0

تف مقدس! چرا یهودیان ارتدوکس به مسیحیان تف می‌کنند؟

  • کد خبر : 55298
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
تف مقدس! چرا یهودیان ارتدوکس به مسیحیان تف می‌کنند؟
سنت تف کردن یهودیان ارتدوکس بر روی مسیحیان برای تحقیر و توهین به مسیحیت در برخی از اماکن مقدس اورشلیم، بار دیگر جنجال‌آفرین شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، رسم تف کردن یهودیان ارتدوکس بر روی مسیحیان برای تحقیر و توهین به مسیحیت در برخی از اماکن مقدس اورشلیم، بار دیگر جنجال آفرین شد.

در جدیدترین حادثه، رسانه‌های صهیونیستی تصاویری منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد شهرک‌نشینان به سمت گردشگران مسیحی که در حال انجام آیین مذهبی خود در قدس اشغالی هستند، آب دهان پرتاب می‌کنند.

این حادثه اعتراضات عمومی را در پی داشت، زیرا این نخستین بار نیست که یهودیان ارتدوکس با این عمل به مسیحیان اهانت می‌کنند. علاوه بر این، توهین یهودیان درست در ایام برگزاری چهل و چهارمین جشن عید سوکوت که مسیحیان نیز آن را با عنوان عید خیمه‌ها یا سایبان‌ها جشن می‌گیرند رخ داد.

واکنش مقامات رژیم صهیونیستی

حمله روز دوشنبه تنها یک روز پس از آن رخ داد که رئیس جمهور رژیم صهیونیستی اسحاق هرتزوگ در ویدئویی خطاب به ۴۰۰۰ بازدیدکننده مسیحی از این کشور به مناسبت جشن عید سوکوت، تعهد رژیم صهیونیستی به آزادی مذهبی را تکرار کرد. در این ویدئو، او به مسیحیان می‌گوید که «دولت اسرائیل همیشه آزادی مذهب و عبادت را حفظ خواهد کرد و شما را مهمان و برادران و خواهران خود می‌داند.»

بنیامین نتانیاهو روز سه شنبه ۳ اکتبر هر گونه حمله به پیروان ادیان را محکوم کرد و گفت: «ما در برابر کسانی که به پیروان ادیان آسیب می‌رسانند، مدارا نمی‌کنیم» و تأکید کرد: «ما به طور کامل متعهد به حفاظت از حق مقدس آزادی عبادت و زیارت در اماکن مقدس همه ادیان هستیم.»

الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من عمل زشت انداختن آب دهان روی مسیحیان و آسیب رساندن به هر فردی را به دلیل مذهب یا عقایدشان محکوم می‌کنم. صدها هزار گردشگر مسیحی سالانه به سرزمین مقدس سفر می‌کنند تا از مکان‌های مقدسی که برای آنها و ما مهم است بازدید کنند. من از همه شهروندان می‌خواهم که به سنت‌ها و اعتقادات همه کسانی که وارد دروازه‌های اورشلیم، شهر مقدس می‌شوند، احترام بگذارند.»

همچنین دیوید لائو، خاخام اعظم اشکنازی رژیم صهیونیستی که البته یهودیان ارتدوکس حریدی از وی پیروی نمی‌کنند، روز سه‌شنبه، «آسیب رساندن به هر شخص و هر رهبر مذهبی» را به شدت محکوم کرد.

در همین راستا وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انداختن آب دهان بر روی غیریهودیان نشان‌دهنده گسترش افراط گرایی در جامعه اسرائیل، به ویژه در میان شهرک‌نشینان افراطی است و این بیانگر نگرشی است که با تف کردن شروع می‌شود و سپس به ضرب و شتم و کشتن تبدیل می‌شود».

واکنش واتیکان به تف مقدس

شبکه صهیونیستی کان، روز سه‌شنبه خبر داد واتیکان و شماری از کشورهای جهان در تماس‌های تلفنی از تل‌آویو خواسته‌اند با افرادی که در اراضی اشغالی به سمت گردشگران مسیحی آب دهان پرتاب می‌کنند، قاطعانه برخورد کنند.

براساس گزارش کان، «ودیع ابو نصار» هماهنگ‌کننده اتحادیه کلیساهای فلسطین اشغالی گفته این مسئله که در حال افزایش است، تنها محدود به افراد کم‌سن و سال نمی‌شود، بلکه برخی از خاخام‌ها در اراضی اشغالی دیگران را به انجام چنین کارهای زشتی ترغیب می‌کنند.

هماهنگ‌کننده اتحادیه کلیساهای فلسطین اشغالی هشدار داد که چنین اقدامی می‌تواند به ضرب و شتم و در نهایت به کشت و کشتار ختم شود. ابو نصار در ادامه اشاره کرد که برای بررسی این مسئله با نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی جلسه‌ای تشکیل خواهد داد.

دفاع از تف مقدس

الیشا یرد، فعال سیاسی و از یهودیان راست افراطی، در دفاع از این حرکت توهین‌آمیز در شبکه ایکس نوشت: «رسم تف کردن در نزدیکی کلیساها یا صومعه‌ها یک سنت باستانی یهودی است.»

یرد که مظنون پلیس به اتهام ارتباط با تیراندازی به قصي معطان، جوان ۱۹ ساله فلسطینی، در جریان درگیری خشونت‌آمیز بین شهرک‌نشینان و فلسطینی‌ها در کرانه باختری است، در ادامه نوشت: «چنین حملاتی نتیجه آزار و اذیت طولانی مسیحیت علیه یهودیان است. شاید تحت تأثیر فرهنگ غربی فراموش کرده‌ایم مسیحیت چیست، اما من فکر می‌کنم میلیون‌ها یهودی که جنگ‌های صلیبی، تفتیش عقاید و قتل عام‌های جمعی را تجربه کردند، هرگز فراموش نخواهند کرد.»

نخستین بار نیست

در تفکر بسیاری از یهودیان معاصر – به ویژه در اروپای شرقی – تف کردن راهی برای بیان نفرین و تحقیر دینی است. البته این سنت خرافه‌ای کهن در میان یهودیان است و آنها به محض مشاهده یا شنیدن چیزی تکان‌دهنده، یا برای در امان ماندن از چشم بد، آب دهان پرتاب می‌کنند و معتقدند که تف کردن فرد را از ارواح شیطانی محافظت می‌کند.

سال ۲۰۰۹ و در پی حادثه‌ای مشابه، یونا متزگر، خاخام اصلی اشکنازی، که از سوی دولت منصوب شده بود، توهین به وسیله تف کردن را «یک مصیبت شیطانی» خواند، اگرچه خاخام‌های حریدی از صدور محکومیت مشابه خودداری کردند.

رهبران چندین گروه مسیحی (از جمله کاتولیک‌ها، ارمنی‌ها و روحانیون ارتدوکس یونانی) سال‌هاست که به پلیس اسرائیل در مورد این حملات شکایت کرده‌اند. اما پلیس برای جلوگیری از این حملات کاری انجام نداده است.

در سپتامبر ۲۰۰۹، پس از آنکه دو یهودی حریدی به سوی دو روحانی ارمنی تف انداختند، این اتفاق به درگیری انجامید و در پی آن این روحانیون ارمنی بودند که دستگیر شدند. تنها پس از مداخله بالاترین مقامات مسیحی در شهر اورشلیم بود که دولت اسرائیل دستور اخراج روحانیون ارمنی از کشور را لغو کرد.

شاید یکی از تکان‌دهنده‌ترین لحظات تاریخ روابط یهودی – مسیحی در فلسطین اشغالی، بیانیه اسقف اعظم ارامنه پیرامون روابط این دو گروه مذهبی پس از حادثه مذکور بود. اسقف اعظم دقیقا در روزی که قرار بود در رابطه با بهبود روابط یهودیان و مسیحیان بیانیه‌ای را در کلیسای جامع ارمنی بخواند، درست مقابل این کلیسا توسط دو نوجوان حریدی مورد تعرض قرار گرفت. اسقف به حضار گفت: «امید داشتم امروز عصر به اینجا بیایم تا به شما بگویم که تعرض به روحانیون متوقف شده است. اما نگرام که نتوانم چنین چیزی بگویم.»

کارشناسان این مساله را ناشی از بیگانه‌هراسی رو به رشد در جامعه یهودی رژیم صهیونیستی، به ویژه در میان جوانان، می‌دانند.

رابی برمن، راهنمای تور، نویسنده و روزنامه‌نگار، در مصاحبه‌ای با روزنامه معاریو، گفت: شاهد حوادث شرم آور زیادی بوده است که در آن یهودیان ارتدوکس بر روی روحانیون و گردشگران مسیحی آب دهان انداختند و آنها را مورد آزار و اذیت قرار دادند. البته نقش من جلوگیری از چنین اقداماتی است اما متاسفانه این اتفاقات هر روز رخ می‌دهد. برمن همچنین گفت: یک بار از یک پسر ۱۰ ساله یهودی ارتدوکس پرسیدم که چرا به روی یک مسیحی تف می‌کنی و او در پاسخ گفت این یک قانون دینی است.

پدر متئو، کشیشی در شهر قدیمی، روز گذشته چهارشنبه ۴ اکتبر ۲۰۲۳ به سی‌ان‌ان گفت: «گاهی اوقات ۱۰ مورد اهانت در روز در نزدیکی صومعه او رخ می‌دهد.»

شایان ذکر است که طی چند ماه گذشته، موارد بسیاری از خصومت با مسیحیان در قدس اشغالی رخ داده است.

در یکی از برجسته‌ترین آنها معاون شهردار اورشلیم در یک راهپیمایی با جمعی از یهودیان به سمت دیوار ندبه حرکت کردند. آنها علیه مسیحیان انجیلی که در اورشلیم مشغول مراسم مذهبی بودند شعار می‌دادند: انجیلیان، به خانه بروید.

همچنین، نوامبر گذشته، یک سرباز ارتش رژیم صهیونیستی در جریان راهپیمایی در شهر قدیمی، به اسقف اعظم ارمنی و دیگر مسیحیان آب دهان انداخت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!