1

واکنش رئیس جمعيت علمای مسلمان الجزایر به اظهارات ماکرون

  • کد خبر : 22734
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
واکنش رئیس جمعيت علمای مسلمان الجزایر به اظهارات ماکرون
رئیس جمعيت علمای مسلمان الجزایر گفت: عثمانی‌هایی که به الجزایر آمدند، نه به عنوان اشغالگران استعمارگر، بلکه به دعوت الجزایری‌ها برای مقابله با تجاوز صلیبیان  اسپانیا به الجزایر آمدند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، عبدالرزاق قسوم رئیس جمعيت علمای مسلمان الجزایر در واکنش به اظهارات ماکرون در توجیه استعمار  فرانسه، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه البصائر متعلق به انجمن علمای مسلمان الجزایر (بزرگ‌ترین نهاد علمای مسلمان در کشور الجزایر)، این کشور را عامل مصیبت‌های  الجزایر توصیف کرد.

قسوم در این مقاله تأکید می‌کند که عثمانی‌هایی که به الجزایر آمدند، نه به عنوان اشغالگران استعمارگر، بلکه به دعوت الجزایری‌ها برای مقابله با تجاوز صلیبیان  اسپانیا به الجزایر آمدند.

وی افزوده است که عثمانی‌ها مردم این کشور را قتل عام نکردند و آن را ویران نساختند و ثروت‌های آن را غارت نکردند، بلکه منشأ خیر فراوان برای الجزایر نیز بودند.

علاوه بر این تصریح کرده است که عثمانی‌ها زبان خود را به ما تحمیل نکردند و امروز در ما کسی نیست که به زبان آن‌ها سخن بگوید و با  دین و  مذهب ما نیز دشمنی نداشتند، پیش از ورود آن‌ها به الجزایر مردم ما بر  مذهب مالکی بودند و بعد از آن نیز بر همان مذهب باقی ماندند.

وی از سویی دیگر  استعمار فرانسه را منشأ فاجعه و ریشه مصیبت و مشکلات الجزایر توصیف کرد و خواهان لغو توافقنامه‌های اقتصادی و تجاری با شرکت‌های فرانسوی شد.

گفتنی است، این سخنان در واقع پاسخی به اظهارات چندی پیش  امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است که روزنامه لوموند فرانسه آن را منتشر کرد. در این اظهارات مکرون ادعا می‌کرد الجزایر پیش از استعمار فرانسه نیز مستعمره بوده است و به حضور خلافت عثمانی در این کشور اشاره داشت. ماکرون، مقامات الجزایر را به کینه نسبت به فرانسه متهم و وجود ملت الجزایر را پیش از استعمار فرانسه (۱۸۳۰-۱۹۶۲) انکار کرد.

ریاست جمهوری الجزایر دوم اکتبر با اعلام احضار سفیر الجزایر در پاریس، به این اظهارات که به گفته او «توهین‌آمیز» و «توهینی غیرقابل قبول» بود، واکنش نشان داد و بازگشت سفیر به پاریس را منوط به احترام کامل به الجزایر، نهادها و تاریخ این کشور دانست.

الجزایر همچنین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی فرانسه که در چارچوب عملیات  بارخان در منطقه ساحل  آفریقا فعالیت می‌کردند، بست.

انجمن پیمانکاران الجزائری (سازمان خصوصی ویژه کارفرمایان) با محکوم کردن اظهارات ماکرون، در بیانیه‌ای خواستار بازنگری در روابط اقتصادی با دولت فرانسه شده و اعلام کرد که شرکت‌های داخلی واردات از ۵۰۰ شرکت فرانسوی را به دلیل اهانت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به تاریخ الجزائر، تحریم کردند.

واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه، محدود به کشور الجزایر نشده و در این میان،  چاوش‌ اوغلو وزیر امور خارجه  ترکیه، اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درباره نقش حکومت عثمانی در تاریخ الجزایر را محکوم و گفت: «بسیار اشتباه است که ترکیه را که لکه ننگی مانند استعمار را در تاریخ خود ندارد، وارد چنین بحث‌هایی کرد».

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود. این کشور بار‌ها از پاریس خواهان عذرخواهی در قبال جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار شده است؛ خواسته‌ای که هرگز محقق نشد.

ماکرون با وجود آنکه پیش‌تر به ایجاد نظام  شکنجه در دوران استعمار در الجزائر اعتراف داشته، تصریح کرده که هرگونه عذرخواهی از جنایات این کشور در الجزائر در دوره اشغال را منتفی می‌داند و هرگز از اشغال الجزائر به دست ارتش فرانسه در قرن بیستم عذرخواهی نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22734

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.