1

بزرگداشت «دیانا آبکار»، بانوی ارمنی ایرانی‌الاصل و اولین کنسول افتخاری زن جهان

  • کد خبر : 36031
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
بزرگداشت «دیانا آبکار»، بانوی ارمنی ایرانی‌الاصل و اولین کنسول افتخاری زن جهان
دیانا از نخستین زنان سفیر در دنیا بوده است. او تاثیر به‌سزایی در شناسایی تصویر استقلال نخستین جمهوری ارمنستان در سال ۱۹۲۰ از سوی ژاپن داشت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مراسم بزرگداشت «دیانا آبکار» نخستین کنسول افتخاری زن جهان با عنوان «دیانا آبکار؛ زنی فراتر از زمان خویش» شامگاه شنبه ۲۸ خرداد ماه با حضور «آرسن آواکیان» سفیر ارمنستان، «ساتوشی ماتسوشیتا» دبیر سفارت ژاپن، «آرمن موتافیان» کنسول افتخاری استونی، «زهره الهیان» نماینده تهران، «روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور، آرا شاهوردیان نماینده مسیحیان ارمنی شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، الهام اکبری عضو شورای فرهنگ عمومی کشور و جمعی از ارامنه مقیم تهران در انجمن اجتماعی ارامنه برگزار شد.

زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای در این مراسم خاطرنشان کرد: در کمیته حقوق بشر مجلس این ایده را دنبال می‌کنیم که بتوانیم نقاط اشتراک فرهنگی و اعتقادی میان ادیان توحیدی را گسترش دهیم و میان دین اسلام و مجموعه اعتقادات و تفکرات ارامنه و با موضوعات مشترکی نظیر صلح، دوستی و عدالت تعامل برقرار باشد.همچنین امیدواریم با استمرار گفت‌وگوها و تعاملاتی که در طول سالیان گذشته در شبکه سازمان‌های غیر دولتی زنان برقرار بود، بتوانیم جامعه مدنی و نهادهای مردمی را که انجمن ارامنه یکی از آنها است، ارتقا بخشیم.

آرسن آواکیان نیز اظهار داشت: دیانا از نخستین زنان سفیر در دنیا بوده است. او تاثیر به‌سزایی در شناسایی تصویر استقلال نخستین جمهوری ارمنستان در سال ۱۹۲۰ از سوی ژاپن داشت. آبکار همچنین درباره مسأله نسل کشی ارامنه ۹ جلد کتاب به رشته تحریر درآورده است. دیانا آبکار مبارزه و میهن پرستی را تا سال ۱۹۳۷ میلادی به همراه داشته تا زمان مرگ خود از هیچ کوششی برای سربلندی و رفاه از دست رفته کشورش فروگذار نکرد.

روبرت بگلریان، نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور نیز به ویژگی‌های شخصیتی دیانا آبکار اشاره و اظهار کرد: اگرچه تلاش‌های فردی بسیار مهم است و دیانا آبکار شخصیت ویژه‌ای بود اما انباشت میراث گسترده و عمیقی که خانواده‌ها و تجار ارمنی بر جای گذاشتند، در طی زمان به ظهور و بروز شخصیت‌هایی نظیر دیانا کمک کرده است.

در این مراسم، پیام ویدیویی یکی از نوادگان دیانا آبکار پخش و از یک قطعه موسیقی با عنوان «مادام دیانا آبکار» با آهنگسازی و نوازندگی هامیک آلکساندریان رونمایی شد.

شایان ذکر است که دیانا آبکار (متولد اکتبر ۱۸۵۹ میلادی) بانوی ارمنی ایرانی‌الاصل است که از او به عنوان نخستین یا یکی از نخستین زنان دیپلمات در دنیا یاد  می‌شود؛  او از ۲۱ ژوئیه ۱۹۲۰ تا دسامبر همان سال سفیر دولت ارمنستان در ژاپن بود. آبکار سرانجام در ۸ ژوئیهٔ ۱۹۳۷ در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36031

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!