3

آموزش و پرورش مصر: نقاب ممنوع و پوشاندن موی سر اختیاری است

  • کد خبر : 54449
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
آموزش و پرورش مصر: نقاب ممنوع و پوشاندن موی سر اختیاری است
وزارت آموزش و پرورش مصر در خصوص مشخصات حجاب و لباس فرم کلیه دانش آموزان مدارس این کشور برای سال تحصیلی 24-2023 دستورالعمل جدیدی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، رضا حجازی، وزیر آموزش و پرورش و آموزش فنی مصر در خصوص مشخصات حجاب و لباس فرم کلیه دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی برای سال تحصیلی ۲۴-۲۰۲۳ دستورالعمل جدیدی صادر کرد.

وزیر آموزش و پرورش تأیید کرد که در مورد پوشش موی دختران مقرر شده است که پوششی که دانش آموز به میل خود انتخاب می‌کند نباید چهره‌ی او را بپوشاند.

در این دستورالعمل آمده است، ولی دانش آموز از انتخاب دختر خود آگاه است و می‌داند که انتخاب او برای انجام این کار بر اساس میل او بوده و فشار یا اجبار از طرف شخصی غیر از ولی صورت نگرفته است. البته ولی دانش آموز باید از چنین انتخابی مطلع باشد.

رنگ لباس نیز باید از طریق همکاری ادارات مدارس و شورای امنا و والدین و معلمان انتخاب شود.

حجازی در حالی این دستورالعمل را برای منع پوشیدن نقاب صادر کرده که در سال ۲۰۲۰ در ماجرای جنجالی اجبار یک دانش آموز به پوشش موی سر گفته بود: «در حجاب یا بی‌حجابی دختران هیچ گونه دخالتی از سوی وزارتخانه وجود ندارد و موضوع اختیاری است.»

ممنوعیت پوشیدن نقاب در مصر در گذشته نیز توسط مسئولین این کشور تصویب شده بود که با مخالفت‌هایی روبه رو شد.

۱۹ فوریه ۱۹۹۶ یک کمیته مشورتی دادگاه عالی قانون اساسی مصرر پوشش نقاب را ممنوع اعلام کرد. این کمیته اعلام کرد که پوشش نقاب ریشه دردوران پیش از اسلام دارد و با شریعت اسلام بی ارتباط است.

براساس نظر این کمیته، وزیر اموزش و پرورش مصر می‌توانست از ورود دختران دارای پوشش نقاب به مدارس جلوگیری کند زیرا این ممنوعیت نقض ازادی مذهب تلقی نمی‌شد.

حسین کامل بهاء الدین وزیر اموزش و پرورش مصر نیز در سال ۱۹۹۴ با صدور یک حکم مانع از حاضرشدن دخترهای دارای پوشش نقاب در سر کلاس‌های درس شد.

طبق حکم بهاء الدین، اجازه والدین برای استفاده از نقاب برای دختران ضروری بود که این بخش از حکم به دلیل اعتراض مردم لغو شد. اما تعدادی از والدین عدم مشروعیت ممنوعیت استفاده از نقاب را در دادگاه‌های اداری مصر مطرح کردند که برخی از انها موفق شدند مجوز حضور در کلاس درس با نقاب را دریافت کنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54449

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!