1
جورجینا جاردیم:

نشست علمی «نگاه مسیحیت به پوشش سر» برگزار شد

  • کد خبر : 56381
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۳۳
نشست علمی «نگاه مسیحیت به پوشش سر» برگزار شد
مدرس مطالعات زنان در کالج ردکلیف و اکسفورد، گفت: گرچه سخن مستقیمی در مورد حجاب از حضرت عیسی(ع) نداریم ولی با استناد به برخی متون مسیحی، کاتولیک‌ها اهمیت زیادی برای پوشش سر قائل هستند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دکتر جورجینا جاردیم؛ همکار پژوهشی دانشگاه گالسترشایر انگلستان، مدرس مطالعات زنان در کالج ردکلیف و اکسفورد؛ شامگاه ۱۰ آبان ماه در نشست علمی «نگاه مسیحیت به پوشش سر» که از سوی آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: من در آفریقا و در یک خانواده مسیحی پروتستان متولد شدم؛ روزهای یکشنبه در کلیسا حاضر می‌شدیم و موهای خودمان را می‌پوشانیدم ولی بعد از مدتی روحانیون کلیسا اجازه دادند که زنان بدون روسری هم می‌توانند وارد کلیسا شوند گرچه در آفتاب آفریقای جنوبی بهتر بود سر را بپوشانیم. بعد از مدتی که به کشور خودم برگشتم ضرورتی برای محجبه‌بودن و پوشش سر نمی‌دیدم.

وی با بیان اینکه در پروتستانتیزم، حجاب امری مهم حساب نمی‌شود ولی در بین کاتولیک‌ها، حجاب بسیار مهم است، افزود: در یونان قدیم شهری وجود داشت که قبل از اینکه مسیحیان راستین در آنجا وجود داشته باشند و سکونت کنند فحشاء و منکرات از سوی جاهلی‌ها وجود داشته است و افرادی در این شهر مشغول تن‌فروشی بودند.

مطالب انجیل درباره حجاب

جاردیم تصریح کرد: در انجیل هم مطالبی ناظر به بحث حجاب وجود دارد. از جمله آمده است هر «مردی» که دعا و یا پیشگویی کند در حالی که سرش را پوشانده است در حقیقت به فکر و اندیشه‌اش بی‌احترامی کرده است ولی این مسئله در مورد زنان برعکس است. یعنی اگر زنی دعا کند در حالی که سر او لخت است درست به معنای بی‌احترامی به خود او و به مثابه این است که موهایش را تراشیده است. اگر تراشیدن موها برای زن، شرم است پس باید سر خود را بپوشاند و اساسا در این نگاه، داشتن مو برای آن است که آن را بپوشاند یعنی پوشش برای زنان امری معقول و معمول بوده است و نداشتن پوشش، ننگ و شرم بوده است.

مدرس مطالعات زنان در کالج ردکلیف و اکسفورد با بیان اینکه زنان وقتی دعا می‌کنند و با خدا سخن می‌گویند باید سرشان را بپوشانند، اظهار کرد: در اینجا نظرات تفسیری مطرح می‌شود از جمله اینکه آیا این نوع دید و نگاه برای همه زمان‌ها و مکان‌ها معتبر است و باید زنان در همه دوران‌ها و در همه جا سر خود را بپوشانند یا این یک مقوله صرفا محدود به عبادت و مکان و زمان خاصی مانند قبل از مدرنیته بوده است و کلیسا قبل از مدرنتیه این سنت را رعایت می‌کردند ولی بعد از مدرنیته ضرورت آن برطرف شده است.

دو برداشت از حجاب در مسیحیت

جاردیم با بیان اینکه در بحث پوشش زنان دو دیدگاه وجود دارد، گفت: برخی گفته‌اند که این مسئله ریشه فرهنگی دارد و مردان در گذشته طوری فرزندانشان را تربیت کرده‌اند که حتما باید پوشش داشته باشند یا ارباب کلیسا دوست داشتند زنان با حجاب وارد این محیط شوند لذا مسئله‌ای نیست که از طرف خدا به آن دستور داده باشد ولی دیدگاه مخالف آن هم وجود دارد یعنی خدا دستور داده است.

همکار پژوهشی دانشگاه گالسترشایر انگلستان، مدرس مطالعات زنان در کالج ردکلیف و آکسفورد با بیان اینکه اگر مسئله اول درست باشد که پوشش زنان ناشی از خواسته مردان است امر فرهنگی خواهد شد و در این صورت نیازی به پوشش نیست و بسته به فرهنگ‌های مختلف دارد، اظهار کرد: وقتی وابسته به فرهنگ شد در برخی فرهنگ‎‌ها، پوشش لازم خواهد بود و در برخی هم لازم نیست. بنابراین برخی مسیحیان حجاب را برخاسته از فرهنگ زمان می‌دانند و وقتی فرهنگ تغییر یافت حجاب هم ضرورتی نخواهد داشت و نگاه دوم مسیحیان این است که همیشه زنان باید خود را بپوشانند زیرا تحت قیمومیت همسرانشان هستند.

جاردیم با بیان اینکه تصاویری از برخی گروه‌های مسیحی وجود دارد که همواره پوشش سر دارند، گفت: دلیل این تنوع دیدگاه در سنت مسیحی به خاطر آن است که ما یک متن یکسان و یک‌دست در مورد پوشش زنان نداریم که به صورت قاطع از آن برداشت کنیم که دستور الهی است. در برخی متون، زنان را به زیبارویی توصیف کرده‌اند که می‌توان اینگونه برداشت کرد که این زیبارویی بدون پوشش بوده است.

نبود نگاه جامع به پوشش در سنت مسیحی

وی با بیان اینکه در سنت مسیحی نگاه جامع و مطلقی در مورد حجاب وجود ندارد، اظهار کرد: نبود همین نگاه جامع باعث پیدایش طیف‌های مختلف شده است و متن مقدس یا انجیل بیشتر به پوشش سر برای مردان پرداخته است تا زنان؛ مثلا گفته شده است که مظهر تلالو و درخشندگی خدا در وجود حضرت موسی(ع) به این است که او باید سر خود را بپوشاند ولی مسیح(ع) هم به عنوان مظهر شکوه و عظمت خدا برعکس بوده و او باید سر خود را باز بگذارد. به تعبیر دیگر زمانی حضرت موسی تجلی خداوند است که سر خود را بپوشاند و زمانی عیسی مظهر تجلی خداست که بدون پوشش سر باشد.

مدرس مطالعات زنان در کالج ردکلیف و اکسفورد، تصریح کرد: وقتی داود(ع) بنا بود به عنوان پیامبر(ص) رسالت خود را انجام دهد یک مراسم مذهبی داشتند که در آن سرشان را با روغن می‌مالیدند که نماد حقانیت او بود یعنی اینگونه برداشت می‌شود که ما باید سر خود را با حق و حقانیت بپوشانیم و لزوما نه با یک پارچه و پوشش ظاهری که منظور از آن داشتن تفکر و اندیشه حق است.

جاردیم با بیان اینکه برای مسیحیان مدرن آنچه مسیح(ع) فرموده مهم است، افزود: لذا همواره دنبال این هستند که بدانند آیا مسیح(ع) در مورد حجاب چیزی فرموده است یا خیر؟

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=56381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!