2

زامبیا؛ از همزیستی پیروان ادیان تا جایگاه ویژه تشیع

  • کد خبر : 24584
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
زامبیا؛ از همزیستی پیروان ادیان تا جایگاه ویژه تشیع
حجت الاسلام موسوی جزایری به وجود زیستی مسالمت آمیز در کشور زامبیا اشاره کرد و گفت: در این کشور برای ارتباط برقرار کردن مردم با یکدیگر و یا ارائه خدمات به مردم به دین و مذهب افراد کاری ندارند و این هم زیستی مسالمت آمیز وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام سید محسن موسوی جزایری، امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی زامبیا در یکصد و سومین نشست از سلسله نشست‎های کلمه سواء با موضوع «همزیستی پیروان ادیان در کشور زامبیا» اظهار کرد: در ترکیب جمعیتی ادیان در قاره آفریقا نسبیت و تناسبی بین تعداد پیروان اسلام و مسیحیت وجود دارد به طوری که ۴۵ درصد کل جمعیت قاره مسلمان و ۴۵ درصد مسیحی و ۱۰ درصد نیز سایر ادیان مانند هندوها، یهودیت و بهائیت وجود دارد.

وی به تقسیم بندی قاره آفریقا پرداخت و گفت: این قاره به لحاظ زیست ادیان تفاوت جدی دارد، وضعیت شمال و غرب شبیه هم بوده و اما شرق و جنوب متفاوت است.

حجت الاسلام جزایری با بیان اینکه شمال آفریقا و غرب بعد از یک صده از ظهور اسلام ارتباطش با اسلام جدی می شود، گفت: این منطقه تفاوت جدی نسبت به شرق و جنوب دارد که این ندای اسلام را از اسلام نشنیدند.

امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی زامبیا اظهار کرد: در شمال آفریقا نیمی یا بیش از نیمی مسلمان و کشورهای اسلامی قلمداد می شود و زبان عربی رواج دارد که به ورود اسلام برمی گردد و خانش اهل بیتی در آفریقا تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه حضور صوفیه در شمال و غرب آفریقا جدی است، اظهار کرد: این حضور در شمال آفریقا تا حدودی معتدل تر است و در غرب آفریقا صوفیه به سمت بدعت های زیادی رفته است.

همزیستی مسالمت آمیزی در شمال و جنوب قاره آفریقا وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه در شمال و غرب آفریقا اکثر نزاع ها درون اسلامی بین مذاهب اهل سنت و بین اهل تسنن و شیعه است، عنوان کرد: نمی توان نمره قابل قبولی به هم زیستی مسالمت آمیز در شمال و غرب آفریقا نسبت به هم زیستی ادیان دیگر بدهیم.

حجت الاسلام جزایری خاطرنشان کرد: در شرق آفریقا تفاوت جدی وجود دارد و به لحاظ مسالمت آمیز بودن شرایط خوبی دارند و در شرق آفریقا میزان قابل توجهی از شیعیان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در جنوب قاره آفریقا کشورهایی هستند که نسبت به باقی کشورها کمتر از نگاه و اندیشه های اسلامی نصیب بردند، گفت: میزان مسلمانان در جنوب آفریقا به کمتر از ۱۰ درصد و یا حتی زیر یک درصد هستند.

حجت الاسلام جزایری با بیان اینکه حضور اسلام در جنوب آفریقا کمرنگ بوده و کمرنگ تر از آن حضور تشیع است، خاطرنشان کرد: در زامبیا حضور تشیع کم بوده و نهایتا ۳ هزار شیعه بومی و غیربومی است وجود دارد.

حدود ۹۰ درصد جمعیت زامبیا مسیحی است

وی با بیان اینکه در جنوب آفریقا مشابه شرق آفریقا وضعیت همزیستی مسالمت آمیز است، گفت: در زامبیا ۸۵ تا ۹۰ درصد جمعیت مسیحی هستند.

امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی زامبیا با بیان اینکه در مواجهه با تعایش ادیان سه نوع کشور وجود دارد، گفت: یک دسته کشورهایی هستند که مساله دین مذهب و شریعت برای آنان جانی است و به خاطر ناامنی به دنبال حفظ جان هستند، که در شمال و غرب آفریقا از جمله شیعیان به دنبال حفظ جانشان هستند.

وی عنوان کرد: گروه دوم کشورهایی هستند که دین، شریعت و مذهب شرط حیات نیست بلکه شرط گرفتن خدمات است؛ خدماتی که حکومتی و دولتی و یا خدماتی که بین مردم است.

حجت الاسلام جزایری با بیان اینکه دسته سوم هم زیستی مسالمت آمیز ادیان دارند، ادامه داد: کشور زامبیا از جمله کشورهایی است که برای ارتباط برقرار کردن به دیگران به دین فرد کار ندارند.

وی با بیان اینکه در کشور زامبیا ۲ درصد بیشتر مسلمان وجود ندارد، عنوان کرد: با اینکه دو درصد جمعیت هستیم اما دیده می شویم ودر گفت و گوی ادیان از مسلمانان دعوت می شود و در کنفرانس ها شرکت می کنند.

جایگاه بالای تشیع در زامبیا

حجت الاسلام حسین صابری، مبلغ در کشور زامبیا در ادامه این نشست با بیان اینکه هم زیستی در کشور زامبیا چگونه است، اظهار کرد: در این راستا لازم است یک مثلث درست کنیم و سه مساله زامبیا، جمهوری اسلامی و ادیان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اگر با این سه مساله آشنا شویم بهتر می توانیم همزیستی مسالمت آمیز در زامبیا را بررسی کنیم.

حجت الاسلام صابری بیان کرد: زامبیا کشوری است که در خشکی محصور شده و به دریا راهی ندارد و این وضعیت زامبیا را در حالت ایزوله قرار داده است و از طرف دیگر یکی از مناطق مشهور در زامبیا وجود کمربند مس و معدن عظیم مس است که می تواند برای خیلی از کشورها جذاب باشد.

وی عنوان کرد: معادن طلا و سنگ معدنی ارزشمند مثل زمرد در آنجا سبب شد تا در حدود قرن ۱۸ شاهد حضور اروپا و انگلیس در زامبیا باشیم.

مبلغ در کشور زامبیا اظهار کرد: از طرفی دیگر ما شاهد اشغال کشور زامبیا به لحاظ وضعیت جغرافیایی هستیم و به لحاظ سیاسی نرخ رشد جمعیت بالایی دارد ولی تحت استعمار بود.

وی ادامه داد: زامبیا هنگام اعلان استقلال، حاکمیت سیاسی این کشور را مسیحی اعلام می کند و طبیعتاً فضا یکسان شده و ظرفیت حضور ادیان دیگر کمتر خواهد بود از این رو ۹۵ درصد مردم زامبیا مسیحی هستند.

حجت الاسلام صابری با بیان اینکه تقسیم ایران به قبل و بعد از انقلاب در همزیستی تاثیر داشته است.

آفریقای جنوبی از ارکان مهم استقلال زامبیا است

وی با بیان اینکه آفریقای جنوبی از ارکان مهم استقلال زامبیا است، گفت: ایران قبل از انقلاب به عنوان شرکای محکم آفریقای جنوبی بود از این رو مردم و دولت زامبیا نگرش مثبتی به جمهوری اسلامی نگرش مثبتی نداشتند.

حجت الاسلام صابری بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب یکی از مسائل مهم در سیاست خارجی ما توجه به مستضعفین است و پس از انقلاب دولت زامبیا از اولین کشورهایی بود که انقلاب را به رسمیت شناخت..

وی بیان کرد: نقشی که انقلاب و پیام های برخواسته از حقیقت اسلام می تواند در آن طرف دنیا داشته باشد بسیار مهم است.

تکیه بر مشترکات؛ امری مهم در بحث همزیستی مسالمت آمیز

حجت الاسلام صابری به نقش شیعه در اقلیت اشاره کرد و گفت: در بحث همزیستی مسالمت آمیز تکیه بر مشترکات مهم است.

وی با اشاره به اینکه پیام انقلاب بر نفی نژاد پرستی و برابری پیام بالایی است، گفت: زمانی که در ایران زندگی می کنیم متوجه اهمیت این پیام نمی شویم ولی وقتی در کشورهای دیگر حضور پیدا می کنی متوجه نگاه نابرابری و تبعیض آمیز در آن کشورها می شویم و در این موقعیت است که اهمیت این پیام انقلاب آشکار می شود.

حجت الاسلام صابری عنوان کرد: کسانی که در آفریقا هستند وقتی می بینند جمهوری اسلامی ندا می دهد که تفاوتی بین نژادها نیست و مردم زمانی که قلب مهربان و آغوش باز مبلغ را می بینند، دوست دار ایران و اسلام می شوند و این نوع نگاه، همزیستی به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه در کشور زامبیا توجه و احترامی خاص نسبت به جایگاه تشیع وجود دارد، گفت: هرچند جمعیت تشیع در زامبیا کم هست ولی با این تعداد کم می توانیم عده زیادی را مغلوب نماییم و گفتمان مان می تواند در دنیا غالب باشد.

وی با بیان اینکه ممکن است این سوال در اذهان مردم ایجاد شود که چرا در زامبیا مسیحیت رشد داشته اما اسلام رشد نداشته است؟ خاطرنشان کرد: باید نگاه خودمان را در خصوص اسلام به روز کنیم و نگاه کلان ما باید طوری باشد که به لحاظ عده نیز بتوانیم جمعیت تشیع را زیاد کنیم.گفتنی است، سلسله نشست‎های کلمه سواء از سوی هیات اندیشه ورزاسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=24584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.