0

پایان اعزام ائمه جماعت از ترکیه به آلمان اعلام شد

  • کد خبر : 57964
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
پایان اعزام ائمه جماعت از ترکیه به آلمان اعلام شد
براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت کشور آلمان، اداره امور دینی ترکیه (دیانت) و اتحادیه ترکی اسلامی امور مذهبی (DİTİB) به توافقی دست یافتند که به تدریج به اعزام ائمه جماعات از ترکیه به آلمان پایان دهند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت کشور آلمان، اداره امور دینی ترکیه (دیانت) و اتحادیه ترکی اسلامی امور مذهبی (DİTİB) به توافقی دست یافتند که به تدریج به اعزام ائمه جماعت از ترکیه به آلمان پایان دهند.

بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، به عنوان بخشی از یک طرح آموزشی مشترک، قرار است سالانه ۱۰۰ امام در آلمان آموزش ببینند و جایگزین امامان منصوب ترکیه در این کشور شوند.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، این توافق را «نقطه عطف مهمی برای ادغام جوامع مسلمان در آلمان» خواند و گفت: «ما به واعظانی نیاز داریم که به زبان ما صحبت کنند، کشور ما را بشناسند و از ارزش‌های ما دفاع کنند.» فایزر همچنین گفت که توافق با ترکیه پس از «مذاکرات طولانی» حاصل شد.

آلمان سال هاست که به دنبال افزایش تعداد امامان تحصیل کرده در داخل بوده تا از نفوذ کشورهای خارجی بر جوامع مسلمان خود بکاهد. حدود ۵.۵ میلیون از ۸۳.۲ میلیون ساکن آلمان مسلمان هستند و تقریباً سه  میلیون نفر در این کشور ترک هستند یا ریشه ترک دارند.

بر اساس این قرارداد DİTİB هر سال مسئول آموزش 100 امام در آلمان خواهد بود.

به دلیل فقدان مدارس الهیات اسلامی در آلمان، مسلمان سال‌ها پیشوایان مذهبی را وارد می‌کردند. با این حال، مقامات آلمانی بر این باورند که امامان آموزش دیده در آلمان بهتر می‌توانند به نیازهای نسل جوان‌تر از مسلمانان که در این کشور رشد می‌کنند، پاسخ دهند.

پایان اعزام ائمه جماعات از ترکیه به آلمان اعلام شد

آموزش 100 امام در آلمان هر سال به عنوان بخشی از برنامه آموزشی موجود DİTİB در Dahlem در ایالت راینلاند-فالتز آلمان و از طریق یک برنامه اضافی انجام می‌شود.

برای آموزش ائمه جماعت نیز از دانشکده اسلامی آلمان یا Islamkolleg Deutschland مستقر در Osnabrueck در شمال آلمان درخواست همکاری خواهد شد. این کالج توسط انجمن‌های جامعه مسلمان، متکلمان و دانشگاهیان در سال 2019 تأسیس شد تا آموزش‌های عملی و الهیاتی را برای کارکنان مذهبی آلمانی‌زبان و امامان برای جوامع محلی ارائه دهد.

نظارت بر ائمه جماعت نیز از اداره امور دینی ترکیه (دیانت) در طی فرآیند انتقال در سال 2024 به DİTİB منتقل خواهد شد.

تا کنون، امامان ترکیه برای خدمت به بیش از 900 مسجد در سراسر آلمان که توسط DİTİB اداره می‌شود، که زیر نظر دیانت ترکیه فعالیت می‌کند، اعزام شده‌اند. آن‌ها چهار یا پنج سال در آلمان می‌مانند، و از ترکیه حقوق می‌گیرند و به خاطر ندانستن زبان یا فرهنگ آلمانی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

DİTİB انجمنی است که در 1984 ثبت و طبق قوانین آلمان فعالیت می‌کند. این نهاد شعبه‌ای از سازمان دیانت ترکیه در آلمان است.

DİTİB متهم است که به عنوان بازوی دولت ترکیه پس از کودتای سال 2016 علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عمل کرده است. و برخی از ائمه جماعات آن برای جاسوسی از پیروان جنبش گولن که آنکارا آن را مسئول کودتای نافرجام می‌داند عمل کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!