به او می‌رسیدیم.»

ادامه بحران در میان صهیونیست‌‍‌ها

با وجود آتش‌بس، اما صهیونیست‌ها به‌شدت از ناامنی هراس دارند و روزنامه عبری معاریو در گزارشی اعلام کرد که نتانیاهو به‌دلیل وضعیت امنیتی این هفته تخلیه ده‌ها هزار شهرک‌نشین شمال را که تا پنج کیلومتری مرز با لبنان زندگی می‌کنند، برای یک ماه دیگر تمدید کرد و فعلا اجازه بازگشت شهرک‌نشینان مناطق شمالی را نداده است. همچنین براساس ارزیابی‌ها، هزینه جنگ برای رژیم اسرائیل ۴۸میلیارد دلار است و دولت تل‌آویو مجبور به استقراض شده است. این در حالی است که آمریکا یک‌سوم کل هزینه جنگ اسرائیل در نوار غزه یعنی حدود ۲۷۰ میلیون دلار در روز را می‌پردازد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57221

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!