2
نماینده زرتشتیان ایران در مجلس:

اهدای خون فارغ از دین و مذهب، جاری کننده زندگی است

  • کد خبر : 22420
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
اهدای خون فارغ از دین و مذهب، جاری کننده زندگی است
نماینده زرتشتیان ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: همه ایرانیان فارغ از نژاد، دین، آیین، فرهنگ و قومیت خون اهدا کنند چون با اهدای خون و خیراندیشی یعنی اینکه زندگی را اهدا و جاری کرده‌‎اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، اسفندیار اختیاری روز جمعه در گفت و گویی به مناسبت گرامیداشت نهم مهر ماه روز اهدای خون پیروان ادیان الهی اظهار کرد: ایرانیان همیشه در انجام امور خیر پیشقدم بودند و اهدای خون هم در این زمینه جایگاه  ویژه ای داشته، ایرانیان همواره با اهدای خون نجات‌دهنده زندگی بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن بودند.

وی افزود: اگرچه در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه شاید کمی از مراجعه کنندگان برای اهدای خون کاسته شده باشد، اما ایرانیان فارغ از دین و فرهنگ به دنبال اهدای خون و اهدای زندگی به هموطنان خود بودند.

اختیاری تصریح کرد: وقتی که فردی برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کند از او پرسیده نمی‌شوند که از کدام منطقه، دین، فرهنگ و قومیت است، بنابراین همه ایرانیان در اولین فرصت برای اهدای خون و کمک به نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن اقدام کنند.

نماینده زرتشتیان ایران در مجلس با بیان اشعاری از فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی تصریح کرد:” فریدون فرّخ فرشته نبود، ز مُشک و ز عنبر سرشته نبود، به داد و دِهش یافت آن نیکویی ، تو داد و دِهش کن فریدون تویی”‌؛ این شعر برگرفته از فرهنگ ایران زمین است که نشان می دهد ایرانیان داد و دهش را در دستور کار خود قرار داده اند و  همیشه در امور خیر پیشقدم بوده اند.

اختیاری با گرامیداشت سالروز تولد زنده یاد دکتر “مینا ایزد” یار شیر زن ایرانی و یک زن فرهیخته ایرانی گفت: نهم مهرماه به مناسبت تولد وی روز اهدای خون پیروان ادیان الهی نام‌گذاری شده است.

وی افزود: زنده یاد مینا ایزدیار از زنان برجسته و چهره های محبوب زن ایرانی که با رتبه بالا در دانشگاه تهران پذیرفته شد از سال ۱۳۶۲  پیگیری های لازم برای تاسیس انجمن تالاسمی ایران را انجام داد تا سرانجام ۶ سال بعد در سال ۱۳۶۸ انجمن تالاسمی ایران به همت وی تأسیس شد.

نماینده زرتشتیان ایران در مجلس گفت: یکی از مهمترین اقدامات زنده‌یاد ایزدیار در انجمن تالاسمی و هموفیلی ایران زیر پوشش قرار دادن افراد تالاسمی و هموفیلی در این انجمن و همچنین در دستور کار قرار دادن غربالگری در این انجمن بود که با اقدامات موثر وی شاهد کاهش بیماران تالاسمی و هموفیلی بودیم.

وی تصریح کرد: زنده‌یاد مینا ایزدیار همچنین عضو مرکز طبی کودکان نیز بود و برای نجات و درمان بیماران سرطانی نیز تلاش زیادی انجام داد، اما متاسفانه خودش در سال ۱۳۹۲ به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

اختیاری گفت: به دلیل جایگاه علمی و موثر زنده یاد مینا ایزدیار روز ۹ مهر به نام اهدای خون پیروان ادیان الهی نام‌گذاری شد و همچنین جشنواره علمی به یاد ایشان برگزار می شود و جایزه ویژه طب انتقال خون هم به دلیل فعالیت‌های چشمگیر و موثر مرحوم ایزدیار به پژوهشگران در حوزه پژوهش های خون اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: اگر چه دو سال است که کرونا در جامعه شیوع پیدا کرده است، اما همواره روز تولد ایشان و همین طور روز اهدای خون پیروان ادیان الهی با اهدای خون پیروان ادیان الهی در ایران گرامی داشته می‌شود.

وی اعلام کرد: امسال هم مانند سال های گذشته نمایندگان ادیان الهی در ایران در مجلس شورای اسلامی ۱۰ صبح روز نهم مهرماه در مرکز انتقال خون وصال در تهران حاضر می‌شوند و با اهدی خون خود ضمن کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن یاد زنده یاد مینا ایزدیار را گرامی می دارند.

اختیاری به همه ایرانیان فارغ از دین و مذهب و قومیت و منطقه توصیه کرد؛ با اعتماد از رعایت پروتکل ها در مراکز انتقال خون با اطمینان خاطر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون باشند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.