6

پنجشنبه پیش از عید پاک

  • کد خبر : 34676
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۰۹
پنجشنبه پیش از عید پاک
مسیحیان پنج‌شنبه پیش از عید پاک را روز آخرین شام مسیح می‌دانند. اعتقاد بر آن است که در این روز، مسیح پاهای مریدان خود را شست و مراسم عشای ربانی را بنا نهاد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، شب پنجشنبه پیش از عید پاک، شبی است که در آن یهودا به مسیح خیانت کرد. کلمه Maundy از واژه mandate به معنای فرمان آمده است و به فرمان مسیح در شام آخر مبنی بر این که به یکدیگر عشق بورزید، دلالت دارد.

این روز در بسیاری از کشورها پنجشنبه مقدس نام دارد. یکی از آیین‌های مربوط به این روز پدیلاویوم یا شستن پاها نام دارد. در مراسم کلیسای کاتولیک، کشیش‌ها پاهای دوازده نفر را در بزرگداشت اقدام مشابهی از سوی مسیح می‌شویند. امروزه برخی کلیساهای غیرکاتولیک نیز مراسم شستن پا را جزو آداب پنجشنبه پیش از عید پاک به جای می‌آورند.

در کلیساهای کاتولیک روغن تدهینی که در طول سال به کار می‌رود، در این روز تبرک می‌شود.

ماهیت و چیستی پنجشنبه پیش از عید پاک

پنجشنبه‌ مقدس، یادبود «شام آخر» (Last super) و آخرین وعده‌ غذایی حضرت عیسی (علیه‌السّلام) با حواریان و تاسیس آیین مقدس «عشاء ربانی» است. این کلمه از لاتین گرفته شده و ناظر بر دستوری است که عیسی (علیه‌السّلام) در آخرین پنج‌شنبه‌ زندگی خود به شاگردان داد. پس از آنکه عیسی (علیه‌السّلام) پاهای ایشان را شست، خرقه بر تن کرد و باز بر سر سفره‌ شام نشست.

پس گفت: «اگر من سرور و استاد شمایم، پاهای شما را شستم، شما نیز پاهای یکدیگر را بشویید. من با این کار سر مشقی به شما دادم تا شما نیز همان‌گونه رفتار کنید که من با شما کردم. آمین. آمین. به شما می‌گویم نه غلام از ارباب خود بزرگ‌تر است نه فرستاده از فرستنده‌ خود. اکنون که اینها را می‌دانید، خوشا به حالتان اگر بدان‌ها عمل کنید.»

ماهیت و چیستی پنجشنبه پیش از عید پاک

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=34676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.