2

جنجال بر سر افتتاح دومین مسجد بزرگ جهان در مصر

  • کد خبر : 47380
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
جنجال بر سر افتتاح دومین مسجد بزرگ جهان در مصر
عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بزرگترین مسجد این کشور و دومین مسجد بزرگ جهان را در پایتخت جدید اداری این کشور افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مراسم افتتاحیه این مسجد با حضور شماری از شخصیت‌های مصر از جمله شیخ الأزهر أحمد الطیب، نخست وزیر مصطفى مدبولی، رئیس مجلس حنفی جبالی و وزیر اوقاف محمد مختار جمعه و تعدادی دیگر از سفرا و وزرا برگزار شد.

افتتاح این مسجد که بیش از ۸۰۰ میلیون پوند مصری هزینه داشت، موج اعتراض بسیاری از شهروندان مصری را به همراه داشت. برخی از مردم مصر معتقدند این کار اتلاف بیت المال است آن هم در زمانی که مصر در حال تجربه یک بحران اقتصادی است که در آن شهروندان از سختی گذران زندگی خود شکایت دارند. زیرا این روزها مردم مصر از افزایش مداوم قیمت تمام کالاها و محصولات اساسی رنج می برند. و درآمد آنها به دلیل تورم به طرز بی سابقه ای کاهش یافته است.

منتقدین تاکید کردند که مصری ها در حالی که از بحران مسکن و بیمارستان های ضعیف رنج می برند، به مساجد و مناره‌های مزین که تا ابرها بالا می روند، نیاز ندارند.

از سوی دیگر، حامیان رئیس جمهور مصر از افتتاح این مسجد استقبال کردند و از ورود آن به رکوردهای جهانی گینس برای بزرگ ترین منبر و سنگین ترین لوستر استقبال کردند.

پایتخت اداری جدید مصر که در ۴۵ کیلومتری شرق قاهره قرار دارد، مسجد دیگری نیز دارد که یکی از بزرگترین مسجدهای جهان است. این مسجد که الفتاح العلیم نام دارد در زمینی به مساحت ۱۰۶ هزار متر مربع ساخته شده و در ژانویه توسط سیسی افتتاح شد.

این مسجد در قلب ناحیه دولتی در پایتخت اداری جدید، بر روی بلندترین تپه این منطقه بنا شده است تا از تمام نقاط پایتخت دیده شود.

مساحت مسجد ۱۹۱۰۰ متر مربع است.

این مسجد یکی از بزرگترین مساجد جهان است که می‌تواند ۱۰۷ هزار نمازگزار را در خود جای دهد که ۱۲۰۰۰ نمازگزار در صحن اصلی ۹۶۰۰ متری، ۴۰۰۰۰ نفر در سالن بالا و ۵۵۰۰۰ نمازگزار در سالن پایین جای می‌گیرند.

این مسجد سه ورودی اصلی با گنبد‌های مزین و یک ورودی برای خادمان دارد.

مسجد دو مناره بلند با ارتفاع ۱۴۰ متر دارد و شامل مجموعه ای از سالن های بزرگ برای جشن ها، مناسبت ها و حفظ قرآن برای مردان، زنان و کودکان است.

صحن اصلی مسجد با مساحت ۹۶۰۰ متر مربع گنجایش ۱۲ هزار نمازگزار را دارد که بر فراز آن گنبدی به قطر ۲۹.۵ متر وجود دارد.

این پروژه شامل ۳ مرکز خرید برای خدمت رسانی به نمازگزاران است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47380

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!