2

لغو جشن‌های کریسمس در سوریه برای همدردی با غزه

  • کد خبر : 58207
  • ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
لغو جشن‌های کریسمس در سوریه برای همدردی با غزه
مسیحیان سوریه اعلام کردند امسال به خاطر ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه، جشن‌های کریسمس را برگزار نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، منطقه مرکزی شهر عزیزیه در شمال سوریه معمولاً هر سال در ایام کریسمس محل برپایی جشنی شلوغ و یک درخت کریسمس بزرگ است.

اما امسال، میدان اصلی تقریباً خالی است و هیچ تزئینات کریسمس به چشم نمی‌خورد.

مور دیونیسیوس آنتوان شحدا، اسقف اعظم کاتولیک سریانی حلب، به خبرگزاری فرانسه گفت: در فلسطین، زادگاه عیسی مسیح(ع)، مردم در رنج هستند.

وی افزود: در سوریه همه جشن‌ها و مراسم رسمی در کلیساهای خود را به منظور همبستگی با قربانیان جنایات اسرائیل در غزه لغو کردیم.

کلیسای کاتولیک سریانی تنها کلیسای سوریه نیست که با مردم غزه ابراز همدردی کرده است. رهبران سه کلیسای اصلی سوریه؛ ارتدوکس یونانی، ارتدوکس سریانی و کاتولیک یونانی اعلام کردند که جشن‌های کریسمس را لغو و آن را به مراسم مذهبی محدود می‌کنند.

این سه کلیسا در بیانیه‌ای مشترک گفتند: با توجه به شرایط کنونی، به ویژه در غزه، اسقف‌های کلیسا به دلیل عدم برگزاری مراسم کریسمس و سال نو عذرخواهی می‌کنند.

قبل از شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، بیش از ۱,۲ میلیون مسیحی در این کشور زندگی می‌کردند اما تعداد زیادی از آنها پس از آغاز جنگ‌های داخلی از سوریه مهاجرت کرده‌اند.

این درگیری جشن‌های کریسمس را کم رونق کرده بود اما جشن‌ها در سال‌های اخیر با کنترل مجدد مناطق وسیعی از کشور توسط نیروهای دولتی رونق گرفت.

راشل حداد، یک مسیحی ۶۶ ساله ساکن دمشق گفت که بیش از دو ماه است که در حال دنبال کردن اخبار ویرانی غزه از طریق تلفن خود بوده و میلی برای تزئینات درخت کریسمس ندارد.

در جنگ اسرائیل علیه مردم غزه بیش از ۲۰ هزار نفر که بیشترشان زن و کودک هستند جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. تجاوز اسرائیل به غزه همچنین موجب آواره شدن صدها هزار فلسطینی شده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!