5

کشورهایی برپایه جمعیت زرتشت

  • کد خبر : 46956
  • ۰۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۸
کشورهایی برپایه جمعیت زرتشت
هم اکنون جمعیتی بزرگ از زرتشتیان در خارج از کشور، کشورهای حوزه خلیج فارس، بریتانیا، استرالیا، سنگاپور، آمریکای شمالی ساکن هستند

به گزارش پایگاه خبری مفاز، جمعیت دقیق پیروان زرتشت جهان مشخص نیست ولی چیزی حدود ۱۲۵ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است که بیشتر زرتشتیان در نواحی ایران قدیم (ایران، آذربایجان، پاکستان و افغانستان)زندگی می کردند. هم اکنون جمعیتی بزرگ از زرتشتیان در خارج از کشور، کشورهای حوزه خلیج فارس، بریتانیا، استرالیا، سنگاپور، آمریکای شمالی ساکن هستند.

ردپای دین زرتشت در چین

کهن ترین نشانه ای که در چین پیدا شده که نشانگر وجود زرتشت در چین  است  قبر شاهزاده خانم زرتشتی با سنگ نوشته‌ای پهلوی متعلق به سده سوم یا نهم یافت شده است. از طرفی معروف است که شاهزادگان ایرانی در زمان ساسانی برای جلب کمک در برابر اعراب تا چین رفته بودند و در سالهای ورود اسلام به ایران مهاجرت ایرانیان به چین معمول بوده است. در ۵۳/۶۷۳ فیروز و پسرش نرسه به دربار تانگ پناه جستند و در ۶۹/۶۸۸ به درخواست او در چِنگ ـ آن آتشکده ای بنا شد.

در سده دوازدهم/ هجدهم بازرگانان پارسیِ بمبئی تجارت خود را تا چین گسترش دادند، نان در هنگ کنگ، کانتون و شانگهای به فعالیت پرداختند و در تجارت تریاک وبانکداری  نیز وارد شدند.

کتاب SE.I.PIEN.NIEN.PAO قدیمی ترین کتاب چینی است که در آن از دین زرتشت   تحت عنوان ( آنگاه زرتشت آیینی پدید آورد و دین خود را مستقر نمود. او از دانایان ایران بود) نام برده است که این کتاب در بین سالهای 571 الی 545 قبل از میلاد نوشته شده است.حدسی که میتوان زد اینست که در زمان کشور گشایی پادشاه هخامنشی کوروش باعث شده بود که توجه  چنیان به قدرت در حال گسترش پارسی ها جلب شود.

در چین دین زرتشت را با نام هسیین (HSIEN) تحریر شده که باعث شگفتی شده که این کلمه به معنی آسمان و ملکوت است.

گفته مشود که در اوایل سده ششم میلادی برای اولین بار بدلیل مراودات بازرگانان ایران و چین آیین زرتشت وارد کشور چین شده که حتی این آیین وارد دربار امپراطوری چین هم شده بوده که همسر هسوان-وو-تی (HSUAN-WU-TI) به نام لینگ-تایی-هو (LING-TIAI-HOU) دارای دین زرتشت بوده اند.

همچنین دو پادشاهان دو سلسله پی-چی” (PEI-CHI) و “پی-چوا” (PEI-CHOW) دارای این دین و آیین بوده اند.

ورود دین زرتشت به چین از دو طریق صورت گرفته است که

دسته اول: سفیران و فرستادگان پادشاهان ساسانی بوده اجازه تبلیغ دین زرتشت را داشتند.

دسته دوم: افرادی که به دلایل مختلفی وارد چین شده و در آنجا ساکن شده بودند.

ردپای دین زرتشت در هند

پارسیان، هند را موطن اصلی خود می دانند و پس از استقلال هند نیز با جامعه هماهنگ شدند و توانستند بسیاری از سمت های مهم در ادرجات مختلف و گوناگون را بدست آورند.

اولین موج مهاجرت ایرانیان به هند در ابتدای حمه اعراب به ایران بوده که تا سالها ادامه داشته است.دومین موج در ابتدای حکومت صوفیه در ایران بوده.

یکی از دلایلی که زرتشتیان بیشتر مهاجرت کرده اند میتوان به این دلایل اشاره کرد که در کتاب مقدس زرتشتیان(اوستا) هند را به عنوان کشوری با رودهای مقدس نام برده است و بدلیل روابط گشترده بین ایران و هند از دیر باز، هندی ها زرتشتیان را عموزاده های خود میدانند و برای آنان احترام زیادی قائل هستند که تمام این موارد میتواند هند مقصد مناسبی برای زرتشتیان باشد.
در ابتدا زرتشتیانی که از ایران به مقصد هند مهاجرت کردند ا کشتی ها به منطقه سنجان در ایالت گجرات وارد شدند.

در ابتدا سر وزیر آن ایالت با ورود آنها مخالف بود و همچنین بعلت احترام زیاد نمی خواست که به صورت مستقیم به آنان بگوید، بنابراین یک پیاله پر از شیر را برای زرتشتیان تازه وارد که نشان دهنده ظرفیت کامل این ایالت و قبول نکردن آنها است، فرستاد. همیشه زرتشتیان از موبد موبدان که به او «دستور» می گویند پیروی می کنند

در مواقع بحران از او کمک می خواهند. در آن زمان، دستور با درایت کامل مشتی شکر به آن پیاله اضافه و آنرا مخلوط می کند به صورتی که یک قطره هم بیرون نمی ریزد و برای سر وزیر باز می گرداند. هنگامی که سر وزیر ایالت گجرات داستان را متوجه می شود و از آن شیر میل می کند،

متوجه می شود که آنها بسیار باهوش و با درایت هستند و با سه شرط اقامت زرتشتیان را می پذیرد. اول آنکه زبان گجراتی بایستی زبان رسمی آنان شود. دوم آنکه نه تنها به تمام فرهنگ و رسومات ما احترام گذارند بلکه آنها را انجام دهند و سوم آنکه نبایستی اسلحه حمل کنند. زرتشتیان با قبول شروط وارد هند شدند و مانند شهروندان هندی به کار و تلاش پرداختند.

در حال حاضر تعداد زرتشتیان هند چیزی در حدود ۶۹ هزار نفر هستند که ۸۰ درصد آنها در شهر بمبئی و ایلت مهارشترا هستند.زرتشت

زرتشیانی که رد شهر بمبئی زندگی میکنند اقلیت بسیار کوچکی هستند ولی از لحاظ اقتصادی اقلیت بسیار بسیار مهم هند هستند که بخش های مهم صنعت، اقتصاد و علم هند را دست گرفته اند

زرتشتیان هند جز پیش قدم ها و پیشگامان در بخش های مختلفی بوده اند مثل:اولین کارخانه فولاد، کشتی سازی،اولین خلبان، اولین دانشمند هسته ای همه توسط پارسیان صورت گرفته.

معروف ترین زرتشتیان هند

معروف ترین و بزرگ ترین  کمپانی فعال در هند که توسط پارسیان بنیانگذاری شد کمپانی تاتا است. این کمپانی در سال۱۸۶۸ توسط فردی به نام جمشید تاتا تاسیس شد که اکنون در هفت حوزه ارتباطی اطلاعات و فناوری،مهندسی،مواد،خدمات،محصولات مصرفی ،انرژی و مواد شیمیایی فعالیت دارد.این درصورتی است که اسم تاتا در تمام محصولات از خودرو گرفته تا چای و ماهواره خدمات علمی وفرهنگی  به چشم میخورد.

خانواده‌های میستری، تاتا،گودرج، پونا والاو…جز پولدارترین و سرشناس ترین خانواده های زرتشتی پارسی هند هستند امروزه آنان همانند گذشته به دین و رسومات آیین خود پایبند هستند اما با این حال خواستار اصلاحاتی در دستورات نیز هستند که می توان به عنوان مثال به تدفین یا سوزاندن اجساد هستند. باید گفت که هنوز هم موبدان اجساد را مانند رسم کهن به دخمه می برند و غذای کرکس ها می کنند.

هم اکنون ۴۴ آتشکده در بمبئی، ۶ آتشکده در بهاروج، ۹ آتشکده در شهر سورت فعال هستند. پارسیان دارای انجمن های در شهرهای بمبئی، دهلی، احمد آباد، حیدر آباد، سکند آباد، مدرس و نوساری هستند که هدف آنها رسیدگی به آتشکده ها، برگزاری مراسم ها مذهبی و غیرو می باشد.

پارسی پنچایات بمبئی که همه آنرا با نام اختصاری BPP می شناسند، بدنه اصلی جمعیت زرتشتی ها هندی و ایرانی در هند هستند.

که خدمات بسیاری را در زمینه های آموزشی و خدمات درمانی نه تنها برای پارسیان هند بلکه برای شهروندان هندی انجام داده اندکه از جمله آن می توان به کمک به دانشکده Elphinstone، دانشگاه بمبئی، دانشکده پزشکی B.J. در پونا، کمک به تاسیس بیمارستان های “کاما”،Wadia and KEM و…

موسسه مشرق شناسی کاما ک.ر (سی او آی) در بمبئی به یاد خورشید جی رستم کاما شرق شناس، معلم اصلاح طلب زرتشتی  راه اندازی شد که کتابخانه این مرکز یکی از منابع مهم زرتشتیان محصوب میشود هرچند کتابهایی در زمینه هندوئیسم، سیک، اسلام و سایر ادیان هم در این کتابختنه وجود دارد ولی پایه و اساس این کتابخانه بر دین زرتشت استوار است.که با موسسه های فرهنگی جمهوری اسلامی همکاری های زیادی دارند.

پشوتن جی دوسابایی مارکار که بازرگان و نیکوکار پارسی که تمام عمر و مال خود را در راستای امکانات رفاهی، آموزشی و فرهنگی برای زرتشتیان ایرانی وقف کرده است که بسیاری از آثار این خیر در یزد، کرمان و تهران به جا مانده است و در حال استفاده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.