0

منشأ مقدسات در عهد جدید

  • کد خبر : 47670
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
منشأ مقدسات در عهد جدید
در عهد جدید، همانند عهد عتیق اولین امر مقدس و ملاک و منشأ آن خداوند متعال است که در فقراتی از عهد جدید به آن اشاره شده است:

به گزارش پایگاه خبری مفاز، طبق عهد جدید منشأ تقدس خداوند است که تقدسش امری ذاتی است و این تقدس می تواند به خواست خداوند به هر امری که وی بخواهد سرایت کند و آن را مقدس سازد. نکته مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که در عهد جدید میان سه انجیل اول (متی مرقس و لوقا) هماهنگی وجود دارد و به همین علت آنها را اناجیل «همنوا» می نامند (رسول زاده و باغبانی،۱۳۹۱ص.۴۸۱)

آن قدوس که شما را خوانده است خود شما نیز در هر سیرت مقدس باشید؛ زیرا مکتوب است مقدس باشید؛ زیرا که من قدوسم رساله اول پطرس ١٦١٥:١). پس شما به این طور دعا کنید ای پدر ما که در آسمانی نام تو مقدس باد (متی، ٩:٦)

یکی از مطالبی که در این سه انجیل مشترک است تأکید بر انسان بودن حضرت عیسی است. اما از جمله تفاوت های انجیل چهارم (یوحنا) با اناجیل همنوا نفی شریعت موسوی و تأکید بر الوهیت حضرت عیسی است. بدین روی با توجه به اینکه حضرت عیسی خود را در عهد جدید تکمیل کننده شریعت موسوی و نه نافی آن معرفی میکند گمان مبرید آمده ام تا تورات را با صحف انبیا را باطل سازم؛ نیامده ام تا باطل نمایم، بلکـه تـا تمـام کنم» (متی ۱۷:۵)

اماکن و زمان ها

فقراتی درباره تقدس اماکن و زمان ها براساس شریعت موسوی در اناجیل همنوا یافت می شود؛ مانند ماجرای آزمایش حضرت عیسی به وسیله شیطان آنگاه ابلیس او را به شهر مقدس برد و بر کنگره هیکل برپا داشته به او گفت: اگر پسر خدا هستی، خود را به زیر انداز! (متی ٤ ٦,٥) ای نادانان و نابینایان آیا کدام افضل است طلا یا هیکلی که طلا را مقدس میسازد؟ (متی، ۱۷:۲۳) اگر کسی هیکل خدا را خراب کند خدا او را هلاک سازد؛ زیرا هیکل خدا مقدس است و شما آن هستید (اول قرنتیان، ۱۷:۳)

پس مقصود این است که برای ما چنین رئیس کهنه ای است که در آسمانها به دست راست تخت کبریا نشسته است که خادم مکان اقدس و آن خیمه حقیقی است که خداوند آن را بر پا نمود نه انسان (عبرانیان، ۸: ۱-۲). پس با توجه به سخن حضرت عیسی هر چه جزو مقدسات یهودیان است برای مسیحیان نیز باید مقدس باشد. مؤید این مطلب تقدس معبد سلیمان از نظر حضرت عیسی و عهد جدید است؛ زیرا مقدس ترین مکان برای یهودیان هیکل سلیمان است در ادامه به امور مقدسی میپردازیم که پس از ظهور حضرت عیسی در عهد جدید تقدس یافته اند.

از این رو، در انجیل یوحنا، اعمال رسولان نامه ها و مکاشفه یوحنا، دیگر نقش محوری شریعت کنار گذاشته می شود و حضرت عیسی – بنا بر آموزه های پولس – جایگزین نقش محوری شریعت شده، نقش آن را ایفا می کند؛ زیرا پولس مدعی است پیش از آمدن حضرت عیسی نجات از طریق ایمان و عمل به شریعت حاصل می شد؛ اما با ظهور حضرت عیسی عمل به شریعت باطل شده و جای خود را به ایمان به وی داده است (خواص
۱۸ معرفت ادیان ، سال چهاردهم، شماره اول، زمستان ١٤٠١۱۳۹۲، ص (۸۶ و در نتیجه نجات و رستگاری و حتی تقدس اول) ،قرنتیان (۲۱) وابسته به ایمان به حضرت عیسی میشود اعمال رسولان ۱۸:۲۶)

همان گونه که مستر هاکس می گوید: تقدیس توسط اتحاد با مسیح با ایمان به او حاصل میشود و بدین وسیله مؤمنان حقیقت را پذیرفته مسیح در ایشان ساکن میشود (یوحنا، ۱۷:۱۷؛ مستر هاکس ۱۳۸۳، ص ۶۸۸ بنابراین دیگر از آن جنبه انسانی حضرت عیسی که در اناجیل همنوا وجود دارد خبری نیست بلکه به اعتقاد پولس الوهيت مسیح خواست خدا بوده؛ زیرا وی واجد تمام صفات الهی و مظهر و صورت خدای نادیده است دوم قرنتیان ۴:۴ و نخست زاده تمام مخلوقات است (کولسیان (۱۱)

همچنین پولس معتقد بود حضرت عیسی پسر خداست اما پسر واقعی او ،(رومیان، ۳۰۸؛ دوم قرنتیان، ۱۹:۱؛ کولسیان ۱۳:۱ پولس مدعی است که الوهیت در مسیح تجسم یافته و تمام الوهیت در او ساکن است (کولسیان ۹:۲ پولس هدف از انسان شدن مسیح و جسم گرفتن الوهیت را در راستای برنامه الهی برای نجات انسان میداند (خواص، ۱۳۹۲، ص ۲۰۱-۲۰۳) بنابراین با ظهور آموزههای پولسی همه چیز و از جمله تقدس وابسته به حضرت عیسی می شود.

تقدس کلیسا

یکی از علل تقدس کلیسا این است که مسیح کلیسا را دوست داشت و خود را وقف آن کرد تا کلیسا با خون وی مقدس گردد مسیح کلیسای خود را دوست داشت. او حاضر شد جانش را فدای کلیسا کند. تا آن را مقدس و پاک سازد و با غسل تعمید و کلام خدا آن را شست و شو دهد و بدینسان بتواند کلیسایی شکوهمند و بدون نقص برای خود مهیا سازد که هیچ لکه و چروک و عیبی در آن دیده نشود. (افسسیان ۵ ۲۵-۲۷؛ گلوخوف، ۱۳۹۷، ص ۲۴۲).

در تفسیر فقرات مزبور چنین آمده که مسیح کلیسای خود را علی رغم تمام نواقص و مسائلی که در آن است، نه تنها محبت می کند بلکه کلیسای خود را به وسیله تعمید و کلام خدا کتاب مقدس)، تقدیس نموده است (هیل و تورسون ۲۰۰۱، ص ۱۰۰۱) بنابراین تقدس کلیسا به نوعی هم وابسته به محبت حضرت عیسی و غسل تعمید است و هم وابسته به کلام خدا یا همان کتاب ،مقدس که البته همه اینها از مسیرخود مهیا سازد که هیچ لکه و چروک و عیبی در آن دیده نشود (افسسیان ۵ ۲۵-۲۷ گلوخوف، ۱۳۹۷، ص ۲۴۲)

در تفسیر فقرات مزبور چنین آمده که مسیح کلیسای خود را علی رغم تمام نواقص و مسائلی که در آن است نه تنها محبت میکند بلکه کلیسای خود را به وسیله تعمید و کلام خدا کتاب مقدس، تقدیس نموده است هیل و تورسون، ۲۰۰۱، ص (۱۰۰۱ ،بنابراین تقدس کلیسا به نوعی هم وابسته به محبت حضرت عیسی و غسل تعمید است و هم وابسته به کلام خدا یا همان کتاب ،مقدس که البته همه اینها از مسیر حضرت عیسی صورت می‌گیرد.

تقدس نان و شراب مقدس

مسیحیان به یاد شام آخر حضرت عیسی که در عهد جدید ذکر آن نیز آمده است آیین «عشای ربانی» را در کلیسا برگزار می‌کنند و نان را گرفته شکر نموده و پاره کرده به ایشان داد و گفت: این است جسد من که برای شما داده میشود این را به یاد من به جا آورید و همچنین بعد از شام پیاله را گرفت و گفت: این پیاله عهد جدید است در خون من که برای شما ریخته میشود (لوقا ۲۲: ۲۰۱۹)

در این آیین شرکت کنندگان اندکی نان و شراب را به عنوان گوشت و خون حضرت عیسی می خورند کاتولیکها و ارتدوکسها معتقدند این دو ماده توسط کشیش به گوشت و خون عیسی تبدیل می شود باغبانی و رسول زاده ۱۳۹۳ ص (۱۹۲ بدین روی تقدس نان و شراب به علت آن است که این دو به نوعی به گوشت و خون حضرت عیسی تبدیل میشوند تا آنجا که بسیاری معتقدند: آنها به خون و گوشت واقعی عیسی تبدیل می شوند.

ملاک تقدس در قرآن و عهدین؛ ابراهيم بهاديوند چگيني و جواد باغبانی

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!