1

تهاجم بی‌دلیل حماس به اسرائیل؟/ جریان‌سازی رسانه‌ای غرب علیه مقاومت

  • کد خبر : 56068
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
تهاجم بی‌دلیل حماس به اسرائیل؟/ جریان‌سازی رسانه‌ای غرب علیه مقاومت
جریان سیاسی و رسانه‌ای غرب سعی دارد تا با تکرار گسترده دروغ «تهاجم بی‌دلیل» حماس، تکفر انتقادی مخاطبان خود را در غرب دور زده و آن‌ها را فریب دهند تا جای ظالم و مظلوم و متجاوز و مدافع عوض شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، طی چند روز حجم انبوهی از خبر، گزارش، تحلیل و مقاله در رسانه‌های جریان اصلی در غرب درباره عملیات «طوفان الاقصی» که نیرو‌های جنبش مقاومت حماس بر ضد رژیم اسرائیل در شنبه‌ای که گذشت انجام دادند منتشر شده است. اظهارات مقامات رسمی در اروپا و آمریکا، مواضع رسمی وزارت خانه‌ها، بازنمایی این جنگ در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای غرب در کنار اخبار و گزارش‌های منتشر شده همگی نشان می‌دهد که جریان اصلی سیاسی و رسانه‌ای غرب به صورت هماهنگ مردم فلسطین را به خاطر این حمله محکوم کرده و آن را «تجاوز» و «جنایت بی‌دلیل » و «غیر قابل توجیه» می‌نامند. «کیتلین جانستون»[۱] نویسنده و روزنامه نگار استرالیایی در یادداشتی که وب سایت «Information Clearing House» آن را منتشر کرده است به پشت پرده این بازنمایی دروغین این عملیات در غرب پرداخته است. به گفته وی دروغ «تهاجم بی‌دلیل حماس به اسرائیل» با این هدف از سوی جریان سیاسی و رسانه‌ای غرب منتشر می‌شود تا با تکرار گسترده این دروغ تکفر انتقادی مخاطبین خود را در غرب دور زده و آن‌ها را فریب دهند تا مخاطبین آن‌ها در غرب دروغ آشکار «تجاوز بی‌دلیل حماس» به اسرائیل را درست پنداشته و جای ظالم و مظلوم و متجاوز و مدافع عوض شود.

تهاجم بی‌دلیل؟

آیا عجیب نیست که طبقه سیاسی -رسانه‌ای غرب باید بار‌ها و بار‌ها در موضع گیری‌های خود درباره این جنگ از کلمه «بی‌دلیل» در محکومیت حملات حماس استفاده کنند؟
ما می‌بینیم که طبقه سیاسی-رسانه‌ای غربی دوباره به صورت یکپارچه کلمه «بی‌دلیل » را به زبان می‌آورند، این بار با اشاره به عملیات گسترده چند جانبه‌ای که حماس در صبح شنبه علیه اسرائیل آغاز کرد و طبق گزارش‌ها صد‌ها اسرائیلی را کشت. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «ایالات متحده به صراحت حملات بی‌دلیل تروریست‌های حماس علیه غیرنظامیان اسرائیلی را محکوم می‌کند» در بیانیه «حکیم جفریز»[۲]، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا آمده است: «تلفات جانی در اسرائیل در نتیجه حمله خشونت‌آمیز، حساب‌شده و بی‌دلیل حماس، دلخراش است». «جیم جردن»[۳]، نماینده کنگره و کاندیدای ریاست مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای می‌گوید: «حمله تروریستی بی‌دلیل امروز و قتل شهروندان بی‌گناه اسرائیلی، یادآور وحشیگری حماس و افراط‌گرایان مورد حمایت ایران است» «رابرت اف کندی جونیور»[۴]، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: «این حمله شرم‌آور، بی‌دلیل و وحشیانه به اسرائیل باید با محکومیت جهانی و حمایت صریح از حق دولت یهود برای دفاع از خود مواجه شود». ژنرال «کیت کلاگ»[۵] در یکی از گزارش‌های اخیر فاکس نیوز می‌گوید: «این یک حمله بی‌دلیل به غیرنظامیان است». «مایک پمپئو»[۶]، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در توییتی نوشت: «تجاوز بی‌دلیل تروریست‌های حماس». «جان فترمن»[۷]، نماینده کنگره در توییتی نوشت: «من این حملات بزدلانه، هولناک و بی‌دلیل حماس به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کنم.». سناتور «مارک کلی»[۸] در توییتی نوشت: «این حملات حماس علیه اسرائیل فجیع، بی دلیل و غیرقابل توجیه بود.». «ریچی تورس»[۹]، نماینده کنگره در توییتی نوشت: «من به عنوان یک حامی و متحد ثابت قدم اسرائیل، حمله تروریستی بی سابقه و بی دلیل حماس را به صراحت محکوم می‌کنم و در کنار مردم اسرائیل می‌ایستم چرا که به درستی از خود دفاع می‌کند». «اد کراسنشتاین»[۱۰]، کارشناس حزب دموکرات، در توییتی نوشت: «حملات بی‌دلیل حماس به اسرائیل از طریق غزه و از طریق هوا و دریا، کاملاً یک حمله تروریستی است.» «سارا جیکوبز»[۱۱]، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی نوشت: «من صریحا حملات وحشتناک و بی دلیل حماس را محکوم می‌کنم و از همه طرف‌ها می‌خواهم تا گام‌هایی را برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان بردارند».

یک موضع گیری هماهنگ مشکوک

جریان سیاسی و رسانه‌ای غرب سعی دارد تا با تکرار گسترده دروغ «تهاجم بی‌دلیل » حماس، تکفر انتقادی مخاطبان خود را در غرب دور زده و آن‌ها را فریب دهند تا جای ظالم و مظلوم و متجاوز و مدافع عوض شود؟
من می‌توانم مثال‌های بسیار بسیار بیشتری را ذکر کنم، اما فکر می‌کنم این برای بیان نکته‌ای که می‌خواهم بیان کنم کافی است. آیا این که بار‌ها و بار‌ها در اظهارات سیاستمداران و صاحب‌نظران، صرف نظر از وابستگی سیاسی آن ها، یک واژه خاص را شاهد باشیم عجیب نیست؟ وقتی همه آن‌ها را کنار هم می‌گذارید، خیلی مشکوک به نظر می‌رسد، مثل کسی که همیشه ماشینش را به عنوان «ماشین من که دزدی نکردم» معرفی می‌کند، یا همیشه همسرش را به عنوان «همسرِ من که کتکش نمی‌زنم» معرفی می‌کند. اکنون واضح است که هر زمان می‌بینید که کلمه «بی‌دلیل» به‌طور یکنواخت در کل طبقه سیاسی-رسانه‌ای غرب تکرار می‌شود، قطعاً هر چیزی که آن‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند به شدت «با دلیل» است و علتی دارد.

وقتی روسیه به اوکراین حمله کرد، دقیقاً همین اتفاق را شاهد بودیم؛ از همان ابتدا جریان سیاسی و رسانه‌های غربی از واژه «بی‌دلیل » اشباع شده بودند و با وجود این واقعیت آشکار و غیرقابل انکار که جنگ در اوکراین به طور قطع برانگیخته شده بود، بار‌ها و بار‌ها مردم غرب را با این پیام مورد بمباران قرار دادند. همانطور که «نوام چامسکی»[۱۲] سال گذشته گفت: «البته که روسیه برای جنگ اوکراین تحریک شد. در غیر این صورت، آن‌ها همیشه به آن به عنوان یک تهاجم بی‌دلیل اشاره نمی‌کنند.» و این البته در مورد آخرین حمله حماس نیز صادق است. انواع دلیل و استدلال وجود دارد که شما می‌توانید به طور قانونی در مورد آن مطرح کنید، اما یک استدلالی که شما قطعاً نمی‌توانید از آن دفاع کنید این است که جنگ حماس علیه اسرائیل بی‌دلیل بوده است. همانطور که «عامر زهر»[۱۳] نویسنده و کمدین فلسطینی-آمریکایی در توئیتر نوشت: «۷۵ سال پاکسازی قومی، ۱۵ سال محاصره مصادره اراضی فلسطینیان، قتل عام در شهر‌های فلسطینی، هتک حرمت به اماکن مقدس فلسطین یورش روزانه به خانه‌های فلسطینی‌ها تحقیر دائمی کل یک ملت. هیچ چیز درباره امروز «بی‌دلیل» نیست.»

اگر می‌خواهید مردم چیز نادرستی را باور کنند، نمی‌توانید از حقایق و شواهد برای اثبات ادعای خود استفاده کنید، بنابراین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که چیزی را بار‌ها و بار‌ها تکرار کنید تا زمانی که شبیه به حقیقت به نظر برسد
«بی‌دلیل» خواندن خشونت فلسطین علیه اسرائیل حتی مضحک‌تر از بی‌دلیل خواندن تهاجم روسیه علیه اوکراین است، زیرا آپارتاید اسرائیل علیه مردم فلسطین برای عموم مردم جهان شناخته شده است. چندین سازمان اصلی حقوق بشری در جهان، اسرائیل را به اداره یک رژیم آپارتاید سوءاستفاده گر متهم کرده‌اند که با فلسطینی‌ها به عنوان افرادی با ارزش کم‌تر رفتار می‌کند. فلسطینی‌هایی که در زندان روباز موسوم به غزه زندگی می‌کنند، عمداً در معرض آب غیرقابل شرب، کمبود مواد غذایی، کمبود انرژی و بمباران هستند. فلسطینی‌های بیرون از نوار غزه نیز در معرض نژادپرستی پلیس، خشونت و تصرف سرزمینهایشان هستند و تحت قوانین متفاوتی نسبت به یهودیان اسرائیلی زندگی می‌کنند. تمام مردم فلسطین به دلایلی که هیچ ربطی به آن‌ها نداشت، مجبور به ترک خانه‌های خود شدند تا راه را برای یک کشور جدید باز کنند، و هر گونه تلاش برای مقاومت در برابر این امر باعث شده است که آن‌ها به عنوان «تروریست» کشته شوند. البته که حمله حماس «بی‌دلیل » نبود و از سوی اسرائیل تحریک شده بود.

«عامر زهر» نویسنده فلسطینی-آمریکایی: ۷۵ سال پاکسازی قومی، ۱۵ سال محاصره، مصادره اراضی فلسطینیان، قتل عام در شهر‌های فلسطینی، هتک حرمت به اماکن مقدس فلسطین، یورش روزانه به خانه‌های فلسطینی‌ها، تحقیر دائمی کل یک ملت. هیچ چیز درباره امروز «بی‌دلیل» نیست
آیا عجیب نیست که طبقه سیاسی -رسانه‌ای غرب به این راحتی چیزی را انکار کند؟ این قدر شفاف دروغ بگوید؟ چرا آن‌ها باید بار‌ها و بار‌ها در موضع گیری‌های خود درباره این جنگ از آن کلمه خاص «بی‌دلیل » در محکومیت حملات حماس استفاده کنند؟ پاسخ این است که این انتخاب به چیزی که آن‌ها می‌گویند ارتباط ندارد بلکه به کاری که انجام می‌دهند ارتباط دارد. آن‌ها سعی نمی‌کنند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، بلکه سعی می‌کنند تفکر انتقادی مخاطبان خود را دور بزنند و آن‌ها را فریب دهند تا مخاطبین آن‌ها در غرب یک دروغ آشکار را درست بپذیرند.

جاعلان خیلی ماهر به طور مکرر از یک سوگیری شناختی تحت عنوان «تاثیر حقیقت واهی»[۱۴] استفاده می‌کنند که این حقیقت واهی اشکالی در روش عملکرد ذهن انسان ایجاد می‌کند که قادر به تمایز بین تجربه شنیدن یک واقعیت به خوبی اثبات شده و تجربه شنیدن چیزی که آن‌ها چندین بار تکرار کرده‌اند را دشوار می‌کند. اگر می‌خواهید مردم چیز نادرستی را باور کنند، نمی‌توانید از حقایق و شواهد برای اثبات ادعای خود استفاده کنید، بنابراین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که چیزی را بار‌ها و بار‌ها تکرار کنید تا زمانی که شبیه به حقیقت به نظر برسد. دروغ را به اندازه کافی تکرار کنید تا رواج پیدا کند، شما غربی‌ها را مدیریت کرده‌اید تا جهان را با این درک ببینند که اسرائیل هیچ کاری برای تحریک فلسطینیان به اقدامات آن‌ها انجام نداده است. پس از انتشار اخبار در مورد حمله حماس، من در توئیتی نوشتم: «روز‌هایی فرا می‌رسد که رسانه‌های خبری غربی با حیله گری رابطه متجاوز و مدافع را برعکس می‌کنند و طوری گزارش می‌دهند که گویی خشونت با حمله حماس، به‌طور خودجوش و از ناکجاآباد آغاز شده است.»، اما حتی من هم انتظار نداشتم که مدیریت ادراک در غرب تا این حد گستاخانه باشد.

پی نوشت:

Caitlin Johnstone .[۱]

Hakeem Jeffries. [۲].

[۳]. Jim Jordan

Robert F Kennedy Jr .[۴]

Keith Kellogg .[۵]

Mike Pompeo .[۶]

John Fetterman .[۷]

Mark Kelly .[۸]

Richie Torres .[۹]

Ed Krassenstein .[۱۰]

Sara Jacobs .[۱۱]

Noam Chomsky .[۱۲]

Amer Zahr .[۱۳]

Illusory truth effect .[۱۴]

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=56068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.