6

افطاری مسلمانان و جشن سده زرتشتی‌ها به ثبت جهانی رسید

  • کد خبر : 57603
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
افطاری مسلمانان و جشن سده زرتشتی‌ها به ثبت جهانی رسید
یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، از ثبت جشن سده، هنر تذهیب و افطاری به عنوان میراث فرهنگی ناملموس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که مقر آن در پاریس است روز چهارشنبه ۱۵ آذر گزارش داد که جشن سده را که هر سال در دهم بهمن (سی‌ام ژانویه) برگزار می‌شود، به درخواست ایران و تاجیکستان به ثبت جهانی رسانده است.

همچنین هنر تذهیب که زراندود یا طلاکاری نیز نامیده می‌شود، به درخواست ایران، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان به ثبت جهانی رسیده است.

افطاری ماه رمضان نیز به درخواست جمهوری آذربایجان، ایران، ترکیه و ازبکستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهان به ثبت رسیده است.

جشن سده از آیین‌های ایران باستان است که همچنان در مناطقی از ایران و در آغاز شامگاه دهم بهمن برگزار می‌شود. در این آیین، آتش به همراه آب، باد و خاک از عناصر مقدس به شمار می‌رود، که در بسیاری از جشن‌های ایرانیان نقش کاربردی داشته است. ایرانیان باستان معتقد بودند آتشی که در این روز افروخته می‌شود، سمبل و نشانه گرم شدن زمین و آماده شدن برای ورود به فصل بهار است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!