1

آیا ابن ملجم یهودی بود؟

  • کد خبر : 34051
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
آیا ابن ملجم یهودی بود؟
بررسی تاریخ نشان می‌دهد که ابن ملجم مرادی در سرپرستی زنی یهودی قرار داشت. روزی امام علی(ع) از اصل و تبار وی پرسید، ولی او در جواب به ذکر نام پدر کفایت کرد و امام فرمود: رسول خدا(ص) به من خبر داده که قاتل من فردی یهودی است!

پایگاه خبری مفاز – عبدالرّحمن بن عَمرو بن مُلْجَم مُرادی معروف به ابن ملجم مرادی از خوارج نهروان و قاتل امام علی بن ابی‌طالب (ع)، امام اول شیعیان، است.

از ولادت او خبری گزارش نشده، اما زمانی که یمنی‌ها برای بیعت با امام علی (ع) به خدمت ایشان رفتند، هر کسی یک بار با آن حضرت بیعت می‌کرد. اما وقتی نوبت به ابن‌ملجم رسید، آن حضرت سه بار از ابن ملجم بیعت گرفتند!

ابن ملجم از رفتار امام علی (ع) تعجب کرد و پرسید که چرا از دیگران یک بار و از من سه بار بیعت گرفتید؟ امام در جواب او شعری خواندند با این مضمون که: «من زندگی او را می‌خواهم اما او ارادهٔ کشتن من را دارد»، و فرمودند: «ای ابن‌ملجم برو که به خداوند سوگند گمان ندارم به آنچه گفتی وفا کنی.»

ابن ملجم مرادی از ٩ نفری بود که در جنگ نهروان جان سالم به در برد و به مکه آمد و در جلسه‌ای با گروهی از تروریست‌ها نقشهٔ قتل امام علی (ع)، معاویه و عمرو بن عاص را کشیدند و در کنار خانهٔ خدا هم‌قسم شدند که به پیمان خود وفادار باشند.

او مسئولیت ترور امام علی(ع) را به‌عهده گرفت و به کوفه آمد و با همکاری چند تن از خوارج کوفه، چون اشعث بن قیس، وردان بن مجالد و… در سحرگاه نوزدهم رمضان سال چهلم هجری در محراب مسجد کوفه، حضرت را با شمشیری زهرآگین زخمی کرد که بر اثر آن امام به شهادت رسید.

بررسی تاریخ نشان می‌دهد که ابن‌ملجم مرادی در سرپرستی زنی یهودی قرار داشت.

روایت دیگری، قاتل امام علی (ع) را ولدالزنا اعلام می‌کند.

در برخی گزارش‌ها؛ از ابن ملجم با عنوان ابن الیهودیة (فرزند یهودی) و شبه الیهود (شبیه یهودیان) یاد شده است:

١. امام علی (ع) بلافاصله بعد از ضربت خوردن فرمودند که این ملعونِ یهودی‌زاده مرا کُشت‏: «قَتَلَنِی‏ ابْنُ مُلْجَمٍ قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ‏ الْیَهُودِیَّةِ»؛ مرا ابن ملجم کشت؛ مرا ملعونی که فرزند زن یهودی ‌بود کشت.

٢. امام علی (ع) در جواب سؤال امام حسن (ع) که پرسید چه کسی اقدام به کشتن شما کرد؟، فرمودند: «قَتَلَنِی ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ‏ الْمُرَادِی‏» ابن ملجم که فرزند زنی یهودی است اقدام به کشتن من کرد.

٣. در روایتی چنین نقل شده است که؛ وقتی ابن‌ملجم در ملاقاتی با امام علی (ع) خود را معرفی کرد، امام فرمودند: «رسول خدا (ص) به من خبر داد که قاتل من فردی شبیه یهود است و او (ابن ملجم) یهودی است».

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=34051

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!