2

تأثیرگذارترین مسلمانان جهان چه کسانی هستند؟

  • کد خبر : 42361
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۰۰
تأثیرگذارترین مسلمانان جهان چه کسانی هستند؟
مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام مستقر در اردن، نسخه 2023 خود از «500 مسلمان» را منتشر کرد که تأثیرگذارترین مسلمانان جهان را معرفی و رتبه‌بندی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، این سالنامه در چهاردهمین سال انتشار خود، عایشه بیولی، مترجم سرشناس عربی-انگلیسی، و مولانا محمود مدنی، رئیس جمعیت علمای هند را به عنوان زن و مرد سال خود معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به عنوان با نفوذترین مسلمان جهان و پس از آن مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه‌ای و سپس شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ملک عبدالله، پادشاه اردن، قرار داشته و پنج نفر اول را تشکیل می‌دهند.

این نشریه نفوذ را برای هر فردی که دارای قدرت (از لحاظ فرهنگی، ایدئولوژیکی، مالی، سیاسی یا غیره) برای ایجاد تغییری است و تأثیر قابل توجهی بر جهان اسلام و مسلمانان دارد، طبقه‌بندی می‌کند. تأثیر می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

زن و مرد سال

عایشه عبدالرحمن بیولی (Aisha Abdurrahman Bewley) یکی از پرکارترین و شناخته‌شده‌ترین مترجمان آثار کلاسیک اسلامی از عربی به انگلیسی است.

این سالنامه می‌گوید که از زمان گرویدن به اسلام در سال 1968، بیولی «پنج دهه گذشته را صادقانه به آموختن سنت اسلامی گذرانده و متون کلیدی آن را در دسترس جامعه جهانی مسلمانان انگلیسی‌زبان قرار داده است. او پیشتر با همکاری همسرش عبدالحق بیولی، قرآن کریم را ترجمه کرده است.»

بسیاری از آثار بیولی به صورت رایگان در اینترنت در وب سایت او موجود است یا توسط ناشران مشهور مسلمان منتشر شده است.

در این سالنامه آمده است که مولانا محمود مدنی «به دلیل محکومیت صریح تروریسم و حمایت استوار از جامعه مسلمانان هند، نفوذ پیدا کرده است».

این سالنامه می‌افزاید که با ترویج ملی‌گرایی هندو توسط حزب حاکم BJP، مولانا محمود مدنی طرحی را راه‌اندازی کرده است که موارد اسلام‌هراسی را ثبت می‌کند و دفاع و حمایت از قربانیان را برعهده می‌گیرد.

دیگر شخصیت‌ها

در میان 50 نفر برتر، شیخ حمزه یوسف هانسون (23) و دکتر تیموتی وینتر (44) که هر دو از علمایی هستند که به اسلام گرویده‌اند، قرار دارند.

رئیس‌جمهور سنگاپور حلیمه یعقوب (33) و رئیس‌جمهور تانزانیا، سامیه سولوهو حسن (38) تنها زنانی هستند که در میان 50 نفر برتر قرار دارند.

محمد صلاح (39) فوتبالیست مصری نیز در لیست 50 نفر برتر قرار دارد و به سادیو مانه فوتبالیست سنگالی و حبیب نورماگومدوف مبارز و رزمی‌کار روسی نیز اشاره شده است.

کریم بنزما برنده توپ طلا، پل پوگبا فوتبالیست فرانسوی، محمد فرح (معروف به مو فرح) دونده استقامت انگلیسی، سانی ویلیامز ستاره نیوزلندی راگبی و مایک تایسون (مالک عبدالعزیز) اسطوره آمریکایی بوکس نیز در لیست 500 نفره قرار دارند.

ناز شاه، نماینده حزب کارگر در پارلمان انگلیس، شهردار لندن، صادق خان و بارونس سعیده وارسی، اولین زن مسلمان در کابینه انگلیس، نیز در لیست جای گرفته‌اند.

در دنیای هنر و رسانه، لیم خابی (Lame Khaby)، که با بیش از ۱۵۰ میلیون فالوور بیشترین دنبال‌کننده را در تیک‌تاک دارد، و زیشان علی (Zeeshan Ali)، که کانال یوتیوب “Smile2Jannah” را اداره می‌کند، نیز مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

سامی یوسف خواننده و نادیا حسین برنده مسابقه آشپزی تلویزیونی The Great British Bake Off نیز در بین 500 نفر قرار دارند.

ده نفر برتر

(رتبه بندی سال گذشته در پرانتز)
1. ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی (2)
2. آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران (3)
3. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر (1)
4. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه (4)
5. ملک عبدالله دوم پادشاه هاشمی اردن و خادم اماکن مقدس در بیت المقدس (5)
6. شیخ محمد تقی عثمانی عالم و رهبر دیوبندی (6)
7. محمد ششم پادشاه مراکش (7)
8. محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی (8)
9. آیت الله سید علی سیستانی مرجع حوزه نجف (9)
10. محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد عربستان سعودی (15)

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=42361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!