0
شیخ‌الاسلام تایلند:

همکاری‌های ایران و تایلند در زمینه حج و موضوعات اسلامی توسعه یابد

  • کد خبر : 61787
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۱۵
همکاری‌های ایران و تایلند در زمینه حج و موضوعات اسلامی توسعه یابد
«آرون بونچوم» در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند گفت: همکاری‌های ایران و تایلند در زمینه حج و موضوعات اسلامی توسعه یابد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مهدی زارع‌بی‌عیب، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند در مراسم تبریک به مناسبت دریافت فرمان سلطنتی «آرون بونچوم» برای تصدی سمت نوزدهمین چولاراتچامونتری (شیخ‌الاسلام) پادشاهی تایلند حضور یافت.

این مراسم توسط دفتر کمیته مرکزی اسلامی تایلند با ریاست سرلشگر پلیس سورین پالار، دبیر کل کمیته مرکزی اسلامی در محل هتل المیراث، بانکوک برگزار شد.

«آرون بونچوم» در مورد رابطه مسلمانان تایلند و سلطنت گفت: در تایلند، پادشاه حامی دین و مردم مسلمان تایلند در سراسر کشور است و ما قدردان سلطنت هستیم که در خدمت اسلام است.

وی افزود: باید گفت که پادشاه تایلند نسبت به مسلمانان و افراد مذهبی در این کشور که مکان‌های عبادی و احکام مذهبی را تدارک دیده‌اند و احترام ویژه‌ای به این مطلب قائل هستند، تأکید جدی دارد.

«آرون بونچوم» درباره وضعیت مسلمان تایلند گفت: 80 درصد از مسلمانان تایلند از ملایو و بقیه از اصل تایلندی هستند که در جنوب این کشور و برخی از نژادهای چینی، هندی، برمه ای، عربی و فارسی در مرکز تایلند زندگی می‌کنند. همچنین، مسلمانان جنوب تایلند به زبان ملایو یا تایلندی سخن می‌گویند.

وی بیان کرد: تعداد مسلمانان در تایلند 8 میلیون نفر است. منطقه فتانی در جنوب تایلند بخشی از جزیره ملایو محسوب می‌‌شود که بیشترین مسلمانان را در تایلند دارد. این جزیره که مالزی از جنوب و تایلند از شمال و اقیانوس هند ازغرب و دریای چین از شرق آن را احاطه کرده، مساحتی حدود 16 هزار مایل دارد.

«آرون بونچوم» تأکید داشت که این منطقه از 4 بخش تشکیل شده (جالا، ناراتیوات، ستول و فتانی ) و با  وجود اینکه مسلمانان در تایلند از ملیت‌های مختلف هستند اما همه مسلمانان عشق به یکدیگر و در کنار هم زندگی مسالمت آمیز دارند.

در حاشیه این مراسم، رایزن فرهنگی کشورمان با چولاراتچامونتری دیدار کرد و در خصوص راههای گسترش روابط بین تایلند و وحدت بین مذاهب گفت‌وگو کرد.

همکاری‌های ایران و تایلند در زمینه حج و موضوعات اسلامی توسعه یابد

شیخ‌الاسلام تایلند اظهار داشت: مسلمانان تایلند با وحدت، پرچم اسلام را برافراشته‌اند. تأکید بر اهمیت پایبندی به ارزش‌های اسلامی و پیشبرد و فعالیت‌های مشترک اسلامی و نقش محوری کشورهای اسلامی در تحکیم ارزش‌های اعتدال در جوامع به ویژه تقویت همزیستی و احترام متقابل در میان اقشار مختلف ملی یک جامعه یکی از کلیدترین محورهاست.

وی ادامه داد: اسلام دینی است که علاوه بر معنویت، وظایف عبادی، مسیر تعالی و پیشرفت مادی را هم در پیش پای انسان می‌گذارد و راه معتدل را توصیه می‌کند و افراط و تفریط را مذموم می‌شمارد.

شیخ‌الاسلام تایلند اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های ایران و تایلند در زمینه حج و موضوعات اسلامی توسعه یابد و گفت: امروز مهمترین وظیفه ما این است که دامنه همکاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی بین کشورها را برای آگاهی رسانی به جامعه جهت شناخت ابعاد افراط و تکفیر تقویت کنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند نیز در این دیدار، مطرح کرد: اسلام، دینی کاملا عقلانی و فطری است. اسلام دین تحقیق با خرد است و اساسا شرط ورود به آن تعقل و تحقیق است.

وی افزود: اسلام دین اخلاق، برادری، برابری، صلح، اتحاد، عدالت و ایستادگی در برابر ظالم و دفاع از مظلومان است. در اسلام ارتباط با خدا قوی و مسلمانان باتوکل براو برمشکلات جامعه اسلامی فایق خواهند آمد.

زارع‌بی‌عیب گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه پشتیبان مسلمانان تایلند بوده و امسال هم در ماه مبارک رمضان قاری ایرانی اعزام شده که در مساجد این کشور، تلاوت قرآن داشته باشد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=61787

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!