2
با پیگیری نماینده زرتشتیان و از سوی قوه قضائیه ابلاغ شد:

 ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی بر پیروان ادیان الهی صدق نمی کند

  • کد خبر : 43058
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
 ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی بر پیروان ادیان الهی صدق نمی کند
قوه قضائیه با صدور بخش نامه ای که به روسای دادگستری ها ابلاغ شده است، اعلام کرد: ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی، بر پیروان ادیان الهی شناخته شده در قانون اساسی(ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی) صدق نمی کند و تقسیم ارث می بایست بر اساس دین فرد درگذشته انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بالاخره پس از سال ها که از اجرا و تصویب ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی می گذرد، دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی با پیگیری های پانزده ساله و مداوم و با استناد به اسناد حقوقی در نامه­ نگاری­ ها و برگزاری نشست­ های تخصصی متعدد با مسئولین در رده­ های مختلف، سرانجام به نتیجه رساند که ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی مشمول “ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی” نمی­ باشند و این موضوع طی بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۲۳۷۶۷/۹۰۰۰ مورخ ۱۲/۰۹/۱۴۰۱ معاون اول محترم قوه قضائیه به دادگستری­ های کل کشور ابلاغ شد.

در این بخشنامه که رونوشت آن برای دکتر اسفندیار اختیاری ارسال شده، آمده است:

با عنایب به اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به ماده واحده قانون «اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه در محاکم» مصوب ۱۳۱۲ و قانون «رسیدگی به دعاوی مطروحه راجع به احوال شخصیه و تعلیمات دینی ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی» مصوب ۱۳۷۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام، اطلاق ماده ۸۸۱ مکرر الحاقی به قانون مدنی مصوب ۱۳۷۰ بر اقلیت های دینی مشمول فوق الذکر، صدق نمی کند، لازم است محاکم قضایی در مورد احوال شخصیه آنان برابر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام نمایند. فلدا مقررات مذهب متوفی راجع به ارث لازم الرعایه است.
محمد مصدق
معاون اول قوه قضائیه

بنابراین ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی که سال­ها اجرا می­ شد و در آبان ماه ۱۳۷۰ به صورت قانون درآمد و بیان می­کند «کافر از مسلم ارث نمی برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری مسلم باشد وراث کافر ارث نمی‌برند اگر چه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر مسلم باشند»، برای پیروان ادیان الهی شناخته شده در قانون اساسی، یعنی زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان نباید اجرا شود و باید بر اساس احوال شخصیه دین فرد درگذشته تقسیم ارث صورت پذیرد.

مستندات حقوقی مرتبط که منجر به صدور این بخشنامه شده است، در نشریه پارس نامه شماره ۱۶۱ چاپ و برای  همکیشان گرامی ارسال خواهد شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43058

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!