3

ازدواج در یهود

  • کد خبر : 42263
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
ازدواج در یهود
در مسأله ازدواج در یهودیت، هر چند عقد دو طرفه است اما برتری غیر عادلانه مرد بر زن، تحقیر زن و نگاه غیرمنطقی به زن در آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در یهودیت ازدواج عقدی است که در ابتدای آن قرارداد کتبی به نام کِتوبه یا عقدنامه از طرف شوهر به زن داده می شود. همه وعده ها از سوی شوهر به زن داده می شود و زن هیچ وعده قراردادی به شوهرش نمی دهد.

خاخام ها تأهل را وضعیت آرمانی مردان تلقی می کنند و در مورد زنان چنین برداشتی وجود ندارد. زنان مکلف به ازدواج نیستند؛ زیرا وظیفه داشتن فرزند تنها بر عهده مردان است.

مقصود از ازدواج در یهودیت بیشتر ایجاد یک خانه و کاشانه است تا برقراری یک رابطه و به همین خاطر مراسم ازدواج در زیر یک سایبان(حوپا یا قبّه) اجرا می شود.(1)

قوانین هلاخا(2) از بدترین قوانین کهن احبار یهودی است که در مسائل ازدواج و طلاق رواج دارند. بر پایه این قوانین، زنان ملک خصوصی مردان اند. بر پایه این آیین های یهودی، چنانچه زن، شوهر خویش را از دست می داد یا می بایست با برادر شوهر خود ازدواج کند و یا دست کم برای اقدام به ازدواج با دیگری از او اجازه بگیرد. چنانچه متوفی پسری نداشته باشد، زن به ملک برادر شوهر خود در می آید. برادر شوهر می تواند با ازدواج مجدد این زن مخالفت کند تا به ثروت کلانی که مطالبه می کرد، برسد. چه بسا این مطالبه، تمام دارایی زن -از املاک شخصی وارث گرفته تا حقوق بازنشستگی- را شامل شود. اگر برادر شوهر به سن تکلیف نرسیده باشد، این زن باید به انتظار رسیدن وی به سن قانونی بنشیند و چنانچه در شهری باشد که به همسر برادرش اجازه ورود داده نمی شود، این زن تا پایان عمر از حق ازدواج مجدد برخوردار نمی شد.

حتی در سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی نیز بر اساس همین قوانین هلاخایی عمل شده و شخصیت زنان در ازدواج ناچیز شمرده شده است. برای نمونه مردان این سرزمین دست به هر کاری می زنند و دادستان این رژیم همیشه به سود شوهر حکم می دهد. کتک زدن زن نیز از دلایل جواز و درخواست طلاق نیست. لیست سیاهی در دست مردان این رژیم است که چنانچه نام دختری در این لیست نوشته شود، از ازدواج او جلوگیری می شود. تمام این تحقیرها زنان این سرزمین را به واکنش، راهپیمایی و گردهمایی واداشت و روزنامه ها به پوشش خبری کمر همت بستند.(3)

بنابراین در مسأله ازدواج در یهودیت، هر چند عقد دو طرفه است اما برتری غیر عادلانه مرد بر زن مشاهده می شود. البته این نگاه غیرمنطقی به زن باعث شده است که سازمان های فمنیستی در یهودیت نظیر زنان دیوار شکل بگیرد و هر از گاهی راهپیمایی های علیه خاخام های صهیونیستی در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی دارند.

پی نوشت:
(1). کلایو لاتون، «یهودیت»، در اخلاق در شش دین جهان، ترجمة محمد حسین وقار، تهران: اطلاعات، 1378، ص 276 و 280
(2). Halacha. هلاخا به مجموعه 613 قانون یا دستور شریعت یهود گفته می ‌شود که از عهد قدیم، تلمود و نوشتارهای حاخام ها اقتباس شده است.
(3). حسین عباسی، «وعده های پوشالی سرزمین موعود; نگاهی به نابرابری حقوق زنان یهودی در سرزمین اشغالی»، نشریه پگاه حوزه، 17 شهریور 1386، ش 214، به نقل از بخش 18 از کتاب «گذشته، حال و آینده زنِ یهودی» تألیف خانم ناتالی رین.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=42263

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.