0

برابری انسان با خدا در فرقه مورمونیسم

  • کد خبر : 47074
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۳
برابری انسان با خدا در فرقه مورمونیسم
مورمونیسم به قوانینی ازلی باور دارد که حتی خدا را هم در بر می گیرد. خدای مورمون ها مطابق این قوانین عمل می کند و لذا متعالی از قلمرو طبیعت نیست

به گزارش پایگاه خبری مفاز، الهيات مسيحى خدا را موجودی، روحانی قائم به ذات نامحدود و ابدی می داند (تیسن بی تا ۷۷-۷۳) خدای مسيحى دارای علم و قدرت مطلق است (همان ۹۰) مطابق کتاب مقدس خدای قادر مطلق خالق تمام هستی از جمله خالق انسان و روح اوست اعداد ۲۲:۱۶ جامعه ،۷:۱۲ اشعيا ،١٦:٥٧ ، زكريا ،۱:۱۲ و عبرانیان (۹:۱۲

مورمونیسم به قوانینی ازلی باور دارد که حتی خدا را هم در بر می گیرد. خدای مورمون ها مطابق این قوانین عمل می کند و لذا متعالی از قلمرو طبیعت نیست (جکسون، ۲۰۰۸: ۹۵) مورمونیسم ضمن ازلی دانستن تمام موجودات در توصیف موجودات ازلی ذهن یا روح را موجودی میداند که نه آغازی دارد و نه پایانی و مانند خدا واجب الوجود است. به نظر ایشان ذهن ابدی است و توسط خدا خلق نشده است بلکه با خدا برابر است. ذهن ابدی این قابلیت را دارد که به جایگاه الوهی صعود کند و به طور کامل برابر با خــدا شــود. ایــن ده های ازلی و ابدى عنصر اولیه انسانها هستند (همان (٩٥ ٩٦)

تثلیث در مورمونیسم

مسیحیت رسمی در عین این که خود را موحد میداند آموزه تثلیث را می پذیرد. طبق اعتقادنامه کالسدون، مسیح پسر یگانه خداوند است که در آن واحد هم بشر است هم خدا، از طرفی با پدر هم گوهر است و از طرف دیگر از هر جهت مانند ما انسان است (حکمت ١٣٧٥ (٦٣٦)

پیروان مورمونیسم تثلیث را می پذیرند اما برخلاف سایر مسیحیان که خدا را یک موجود در سه شخص می دانند برای خدا سه شخصیت متمایز در نظر می گیرند هانک و ویلیام، ۲۰۰۳: ۱۵-۱۶) ایشان در عین این که معتقدند یک خدا وجود دارد که خدای زمین و راهنمای انسان به سوی نجات است به خدایان دیگری هم باور دارند که خدای سیارات و موجودات دیگر هستند.

بریگام یونگ میگوید که من نمیدانم چه تعداد خدا وجود دارد اما زمانی وجود نداشته که خدایان و جهانها وجود نداشته باشند. وی پیش تر رفته و می گوید نه تنها بسیاری خدایان وجود دارد بلکه منجیان متعددی هم وجود دارد. بدین ترتیب، به نظر یونگ هر زمینی منجی و شیطان خود را دارد جکسون ۲۰۰۸: ۹۷)

مورمونها عقاید اعجاب انگیز دیگری هم دارند که در مسیحیت رسمی جایگاهی ندارد، به نظر ایشان خدا موجودی شبیه انسان دارای شکل فیزیکی و دارای همسر است و به عنوان خدای مادر شناخته میشود هانک و ویلیام (۲۰۰۳ (۱۵-۱۶ از آنجا که خدای پدر و خدای مادر دارای بدن فیزیکی هستند لذا قادرند میلیونها فرزند روحانی متولد کنند. در زمان تولد ذهن های ابدی با بدنهای روحانی پوشیده میشوند و تبدیل به شخصیت روحانی می شوند (جکسون ۲۰۰۸ ۱۰۱-۱۰۲، رابرت ۱۹۹۸ (۷۱) قدیسین آخرالزمان بر این باورنــد کــه خـــدا واقعاً پدر روحانی ماست و ما ظرفیتهای الهی را از او به ارث می بریم (جکسون، ۲۰۰۸: ۱۰۳). بریگام یونگ خدا را موجودی انسانی میداند که خود را به مقام خدایی رسانده است. به نظر وی هر انسانی موظف است به مقام خدایی ارتقا پیدا کند (مولند، ١٣٨٧ ٤٨٤).

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47074

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.