3
در نشست کلمه سواء تبیین شد؛

جایگاه و احکام روزه در اسلام

  • کد خبر : 33748
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
جایگاه و احکام روزه در اسلام
استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد گفت: واژه روزه در قرآن کریم 13 مرتبه به کار رفته و مهم ترین آن در سوره بقره در آیه 183 است که خداوند خطاب به اهل ایمان فرمود روزه برشما واجب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام مهدی زمانی، استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد در نشست جایگاه و احکام روزه در ادیان ابراهیمی که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: بین اسلام، یهودیت و مسیحیت اشتراکات نزدیک وجود دارد که نشان می دهد روح توحیدی در هر سه دین ظهور و بروز دارد و تفاوت های ما تفاوت های جوهری نیست بلکه در شکل عمل است که در ادیان مختلف مطرح شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد در رابطه با جایگاه روزه در شریعت اسلام افزود: شریعت اسلام سه بخش دارد که شامل اصول دین، مسائل اخلاقی و مسائل احکام و فروعات دین است.

وی با بیان اینکه روزه از فروع دین اسلام است نه اصول دین، عنوان کرد: روزه در بخش اخلاق نیز آثار و کارکردهای اخلاقی روزه بسیار والا و مهم است.

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: واژه روزه در قرآن کریم 13 مرتبه به کار رفته و مهم ترین آن در سوره بقره در آیه 183 است که خداوند خطاب به اهل ایمان فرمود روزه برشما واجب است.

وی هدف از روزه را تقوای الهی بیان کرد و گفت: روزه برای این است که ما به مرحله ای برسیم که خدا را در همه حال حاضر ببینیم و حرمت پروردگار را حفظ کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد ابراز کرد: اولین مساله اخلاقی این است که روزه باید در ما تحول مثبت ایجاد کند، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست بلکه چشم و گوش، دست و پا و تمامی اعضا و جوارح ما باید روزه باشند و نافرمانی خدا را انجام ندهند که همان تقوای الهی است.

وی با اشاره به اینکه در اسلام دستور داده شده که 30 روز این عمل روزه داری تکرار شود، اذعان کرد: این تکرار سبب تثبیت می شود و روحیه مراقبت و خودکنترلی تقویت و تقوا به حالتی نهادینه تبدیل می شود در وجود انسان نهادینه می شود.

حجت الاسلام زمانی بیان کرد: گرسنگی و تشنگی ملاک رسیدن به هدف روزه نیست اینها همه مقدمه ای است برای اینکه ما به اصل تمرین عبودیت و بندگی پروردگار برسیم که به واسطه تمرین روح ما ورزیده شود؛ البته در کنار این هدف اصلی اهداف فرعی دیگری هم در منابع دینی ما مطرح شده که یکی مواسات با فقرا و نیازمندان است.

وی ادامه داد: خداوند روزه را واجب کرد تا اغنیا و ثروتمندان طعم گرسنگی را درک کنند و روحیه عطوفت و محبت به واسطه روزه در انسان زنده شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد بیان کرد: روزه عاطفه، کمک کردن به افراد تهیدست را بر می انگیزد و یکی دیگر از اهداف در تشریع روزه در دین مقدس اسلام تمرین سحرخیزی و بیدار شدن در اوقات سحر و پرداختن به دعا و مناجات در شب های قدر است.

وی با اشاره به اینکه در آداب ماه مبارک رمضان دعاهای مختلفی در افطار و سحر از سوی اولیای دین سفارش شده است، گفت: ارتباط با خدا با دعا و مناجات در کنار روزه مورد توجه قرار دارد.

حجت الاسلام زمانی تصریح کرد: بهترین عمل برای یک روزه دار این است که از محرمات الهی اجتناب کند در این صورت نورانیت روزه او را به خدای متعال نزدیک می کند و همین معنویت روزه می تواند تحول آفرین باشد.

روزه های حرام در اسلام

وی با بیان اینکه بخش دوم مربوط به احکام روزه در اسلام است، گفت: در اسلام روزه به روزه های واجب، مستحب و روزه حرام تقسیم می شود که در عید قربان و عید فطر روزه گرفتن حرام است و این دو روز که روز جشن و سرور و شادمانی است، دستور آمده که کسی روزه نگیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد ادامه داد: روزه واجب در ماه مبارک رمضان که 30 روز  و بر فرد واجب است که روزه دار باید از 10 مورد مثل خوردن، آشامیدن، روابط زناشویی، سر زیر آب فرو بردن، غبار و دود غلیظ و خودارضایی در طول روز اجتناب کند.

وی عنوان کرد: این روزه واجب از بعضی گروه ها برداشته شده و کسانی که بیمار هستند و روزه برای سلامت آنان ضرر دارد یا کسانی که در مسافرت هستند، کسانی که به واسطه کهولت سن طاقت روزه گرفتن را ندارند می توانند روزه نگیرند.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه برای مسافر و مریض بعد از آنکه بهبود پیدا کند قضای روزه واجب است، تصریح کرد: کسی که بدون هیچ عذر شرعی روزه را ابطال کند علاوه بر قضای روزه جریمه ای هم بر گردن او خواهد بود.

وی افزود: اگر کسی نذر خاصی کرده یک حاجتی دارد و نیت کرده باشد، به عنوان یک نذر که به شکرانه برآورده شدن حاجت خود نذر را به جای می آورد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه روزه های مستحب به چند قسم است، گفت: نوعی دیگری از روزه در مناسبت های بزرگ در دین اسلام است که به شکرانه این مناسبت ها توصیه شده مانند روز عید مبعث و روز عید غدیر.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روزهای دوشنبه و پنج شنبه هم در آیین اسلام برای روزه های مستحبی توصیه شده است.

حجت الاسلام زمانی خاطرنشان کرد: پنج شنبه اول ماه، چهارشنبه نیمه ماه و پنج شنبه آخر هر ماه  نیز مستحب است که روزه گرفته شود، در روایات آمده است کسی که این روزها را روزه بگیرد به علاوه ماه مبارک رمضان گویا در کل سال روزه بوده است.

گفتنی است، صد و هفدهمین نشست از سلسله نشست های کلمه «سواء» با موضوع جایگاه و احکام روزه در ادیان ابراهیمی از سوی هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=33748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.