1
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

مقابله با دین‌هراسی وظیفه مشترک ادیان است

  • کد خبر : 31015
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
مقابله با دین‌هراسی وظیفه مشترک ادیان است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست «بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» اظهار کرد: پروژه دین‌هراسی از سوی دشمنان بشریت و صاحبان زر و زور کلید خورده است و پژوهشگران، نهادها و رهبران دینی برای مبارزه با این پروژه، نیازمند کوشش و همفکری مضاعف هستند.

به گزارش پايگاه خبري مفاز، نشست «بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» به صورت حضوری و آنلاین به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و يوان ساوكا، دبيركل شورای جهانی کلیساها در این سازمان برگزار شد و اندیشمندان دینی در این نشست به ارائه مقالات خود پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور در سخنرانی خود در این برنامه با بیان اهمیت برگزاری این نشست، گفت: ما در سالیان گذشته، همکاری‌های سودمندی با یکدیگر داشته‌ایم و در خصوص مهم‌ترین مسائل مبتلابه جامعه بشری با یکدیگر همدل و همراه بوده‌ایم. این افق روشن همکاری‌ها هم از درون آموزه‌ها و تعالیم دینی ما منتج شده و هم از ضرورت‌های زندگی در جهان جدید است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: زمانه پرآشوب ما و مشکلاتی که زندگی بشری را به صورت گسترده تحت تأثیر قرارداده، مسئولیت ما را در قبال این رویدادها و سرنوشت جامعه بشری دو چندان کرده است. ستم آشکاری که در روابط بین‌المللی وجود دارد، تجاوزگری‌های گسترده، شکاف گسترده فقر و غنای هولناک، روابط نابرابر انسانی و نادیده‌گرفتن حقوق اقلیت‌ها، بحران‌های زیست محیطی و بیماری‌های فراگیر بخشی از این دشواری‌هاست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شورای جهانی کلیسا به عنوان نهادی کنشگر در مقابل این مشکلات نشان داده است که به درستی با مسئولیت دینی و اجتماعی خود روبروست و چشم بر آلام جامعه بشری نمی‌بندد. موضع‌گیری این شورا و صدور بیانیه و فعالیت‌های قابل اعتنای این نهاد در مقابل تحریم‌های ظالمانه ایران و طرح این موضوع در محافل مختلف نمونه‌ای از این مسئولیت‌شناسی دینی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان همکاران شما در جمهوری اسلامی ایران به این تلاش‌ها به دیده احترام می‌نگرد و امیدوار است که این کوشش‌ها مرهمی بر زخم‌هایی باشد که روح و روان ملت‌ها را آزار می‌دهد.

وی در ادامه سخنانش، بیان کرد: نشست امروز نیز، پرداختن به یکی از این دغدغه‌های مشترک است. بیش از دو سال است که جامعه جهانی درگیر مشکل کرونا شده است. شیوع گسترده این بیماری در زمانی کوتاه در تمامی کره زمین نشان داد که چگونه زندگی بشر می‌تواند در کوتاه زمانی در طوفان حوادث ناشناخته گرفتار شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: درماندگی بشر در ماه‌های نخست شیوع این بلیه(بلا و سختی)، کشتار میلیونی، ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی، بر هم خوردن روندهای اقتصادی، فلج‌شدن سیستم‌های بهداشتی کارآمد، فروپاشی سیستم‌های حمایتی دولت‌ها و … بخشی از مشکلاتی بود و هست که شیوع بیماری کرونا در پی داشته است.

همگامی علم و ایمان در حل مشکلات بشری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: تجربه بشری در این گرفتاری‌ها، بار دیگر نشان داد که باورهای دینی تا چه اندازه می‌توانند نقش مؤثر و مفیدی را در یافتن راه حلی برای غلبه بر مشکلات حادث شده به عهده بگیرند. علم و ایمان در ملاقاتی تاریخی، یک بار دیگر همدلانه برای حل مشکلات جامعه بشری همگام و برای اصول حاکم بر قلمروهای یکدیگر حرمت قائل شدند.

وی ادامه داد: این دستاوردی بزرگ است که بشر را به نقطه تعادل و اعتماد به یکدیگر رهنمون می‌شود و دیوارهای بناشده بین علم و ایمان را فرو می‌ریزد و افق نگاه وسیع‌تر و روشن‌تری را در معرض دید آدمی قرار می‌دهد. مجموعه‌ای از آیین‌ها، عبادات و مناسک دینی یک بار دیگر به جایگاه خود در تأمین آرامش روحی و معنوی بشر نقش به عهده گرفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور بیان کرد: از سوی دیگر، کرونا یک بار دیگر نشان داد که شکاف تکاثر ثروت و استضعاف چقدر جامعه جهانی را آسیب‌پذیر کرده است. تعالیم انبیاء الهی در این خصوص ضرورت تأمین زندگی شرفتمندانه برای همه مردم یک بار دیگر به صورت جدی برجسته شد. این شکاف نه تنها در میان کشورهای شمال و جنوب، بلکه در خود کشورهای برخوردار نیز به بدترین وضعیتی چهره نشان داد. اغلب قربانیان این پاندمی فرودستان و حاشیه‌نشینان این کشورها هستند که دسترسی کافی به نظام بهداشت و سلامت ندارند.

وی همچنین، گفت: مشکل حادث شده، موضوعی عمومی و جهانی است اما قربانیان آن اغلب فرودستان جوامع برخوردار یا شهروندان کشورهای توسعه نیافته‌اند. از سویی دیگر، اخلاق اجتماعی که محور اصلی ادیان است در این آزمون به سنگ محک زده شد. واکسن تولیدشده توسط کشورهای خاص برخوردار، به چند برابر مصرف تهیه شده در حالی که اغلب شهروندان جامعه جهانی علی‌رغم نیاز مبرم، بدان دسترسی نداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: انحصار علمی، تحریم‌های وضع شده و مشکلات مالی موجب شد بسیاری از کشورها نتوانند بموقع برای تأمین سلامت شهروندان خود اقدام کنند. شهروندان برخی کشورها با غارت فروشگاه‌ها حتی با ربودن محموله‌های واکسن نشان دادند که تربیت اخلاقی باید در دستور کار نهادهای مسئول باشد تا شهروندانی متعهد و با اخلاق تربیت شوند و برای غلبه بر مشکلات مشترک، ضرورتا باید تشریک مساعی داشته باشند و هیچ کس و هیچ گروهی و هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند گلیم خود را از موج حوادث به در ببرد.

وی با اشاره به سبک زندگی در دوران کرونا گفت: کرونا، درس‌ها و آموزه‌های مختلف و بعضا متضادی داشته است. به عنوان مثال از یک‌سو  ما را به ضرورت توجه به زیست مسئولانه جمعی، نوع‌دوستی و تشریک مساعی رهنمون ساخته و از سوی دیگر، فردگرایی افراطی، پرشتاب و اجتناب‌ناپذیر ناشی از مجازی شدن همه چیز را به رخ کشیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تأکید کرد: آموزه‌هایی از این دست، ماندگاری یکسانی ندارند. تجربه نشان داده است که امور معنوی و آموزه‌های اخلاقی، در فاصله کوتاهی پس از فروکش شدن مصایب و مشکلات رفته رفته رنگ می‌بازند در حالیکه آموزه‌هایی نظیر فرد گرایی پرشتاب ناشی از مجازی شدن امور، باقی خواهد ماند.

وی همچنین تصریح کرد: سال‌هاست که پروژه دین‌هراسی از سوی دشمنان بشریت و صاحبان زر و زور کلید خورده است، گاه با ساخت افراط‌گرایان دینی و مذهبی و گاه با بزرگ‌نمایی و نمایش رفتار ناصواب چند به ظاهر رهبر دینی.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تأکید کرد: پژوهشگران، نهادها و رهبران دینی برای مبارزه با این نمایش‌های ساختگی، نیازمند کوشش و همفکری مضاعف هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، گفت: وظیفه بزرگ امروز و فردای ما، رفتار مؤمنانه و استقامت بر تبیین جلوه‌های رحمانی ادیان است. این مهم در یک اقدام همه جانبه و فراگیر با حضور رهبران تمامی ادیان میسر خواهد بود.

وی در پایان سخنانش، اظهار کرد: امیدوارم حاصل این گفت‌وگوها بتواند عرصه جدیدی از همکاری و همدلی را بین ما بگشاید و در پرتو تعالیم انبیاء الهی بتوانیم زندگی بهتری برای هم‌نوعان خود در سراسر کره خاکی فراهم آوریم. از درگاه خداوند متعال، طلب می‌کنیم که به این ابتلا پایان دهد و هر چه زودتر کرونا پایان یابد.

قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنرانی خود، گفت: امروز در تقویم ایران به عنوان «روز احسان و نیکوکاری» نامگذاری شده است چیزی که جوهره همه ادیان الهی است.

وی به برگزاری موفقیت آمیز ۱۰ دور گفت‌وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها اشاره و تصریح کرد: امیدواریم نشست امروز، نتایج بسیار خوبی داشته باشد و به برکت این گفت‌وگوها دایره ارتباطات شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان ایران با شورای جهانی کلیساها گسترش یابد.

تأکید بر احترام به مقدسات

در ادامه یوآن سائوکا، دبیرکل شورای جهانی کلیساها (WCC) در سخنرانی خود معرفی شورای جهانی کلیساها پرداخت و گفت: این شورا در مجموع ۳۵۲ عضو مسیحی از ۱۲۰ کشور دنیا دارد که حدود ۶۰۰ میلیون پیرو را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه حفظ حقوق پیروان ادیان، موجب وحدت بین آحاد جامعه می‌شود، بیان کرد: تلاش ما ایجاد و برقراری وحدت بین جامعه مسیحی است.

سائوکا اظهار کرد: ما درصدد آن هستیم تا با راهکارهای نوین، وحدت را در میان مسیحیان کشورهای مختلف به منصه ظهور برسانیم.

دبیرکل شورای جهانی کلیساها گفت: بنابر تأکید کتاب‌های مقدس ما، خداوند وحدت بین مسیحیان را مدنظر قرار داده است البته باید گفت خداوند متعال در میان همه ادیان حضور دارد. به همین منظور شورای جهانی کلیساها با سایر ادیان و سازمان‌هایی که هدفشان رفاه بشر و ایجاد صلح است، همکاری نزدیکی دارد.

وی بیان کرد: شورای جهانی کلیساها در سال ۱۹۷۱ م. برنامه‌ای برای گفتمان با سایر ادیان تدوین کرد. این برنامه از اهمیت ویژه‌ای در میان ما برخوردار است.

سائوکا افزود: این شورا معتقد است خداوند یکتا خالق همه چیز است و تمام بشریت از یک پدر و مادر (آدم و حوا) خلق شده‌اند. بنابر این علی رغم اختلافاتی که بین جوامع مختلف وجود دارد، باید به مقدسات یکدیگر احترام بگذاریم و این محور اصلی بیانیه شورای جهانی کلیساهاست.

دبیرکل شورای جهانی کلیساها همچنین تأکید کرد: امروز باید فراتر از بحث‌های فلسفی و مفهومی قدم برداریم. در این میان، آموزش و اطلاع‌رسانی به ویژه برای نسل جوان، غلبه بر تمامی گمراهی‌ها است چراکه ما اعضای یک خانواده هستیم و باید یاد بگیریم چگونه در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم.

ادیان در صلح و دوستی مشترکات زیادی دارند

در ادامه ابراهام سیلو ویلار، مدیر اجرایی همکاری‌ها و گفت‌وگوی ادیان شورای جهانی کلیساها ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور ایجاد همبستگی دینی در رهبران و پیروان ادیان الهی، گفت: ارتباطات ما، قطعا درازمدت و مداوم خواهد بود.

سیلو ویلار افزود: انسان‌ها براساس ملیت و دین در سراسر دنیا تقسیم‌بندی شده‌اند. اما همگی عاشق صلح و دوستی و هماهنگی با یکدیگر هستند. این نوع تمنای درون را می‌توان، زبان جایگزین قدرت و ترس قرار داد.

مدیر اجرایی همکاری‌ها و گفت‌وگوی ادیان شورای جهانی کلیساها تأکید کرد: ما باید به دنبال این باشیم که غایت قدرت به کجا می‌رسد. ما معتقدیم هیچ دینی به پیروان خود دستور نمی‌دهد که به انسان‌های دیگر ظلم کنند.

وی تصریح کرد: ادیان الهی پیروان خود را به صلح و دوستی دعوت می‌کنند و به مشترکات و قوانین یکدیگر احترام می‌گذارند.سیلو ویلار دین را رحمتی برای تمام عالمیان جهان دانست و بیان کرد: باید باور داشته باشیم که هدف و غایت دین، خیرخواهی است و باید فصل نوینی را در زندگی خود ایجاد و برای این مسیر از زبان صلح و احترام به یکدیگر استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=31015

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!