5

فرقه ساینتولوژی، کلیسایی با موجودات فضایی

  • کد خبر : 48837
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
فرقه ساینتولوژی، کلیسایی با موجودات فضایی
فرقه ساینتولوژی توسط نویسنده رمانهای علمی تخیلی، ران هابارد (L. Ron Hubbard)(5 مارس ۱۹۱۱ – ۲۴ ژانویه ۱۹۸۶ ) شکل گرفت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ساینتولوژی، فرقه ای مرموز و پیچیده است که پیروانی سینه چاک دارد، حتی بخشی از پیروانش را ستاره های سینما و موسیقی تشکیل می دهند. از طرفی، جداشدگان، آسیب دیدگان و گروههای مخالفی نیز هستند که به شدت با این فرقه مقابله کرده و به افشاگری در خصوص آن می پردازند. پیروان ساینتولوژی از محیطی گرم، صمیمی و داوطلبانه در کلیسای خود صحبت می کنند در حالیکه بیشتر اخبار رسانه ها در مورد این گروه، مربوط به مرگهای مشکوک اعضا و روشهای کنترل ذهن است. به طور کلی ساینتولوژی، نمونه ای از فرقه های پیچیده و چندلایه امروزی است. فرقه هایی که توانسته اند خود را با نیازهای متنوع مخاطبان همراه ساخته و خوراکی چند وجهی را با هدف هر چه بیشتر در اختیار گرفتن پیروانشان، ارائه دهند.

تاریخچه فرقه

فرقه ساینتولوژی توسط نویسنده رمانهای علمی تخیلی، ران هابارد (L. Ron Hubbard)(5 مارس ۱۹۱۱ – ۲۴ ژانویه ۱۹۸۶ ) شکل گرفت. وی در ابتدا اقدام به راه اندازی دوره هایی در سال ۱۹۴۷ در دفتر کارش، واقع در لابری و سان ست( La Brea and Sunset) در لس آنجلس کرد و چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۵۲ ساینتولوژی را معرفی نمود. اولین کلیسای ساینتولوژی در جهان در سال ۱۹۵۴ در لس آنجلس تأسیس شد و به تدریج گسترش یافت . امروزه بیش از ۲۰ کلیسا و مرکز تبلیغی و چند صد کارمند تمام وقت (که از میان پیروان فرقه انتخاب می شوند) تنها درمراکز این فرقه در جنوب کالیفرنیا مشغول فعالیت هستند. بنا بر ادعای کلیسای ساینتولوژی، تا سال ۱۹۹۷ بیش از ۸ میلیون نفر در بیش از ۱۰۰ کشور، جذب این فرقه شده اند.

آموزه های فرقه ساینتولوژی

بخش قابل توجهی از زندگی بنیا نگذار فرقه ساینتولوژی، پنهان مانده است. هابارد به شدت از آموزه های فرقه های شبه عرفانی شرقی تأثیر پذیرفته اما او نیز مانند اکثر سرکردگان فرقه های نوظهور، دوست ندارد کسی از عضویتش در گروه های شبه معنوی دیگر اطلاع داشته باشد.

آنچه مسلم است، هابارد در دوره ای از زندگی خود تمریناتی در زمینه سکس مجیک انجام داده است. او مدتی در کنار جادوگر مشهور، جورج پرسونز(شاخه فرانسوی فرقه آلیستر کراولی ) فعالیت کرده است. آ نها مدتها ایده های کراولی را تمرین می کردند . بخشی از فعالیتهای هابارد در انجام مراسم جادویی و شیطانی، مربوط به سال ۱۹۴۶ است . آنها مجموعه ای از مراسم ها و آیین های جادویی را با همکاری جک پرسونز(Jack Parsons ) اجرا کردند . این مراسم برای آشکارسازی تجسمی از وجوه مؤنث شیطانکی باستانی طراحی شده بود.

هابارد در این تمرینها، کانال ورود شیطانک و انجام سکس- جادو بر اساس روش آلیستر کراولی بوده که طی آن صدای وی به صدای وحشتناک یک زن تبدیل می شده است. نحوه اجرای این مراسم در کتابی با عنوان «بچه ماه »، نوشته آلیستر کراولی ارائه شده بود. وی روشهایی برای انجام مراسمی جنسی و شیطانی ابداع کرده بود. پرسونز در نامه ای به آلیستر کراولی از موفقیت در تولید چنین موجودی -که مدعی بود شریک و یاور ضد مسیح خواهدشد- خبر می دهد و حتی مدتی بعد خود را ضد مسیح موعود معرفی می کند. این اعلام پیروزی، مدت زیادی طول نکشید چراکه وی از دنیا رفت و دوستش هابارد، با نامزد و ده هزار دلار وی گریخت و روش دایناتیک و سپس ساینتولوژی را پی ریزی نمود. هابارد این مراسم جادوی شیطانی را که با همکاری پرسونز انجام دادند، در فرقه خود نیز گنجاند . این مراسم در حال حاضر برای ارتقای فرد به مرحله (OTO VIII ) در فرقه ساینتولوژی برگزار می شود.

مخالفان فرقه ساینتولوژی

ساینتولوژی، مخالفان و منتقدانی جدی دارد. کلیساهای مختلف مسیحیت و اعضای سابق این فرقه، عمده مخالفان را تشکیل می دهند اما ارتباط تنگاتنگ ساینتولوژی با برخی سیاستمدارن و صاحبان قدرت در ایالات متحده، باعث شده علی رغم رسوایی های بسیار، مراکز فرقه هنوز به فعالیت خود ادامه دهند. کلیسای ساینتولوژی، به شدت در برابر نوشته های مخالف خود، واکنش نشان داده و با استفاده از قانون کپی رایت یا ادعای افشای اسرار طبقه بندی شده کلیسا، آنها را به دادگاه می کشاند . روابط عمومی، از بخشهای بسیار قدرتمند ساینتولوژی است که مدیریت حضور فرقه در رسانه ها را بر عهده دارد و مسئول مواجهه با انتقادات و رسوایی ها است . بخش امنیتی نیز وظیفه کنترل شرایط درون و برون فرقه و سرکوب صدای مخالفان را بر عهده دارد.

گزارشهای فراوانی از این موارد و ناپدید شدن معترضان وجود دارند که بررسی آ نها از حوصله این مطلب خارج است. بخش قابل توجهی از خاطرات نجات یافتگان و افراد فراری از ساینتولوژی به صورت کتاب منتشر شده است. ازجمله:

۱- کتاب مسیح بدون چهره : داستان واقعی ران هابارد ، نوشته راسل میلر (Russell Miller) ، روزنامه نگار بریتانیایی که نخستین بار ۲۶ اکتبر ۱۹۸۷ در انگلستان منتشر شد و سعی دارد کلیسای ساینتولوژی و آرای آن را به چالش بکشد.

۲- کتاب در درون ساینتولوژی : داستان محرمانه ترین دین آمریکا که در سال ۲۰۱۱ توسط جانت ریتمن (Janet Reitman) روزنامه نگار نوشته شده و کلیسای ساینتولوژی و موارد سوءاستفاده این فرقه را مورد بررسی قرار داده است.

۳- کتاب بیرحم ؛ ساینتولوژی، پسرم دیوید میسکویج و من  ، نوشته رون میسکویج (Ron Miscavige )و دن کون (Dan Koon) است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است . رون میسکویج، پدر رئیس کنونی ساینتولوژی است.

۴- یکی دیگر از کتب بسیار مفید در زمینه آشنایی با فرقه ساینتولوژی، فراتر از باور، زندگی مخفی و فرار ترسناکم از ساینتولوژی  نام دارد. نویسنده این کتاب، جینا میسکویج هیل (برادرزاده رئیس فرقه ساینتولوژی) است که موفق شده از این فرقه فرار کند و خاطراتش از زمان حضور در آن را در این کتاب بیان کرده که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. برخی از ویژگیهای مشترک ساینتولوژی از نظر نویسندگان کتب فوق به این شرح است: – کودکان اعضای فرقه ساینتولوژی، مهمترین منبع خدمت برای این فرقه محسوب می شوند. آ نها هرگز اجازه ملاقات با اغیار را ندارند و نمی توانند به روانشناس مراجعه کنند . کودکان متولد شده در فرقه ساینتولوژی مجبورند به دور از خانواده خود زندگی کنند و تنها آخر هفته ها می توانند اعضای خانواده شان را -اگر تنبیهی برای آ نها در نظر گرفته نشده باشد- ببینند . آنها طی دوران آموزش خود در فرقه، هیچ مهارتی یاد نمی گیرند، هیچ دوستی در خارج ندارند و در برابر ساینتولوژی، کاملاً بی پناه هستند. اعضای این گروه در شرایط خاصی زندگی می کنند. مجردها هیچ وقت اتاق مستقلی صرف نظر از سن ندارند، بلکه در اتا قهایی کوچک همراه با ۳ تا ۱۲ عضو دیگر زندگی می کنند.

اعضا اغلب خواب مناسبی ندارند و به دلیل فشار کار حتی قادر به صرف بعضی از وعده های غذا نیستند. وقتی یک ساینتولوژیست به بخش» سازمان دریا « می پیوندد، با او قراردادی امضا شده و متعهد می شود مدت یک میلیارد سال خدمت کند. از آنجاییکه ساینتولوژیست ها به تناسخ اعتقاد دارند، پس فرد در ذهن خود متعهد می شود بارها در زندگی های بعدی خود در خدمت سازمان دریا باشد. در موارد متعدد، افرادی که در سازمان دریا بیمار شده اند یا کسانی که شرایط پزشکی سختی را گذرانده اند، مجاز به انجام معالجه پزشکی نیستند. این فرقه، بیماری را تاوان گناه بیمار در نظر می گیرد. آ نها این باور را به پیروان خود می قبولانند که هر کس می تواند تصمیم بگیرید که بیمار نباشد. بنابراین هنگامی که یکی از اعضا بیمار می شود، سعی می کند آن را پنهان کند چراکه نمی خواهد از نگاه دیگران متهم شود. اعضا اجازه استفاده از تلفن همراه را ندارند (مگر در هنگام انجام مأموریت)، ممکن است حتی تلویزیون هم تماشا نکنند، اجازه داشتن یک رایانه شخصی با اتصال به اینترنت را ندارند و فقط مجاز به تماشای فیلم های از پیش تعیی نشده هستند.

همسران و اعضای خانواده در ساینتولوژی به ندرت یکدیگر را می بینند. مدیریت، حق نگهداری از اعضای خانواده را برای کار در کشورها یا مناطق دیگر بدون هیچ گونه تأ یید از همسر، محفوظ می داند. ممکن است شوهران از همسرانشان و مادران از فرزندانشان دور شوند. البته این مسائل شامل همه افراد فرقه نمی شود، قشری در این فرقه وجود دارند که به »سلبریتی «ها معروف اند و همه پذیرفته اند که آ نها به عنوان ویترین فرقه باید متفاوت از بقیه باشند.

فرقه ساینتولوژی با جذب این افراد و اختصاص نشانها و عناوین مختلف سعی دارد آ نها را به خود وفادار نگاه داشته و از این طریق، چهره ای دروغین از شرایط پیروان این فرقه به نمایش گذارد. این رفتار دوگانه در زمان هابارد آغاز شد.وقتی اومرکز (Lavish scientology celebrity center)را به وجود آورد تا افراد مشهور را به گونه ای متفاوت جذب فرقه کند . تام کروز ، یکی از همین افراد است که او را عیسای زمانه معرفی کرده اند . ساینتولوژی، فرقه ای دارای ابعاد مختلف است که بررسی آنها می تواند روشن کننده روند رشد فرقه های معاصر باشد . نحوه شکل گیری، ادعاهای جعلی، روند رشد، آموزه ها و رو شهای کنترل فرقه ای در ساینتولوژی، مشابه بسیاری از فرقه های شبه معنوی معاصر فعال در کشور است . در این نوشتار، تلاش کردیم به گوشه ای از ابعاد ساینتولوژی اشاره کنیم، هرچند آنچه ارائه شد، تنها بخش بسیار کوچکی از زوایای آشکار و پنهان این فرقه است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=48837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!