3
تقویم ادیان؛

14 فوریه؛ ولنتاین

  • کد خبر : 27349
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰:۱۰
14 فوریه؛ ولنتاین
روز ولنتاین، روز عشاق و یا روز عشق‌ورزی، در فرهنگ مسیحی و فرهنگ مدرن غربی، روز ابراز عشق است.

پایگاه خبری مفاز – هر سال در روز ۱۴ فوریه مطابق با ۲۵ بهمن ماه و بعضی سال‌ها ۲۶ بهمن ماه این مناسبت برگزار می‌شود. تاریخچه روز ولنتاین به جشنی باز می‌گردد که به افتخار قدیس ولنتاین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌شد. روز ولنتاین برگرفته از سنت‌های روم باستان و مسیحیت است. ابراز عشق در این روز معمولاً با فرستادن کارت تبریک ولنتاین و یا خرید هدایایی همچون گل سرخ، خرس‌های عروسکی و شکلات انجام می‌شود.

این داستان به ولنتاین قدیس و مریدانش بازمی‌گردد. تاریخچه کامل و دقیقی از ولنتاین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم با افسانه درآمیخته شده ‌است. کلیسای کاتولیک امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که حداقل سه قدیس به نام ولنتاین یا والنتیوس وجود داشته‌اند که همگی به قتل رسیده‌اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در باب تاریخچه این رسم وجود دارد.

براساس یک افسانه مشهور در روم باستان در دوران فرمانروایی کلاودیوس دوم در سده سوم میلادی، کشیشی به نام ولنتاین زندگی می‌کرده است. کلودیوس عقیده داشته که مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. به همین خاطر ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم ممنوع می‌کند. ولنتاین معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ بنابراین مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌نمود. هنگامی که کلاودیوس این موضوع را فهمید، ولنتاین را به محکوم به مرگ کرد.

ولنتاین

افسانه دیگر بر این اساس است که شاید کشیش ولنتاین به علت نجات دادن و فراری دادن مسیحیان از آزار و شکنجه رومیان کشته شده است. مطابق یک افسانه، کشیش ولنتاین خود عاشق دختر زندانبانش شده و نخستین کارت ولنتاین را خود او قبل از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت: «از طرف ولنتاین تو»

احتمالاً کشیش والنتاین حدود سال ۲۷۰ میلادی به قتل رسیده ‌است. برخی معتقدند که روز والنتاین، سالگرد فوت یا به خاکسپاری ولنتاین است. عده‌ای هم معتقدند کلیسای کاتولیک به علت مسیحی سازی یک سنت باستانی و مشرکانه لوپرکالیا که در روم مرسوم بوده، این تاریخ را انتخاب کرده است. در امپراتوری روم تا اواخر قرن پنجم میلادی جشن لوپرکالیا به مناسبت باروری برپا می‌شد. در سال ۴۹۸ میلادی، برگزاری جشن لوپرکالیا توسط پاپ ژلازیوس یکم، ممنوع شد. پاپ ژلازیوس به منظور مقابله با اعمال مشرکانه ۱۴ فوریه را به عنوان روز ولنتاین اعلام کرد.

ولنتاین در سده‌های میانه اروپا، بخصوص در انگلستان و فرانسه، یکی از محبوب ترین قدیسان بوده ‌است. مخصوصاً همزمانی شروع جفت گیری پرندگان با روز ولنتاین، این باور را که روز ولنتاین به واقع، روز عشاق است، تشدید می‌کند. قدیمی ترین یادبود ولنتاین که امروز در دست می‌باشد، مربوط به چارلز دوک اورلئان است. وی که در پی شکست در نبرد آزینکورت در برج لندن زندانی بود نامه‌هایی را در سال ۱۴۱۵ برای معشوقه‌اش نوشت که اکنون در مجموعه دست نویس‌های کتابخانه بریتانیایی نگهداری می‌شود.

بر اساس باورهای کنونی، بقایای قدیس ولنتاین که در سده ۱۹ میلادی در قبرستانی باستانی در ایتالیا کشف شد هم‌اکنون در سه شهر رم، دوبلین و گلاسگو نگهداری می‌شود. بخشی از این بقایا پس از انتقال به یک تابوت طلایی توسط پاپ گرِگوری شانزدهم به کلیسای کاتولیک وایت فرایر در دوبلین پایتخت جمهوری ایرلند اهدا شد. بخش دیگری از این بقایا که گفته می‌شود شامل استخوان‌های والنتین قدیس است توسط یک خانواده متمول فرانسوی در سده نوزدهم به کلیسای فرانسیس مقدس در شهر گلاسگو در اسکاتلند منتقل شد.

ولنتاین

خارج از حلقه‌های مذهبی از مردم عادی کمتر کسی از وجود این بقایا در شهر اطلاع داشت تا اینکه در سال ۱۹۹۹ تصمیم به انتقال این بقایا به کلیسای دیگری به نام The Blessed John Duns Scotus گرفته شد. این اقدام توجه گسترده رسانه‌ها و به طبع آن عموم مردم را به دنبال داشت به‌طوری که شهر گلاسگو به خاطر میزبانی والنتاین قدیس «شهر عشاق» لقب گرفت و از سال ۲۰۰۲ این شهر در روز والنتاین میزبان فستیوالی به نام «فستیوال عشق» می‌باشد.

از هدایای مرسوم در این روز هدایای شکلاتی را می‌توان نام برد، در کشورهای اروپایی و آمریکائی دادن شکلات به عنوان هدیه روز والنتاین از شهرت خاصی برخوردار است. تزئین شکلات و پختن انواع آن نیز از آداب این روز به شمار می‌رود.

ولنتاین در کشورهای دیگر

برخی معتقدند که ولنتاین فراتر از سنتی غربی است که پیش از این در بسیاری کشورهای جهان موجود بوده‌است. در کشور چین، روزی مشابه ولنتاین موجود است که تحت عنوان «شب هفت‌ها» نامیده می‌شود. برابر با افسانه‌ای چینی، پسر گاوچران و دختر بافنده، در هفتمین روز هفتمین ماه از تقویم قمری در آسمان با یکدیگر ملاقات کردند.

آخرین «شبِ هفتها» در ۳۰ اوت ۲۰۰۶ بود. روایتی دیگر از این روز با اندکی تفاوت نسبت به چین، در ژاپن نیز موجود است که از آن به عنوان «تاناباتا» یاد می‌گردد و برابر با هفتم ژوئیه تقویم خورشیدی‌ است. در کشور مصر، روز عشق دیگری موجود است که برابر با ۴ نوامبر هر سال است. در کره جنوبی، در ۱۱ دسامبر هرسال، روزی تحت عنوان «روز پِپِرو» موجود است که در آن زوج‌های جوان هدایایی به یکدیگر تقدیم می‌کنند.

در ایران باستان دو جشن با والنتاین تقریباً از بعضی جوانب مشابهت داشته اند. یکی جشن مهرگان که در شانزدهم مهر ماه برگزار می‌شده و در آن مردم به یکدیگر هدیه می‌داده‌اند و دیگر جشن اسفندگان یا سپندارمذگان بوده که پنجم اسفند برگزار می‌شده و مردان به همسران خود هدیه داده و از آن‌ها تجلیل می‌کرده و بر تخت می‌نشانده‌اند.

در قرون وسطی دختران غذاهای عجیب و غریب می‌خوردند با این اعتقاد که همسر رویاهای خود را پیدا خواهند کرد و همچنین اگر دوستی نزدیکی بین دو طرف وجود داشت همدیگر را ولنتاین صدا می‌کردند.
بهترین تعطیلات برای گل‌فروشان در سرتاسر جهان شناخته شده است و ارزش مادی برابر ۱۵ میلیارد دلار در این روز صرف تهیه کادو برای ابراز عشق می‌شود.

سالانه حدود ۱۸۹ میلیون شاخه گل دراین روز درامریکا فروخته می‌شود که ۱۱۰ میلیون شاخه آن رُز قرمز می‌باشد، جالب است بدانید، امریکا به طور خاص برای روز ولنتاین ازکلمبیا و اکوادور گل رُز وارد می‌کند.
۷۳ درصد از آقایان وتنها ۲۷درصد از خانم‌ها دراین روز شاخه گل می‌خرند، جدا از ۱۵ درصد از خانم‌ها که دراین روز برای خودشان، مادر و یا دخترانشان گُل می‌خرند.

در اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی اولین بسته شکلات مخصوص برای روز ولنتاین توسط کمپانی Cadbury به بازار عرضه شد. سالانه حدود ۳۵ میلیون جعبه شکلاتی قلب شکل در این روز خریداری می‌شود و تنها درامریکا حدوداً یک میلیارد دلار شکلات فروخته می‌شود.

ولنتاین

حدود ۱۰ درصد ازازدواج هایی که درطول سال انجام می‌شود یعنی حدود ۰۰۰، ۲۲۰ ازدواج تنها دراین روز صورت می‌گیرد.

جالب است بدانید حدود نه میلیون نفر که حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، برای حیوانات خود کادو تهیه می‌کنند.

تعداد شاخه گل رُز قرمز در روز ولنتاین معنایی خاص دارد. ۱ شاخه گل به معنی عشق در نگاه اول و ۱۰۸ شاخه پیشنهاد ازدواج را منتقل می‌کند وهم چنین رنگ‌ها معانی خاص خود را دارند برای مثال رُز قرمز به معنای عشق و احترام، شاخه گل صورتی به معنای این است که اوقات خوشی را با هم دارید. رُز سفید به معنای قدردانی است.

حدود ۸ میلیارد عدد شکلات سالانه به مناسبت روز ولنتاین در سرتاسر جهان تولید می‌شود.

گرچه روز ولنتاین روز شادی و هیجان است، تحقیقات نشان می‌دهد ۴۰ درصد از افراد موضعی منفی نسبت به این روز دارند. طبق تحقیقات از هر۱۰ فرد تنها یک نفر در این روز احساس افسردگی و تنهایی بیشتر می‌کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=27349

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!