2

شب قدر در منابع کهن شیعیان زیدیه

  • کد خبر : 17556
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴
شب قدر در منابع کهن شیعیان زیدیه
 تعیین اینکه که کدام شب از شب‌های ماه رمضان شب قدر است مباحث زیادی را در میان مسلمانان برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مشهور شیعیان امامیه یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم و مشهور اهل سنت شب بیست و هفتم رمضان را شب قدر دانسته‌اند.

در این میان نظر شیعیان زیدیه نیز متفاوت و مختلف است؛ از ناصرالحق حسن بن علی اُطروش (متوفای ۳۰۴ قمری) که عمده زیدیه شمال ایران پیرو مکتب او بوده‌اند نقل شده که او همچون مشهور امامیه سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم را کاندیدای شب قدر دانسته است. در حالی که از قاسم رسّی بن ابراهیم طباطبا (متوفای ۲۴۶ قمری) که هم اینک نیز عمده زیدیان یمن استمرار بخش مکتب او به شمار می‌آیند نقل شده که شب بیست و سوم و یا شب بیست و هفتم رمضان شب قدر است.

تصویر یک: متن کتاب الابانة نوشته دانشمند ناصری مذهب زیدیه شمال ایران ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی (رودسری) متوفای ۴۵۵ قمری که یکی بودن دیدگاه ناصرالحق را با مشهور شیعیان امامیه تایید می‌کند.

در این متن که تاکنون مخطوط باقی مانده در شمار غُسل‌های مستحب از غُسل در سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان نام برده که شاهد دیدگاه ذکر شده است.

تصویر دو: کتاب الجامع الکافی نوشته ابوعبدالله علوی کوفی متوفای ۴۴۵ قمری، که در آن قاسم رسّی به نقل از پیامبر گفته است: در دهه آخر رمضان به دنبال شب قدر باشید؛ و آن شب بیست و سوم یا بیست و هفتم خواهد بود ان شاء الله
(قال القاسم علیه السلام: ذکر عن النبی صلّی الله علیه و آله و سلّم انّه قال: اطلبوا لیلة القدر فی العشر الاواخر و هی لیلة ثلاث و عشرین او سبع و عشرین ان شاء الله)

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=17556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!