0

واکنش‌ جهانی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

  • کد خبر : 51206
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵۸
واکنش‌ جهانی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد
صدور مجوز پلیس سوئد برای هتک حرمت قرآن کریم و آتش زدن این کتاب آسمانی، با واکنش‌ انتقادی گسترده‌ای در سطح جهان مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، علی القره داغی، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان، در بیانیه‌ای در واکنش به هتک حرمت قرآن گفت که سوزاندن قرآن نژادپرستی است، نه آزادی. این اقدام وحشیگریِ فردی است که توسط مقامات رسمی حمایت می‌شود که نباید در مقابل آن سکوت کرد.

شورای همکاری خلیج فارس هم با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که چنین اقداماتی نشان‌دهنده نفرت‌پراکنی، کینه و افراط‌گرایی است. این شورا از مقامات سوئدی خواست تا برای توقف این اقدامات به شکل فوری اقدام کنند.

پارلمان عربی در بیانیه‌ای با محکوم کردن تداوم اقدامات مقامات سوئدی، اتفاق رخ داده را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرد که احساسات مسلمانان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

در مراکش، وزارت امور خارجه این کشور، کاردار سوئد در رباط را احضار کرد و سفیر مراکش در سوئد برای رایزنی «برای مدت نامحدود» به کشور فراخوانده شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه مراکش آمده است: در جریان احضار دیپلمات سوئدی، پادشاهی مراکش به شدت این اقدام را محکوم کرد. در بیانیه وزرات خارجه مراکش، هتک حرمت قرآن کریم اقدامی «خصمانه و غیرمسئولانه» توصیف شده است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اعمال نفرت‌انگیز و مکرر را نمی‌توان با هیچ توجیهی پذیرفت. اینگونه اقدامات به وضوح نفرت‌پراکنی و نژادپرستی را تحریک می‌کند.

وزارت امور خارجه کویت نیز طی بیانیه‌ای هشدار داد که آنچه اتفاق افتاده اقدام تحریک‌آمیز خطرناکی است که احساسات مسلمانان در سراسر جهان را جریحه‌دار می‌کند. کویت از جامعه بین‌المللی و دولت سوئد خواست تا اقدامی سریع برای پایان دادن به تحریک احساسات مسلمانان انجام دهند و نفرت‌پراکنی را متوقف کنند.

وزارت امور خارجه یمن نیز تأکید کرد که تحریک عمدی احساسات مسلمانان سراسر جهان در مناسبت‌های مقدس اسلامی توسط یک جنبش افراط‌گرای کینه‌جو مستلزم پاسخگویی و مجازات همه کسانی است که چنین رویه‌ای را تشویق می‌کنند و پشت این سوء استفاده‌های مکرر قرار می‌گیرند. این وزارتخانه خواستار اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده‌هایی شد که هدف آن گسترش فرهنگ نفرت و عدم اعتقاد به ارزش‌های مدارا است.

در اردن، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سوزاندن قرآن کریم یک عمل نفرت‌انگیز خطرناک و مظهر اسلام‌هراسی است که به خشونت و توهین به ادیان دامن می‌زند و نمی‌توان آن را نوعی آزادی تلقی کرد. این وزارتخانه خواستار توقف این گونه رفتارها و اقدامات غیرمسئولانه، لزوم احترام به نمادهای مذهبی و خودداری از اعمالی شد که به نفرت و تبعیض دامن می‌زند.

وزارت امور خارجه فلسطین هم تأکید کرد: حمله یک افراطی منفور به قرآن کریم، بیان تنفر و نژادپرستی و حمله آشکار به ارزش‌های مدارا، پذیرش همدیگر، دموکراسی و همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان همه ادیان است. این اقدام نژادپرستانه کاملاً در تضاد با آزادی بیان عقیده است و احساسات میلیون‌ها مسلمان در جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سامی ابوزهری، رهبر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در پیامی توئیتری، سوزاندن قرآن را تحریک احساسات مسلمانان جهان و تجاوز به عقاید آنها دانست.

داود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی به خبرگزاری آناتولی گفت: ما این اقدامات تجاوزکارانه را محکوم می‌کنیم. این حملات به قرآن کریم یا مساجد، جنگ مذهبی را شعله‌ور خواهد کرد.

در لبنان، شورای عالی اسلامی شیعیان طی بیانیه‌ای تأکید کرد که آنچه اتفاق افتاده نقض آشکار آزادی مذهب و عقیده است. این شورا خواستار موضع جدی در برابر جنگ مذهبی شد و از مردم و روشنفکران خواست تا بر دولت سوئد فشار بیاورند تا این گونه اقدامات را متوقف کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در سخنانی تأکید کرد که بی احترامی به قرآن در روسیه برخلاف برخی از کشورها جرم است. وی در جریان بازدید از مسجد «جمعه» در دربند گفت: روسیه برای قرآن و احساسات مذهبی مسلمانان احترام زیادی قائل است و بی‌احترامی به این کتاب مقدس در روسیه جرم است.

وی که در جریان بازدید از مسجد «جمعه» یک قرآن هدیه گرفت، ادامه داد: در کشور ما این جنایت (سوزاندن قرآن)  طبق قانون اساسی و ماده ۲۸۲ قانون جزا روسیه جرم است و بی احترامی و تحریک به نفرت بین ادیان به حساب می‌آید.

همچنین هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا اقدام نفرت انگیز پلیس سوئد علیه قرآن کریم در روز اول عید قربان را  محکوم می‌کند.

وی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: صدور مجوز اینگونه اقدامات ضد اسلامی به بهانه آزادی بیان غیر قابل قبول است.

فیدان تأکید کرد که چشم پوشی از چنین اقدامات شنیع یک کشوری به منزله همدستی با آن کشور است.

در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، به نقل از باسم العوادی، سخنگوی دولت این کشور آمده است: دولت عراق سوزاندن قرآن کریم توسط برخی از بیماران روانی را که اغلب از سوی افرادی با ذهن و روح بیمار و افراطی، به صورت علنی و مملو از نفرت و زیر پا گذاشتن تمامی ارزش‌های انسانی است، به شدت محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق معتقد است که این اقدام شنیع، احساسات میلیون‌ها مسلمان را جریحه دار کرده و حتی مردم غرب را نیز که همواره به استقبال از تنوع، احترام به عقاید دیگران و حمایت از ادیان و حقوق پیروان آن می‌بالند، آزرده کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: این اقدامات نشان‌دهنده روحیه نفرت‌پراکنانه و پرخاشگرانه است که ربطی به آزادی بیان ندارد، بلکه اقدامی نژادپرستانه و تحریک به خشونت و نفرت است. اجازه دادن به این افراط‌گرایان برای تحریک مسلمانان، ما را بار دیگر به باتلاق تروریسم و ​​افراط‌گرایی می‌کشاند.

در سوریه، وزارت امور خارجه این کشور اقدام یک افراطی نسبت به هتک حرمت قرآن کریم با مجوز و موافقت دولت سوئد را به شدت محکوم کرد. یک منبع رسمی روز پنجشنبه در وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: دولت‌های غربی باید از اقداماتی که نفرت میان ملتها ایجاد می‌کند، دست بردارند و بدانند که آزادی برخی در گرو آزادی دیگران و احترام به احساسات آنهاست و از این رو هیچ توجیهی برای جنایت هتاکی به قرآن کریم وجود ندارد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان نیز با محکومیت اقدام شنیع و شیطانی بی حرمتی به کتاب آسمانی مسلمانان در سوئد این اقدام را مغایر با آزادی بیان دانست و از جامعه جهانی خواهان گام‌های مؤثر علیه اسلام ستیزی شد.

همچنین وزارت خارجه افغانستان سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به هتک حرمت قرآن در سوئد تاکید کرد که کشورش به متکبران غربی خواهد فهماند که اهانت به مقدسان مسلمانان، آزادی عقیده نیست.

اردوغان افزود که آنها که مرتکب این جنایت شدند، آنها که مجوز این کار را تحت پوشش آزادی عقیده دادند و آنها که از این کار پست چشم پوشی می‌کنند، به اهداف خود نخواهند رسید.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!