1
تحولات فلسطین؛

انتقاد نهاد دینی رسمی اسرائیل از هتک حرمت مسجدالاقصی/ نشست اضطراری شورای امنیت درباره قدس

  • کد خبر : 43935
  • ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰:۲۷
انتقاد نهاد دینی رسمی اسرائیل از هتک حرمت مسجدالاقصی/ نشست اضطراری شورای امنیت درباره قدس
انتقاد شدید نهاد دینی رسمی اسرائیل از «ایتمار بن غفیر» بابت نقض حریم مسجدالاقصی، نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات قدس، شهادت یک نوجوان فلسطینی در نابلس و پیام تبریک حماس به مناسبت آزادی قدیمی‌ترین اسیر فلسطینی از آخرین تحولات فلسطین است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، پس از ۱۰ سال سکوت، نهاد دینی رسمی اسرائیل از اقدام وزیر امنیت داخلی در نقض حریم مسجدالاقصی به شدت انتقاد کرد.

نهاد دینی رسمی اسرائیل که شامل خاخام‌های بزرگ و رهبران احزاب دینی ارتدکس است با انتقاد شدید از «ایتمار بن غفیر» تأکید کرد که «اکثریت مطلق روحانیون یهودی و همه نهادهای دینی رسمی مخالف قدم نهادن بر هیکل سلیمان (حرم قدسی) هستند و آن را آلوده کردن این مکان مقدس می‌دانند و بنابر این اقدام بن غفیر خلاف شرع و تحریک خطرناکی است که هیچ لزومی به آن نبود».

«یتسحاق یوسف»، رئیس نهاد دینی یهودیان شرقی، نیز تأکید کرد که در نامه‌ای شخصی به بن غفیر از وی خواسته که به احکام خاخام‌های اصلی احترام بگذارد و دیگر نقض حریم مسجدالاقصی را تکرار نکند.

او تأکید کرده که بن غفیر اکنون در مقام وزیر کابینه اسرائیل مسئولیت مضاعف در احترام به این دستورات را که نظر اکثریت مطلق خاخام‌های یهودی است، دارد.

نشریه «ییتد نئمان»، وابسته به یکی از مهم‌ترین احزاب اشکنازی یهودی، نیز اقدام بن غفیر را به شدت محکوم کرد و آن را «خودنمایی خطرناکی که جان یهودیان را تهدید می‌کند» دانست.

با وجود این، بن غفیر این انتقادات را رد و تأکید کرد که باز هم به چنین اقدامی دست خواهد زد.

به گفته ناظران این نخستین بار پس از سال‌های طولانی است که اختلافات یهودیان متدین حریدیم با صهیونیست‌ها که هردو در کابینه ائتلافی «بنیامین نتانیاهو» حضور دارند چنین علنی می‌شود.

روز سه شنبه گذشته، «ایتمار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل، در اقدامی تحریک برانگیز وارد مسجدالاقصی که حریم مسلمانان است شد.

این اقدام موجی از اعتراضات و انتقادات را در جهان اسلام و نیز کشورهای غربی در پی داشته است.

بن غفیر از شخصیت‌های راست افراطی در اسرائیل است که بسیاری از مقامات اسرائیلی و امریکایی نسبت به تأثیر بر تشدید بحران در اراضی فلسطینی هشدار داده‌اند.

نشست اضطراری شورای امنیت درباره مسجدالاقصی

پایگاه خبری «روسیا الیوم» گزارش داد: شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنجشنبه درباره مسجدالاقصی و هتک حرمت مستمر این مسجد توسط رژیم صهیونیستی، نشست اضطراری برگزار می‌کند.

این نشست به درخواست هیئت‌های نمایندگی برخی کشورهای عربی، برای بررسی تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و تهدید وضعیت موجود در این مسجد برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل متحد اعلام کرد که «خالد الخیاری،» دستیار دبیرکل این سازمان در امور سیاسی و صلح، در نشستی با عنوان «وضعیت خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین» گزارشی را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

شهادت یک نوجوان فلسطینی در نابلس

مرکز اطلاع رسانی فلسطین نوشت: یک جوان فلسطینی بامداد امروز پنجشنبه در اردوگاه بلاطه در شرق نابلس در شمال کرانه باختری با گلوله نظامیان اشغالگر به شهادت رسیده و دو جوان دیگر نیز مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: عامر ابو زیتون ۱۶ ساله پس از آنکه از ناحیه سر مورد اصابت گلوله نظامیان اشغالگر متجاوز به نابلس قرار گرفت به شهادت رسید.

منابع محلی اعلام کردند: نیروهای ویژه صهیونیست به مرکز اردوگاه بلاطه حمله نموده و منزل حسن عرایشی اسیر آزاد شده فلسطینی را محاصره کردند.

درگیری‌های مسلحانه‌ شدید ایجادشده توسط نیروهای مقاومت اشغالگران را مجبور به تقویت استحکامات نظامی خود و محاصره اردوگاه از چند محور واداشت.

گروه مقاومتی عرین الاسود اعلام کرد: در مقابله و درگیری با نیروهای اشغالگر پس از ورود آنان به اردوگاه بلاطه نقش داشته است.

این درگیری‌ها باعث اصابت گلوله جنگی به ۳ جوان فلسطینی شد که یکی از آنها ابو زیتون بود اما اشغالگران تیم پزشکی را از دسترسی به مجروحان منع کردند.

اشغالگران صهیونیست «حسن عرایشی»، اسیر آزاد شده فلسطینی را پس از محاصره منزل و حمله به وی و خانواده‌اش و مضروب نموده آنان و بازرسی بی هدف این خانه مجدداً بازداشت نمودند.

پس از شهادت ابو زیتون برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی در اردوگاه بلاطه فراخوان داده شده که طی آن گرو‌ه‌های مقاومت خواستار انتقام خود این جوان فلسطینی شدند.

پیام تبریک حماس به مناسبت آزادی قدیمی ترین اسیر فلسطینی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای آزادی «کریم یونس» قدیمی ترین اسیر فلسطینی از چنگال رژیم صهیونیستی را تبریک گفت.

بر اساس این گزارش، در بیانیه جنبش حماس درباره آزادی کریم یونس آماده است: ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس آزادی کریم یونس پس از ۴۰ اسارت در زندان‌های رژیم جنایتکار که طی آن نمونه بارزی از پایداری، صبر و بردباری را به نمایش گذاشت و در نهایت با عزم و اراده پولادین بر سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی پیروز شد، تبریک می‌گوئیم. اسیر کریم یونس و راهی که پیموده است، افتخاری برای همه فلسطینیان و مایه امیدواری آنها برای پایداری و ثبات بیشتر تا رسیدن به استقلال و آزادی خواهد بود.

جنبش حماس در ادامه بیانیه خود تأکید کرد: ما نیز در کنار خانواده این اسیر مبارز و عموم مردم فلسطین و دیگر اسرای قهرمان، از آزادی کریم یونس خوشحالیم و در مقابل فداکاری‌های و مبارزات دلاورانه وی و دیگر اسرای فلسطینی دربند زندان‌های رژیم صهیونیستی سر تعظیم فرود می‌آوریم.

حماس در پایان بیانیه خود بر ادامه مبارزه و بسیج همه امکانات و توانمندی‌ها برای همبستگی با اسرای فلسطینی تا رسیدن به آزادی در سراسر این سرزمین تأکید کرد.

گفتنی است که کریم یونس که قدیمی ترین اسیر فلسطینی است، در نخستین ساعات صبح امروز پس از ۴۰ اسارت و به صورت ناگهانی و از پیش اعلام نشده از بند رژیم صهیونیستی آزاد شد.

رژیم صهیونیستی کریم یونس را ششم ژانویه ۱۹۸۳ میلادی به اتهام وابستگی به جنبش فتح و فعالیت مسلحانه و کشتن یک نظامی صهیونیست بازداشت و به حبس ابد محکوم کرد، اما بعدتر حکمش به ابد تخفیف یافت و در سال ۲۰۱۵ حبس ابد او ۴۰ ساله اعلام شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43935

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!