7
تقویم ادیان؛

سوم مارس؛ روز دختر و جشنواره عروسک در ژاپن

  • کد خبر : 27384
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
سوم مارس؛ روز دختر و جشنواره عروسک در ژاپن
روز ملی دختر در تقویم ژاپنی ها روز عروسک یا هیناماتسوری (Hinamatsuri) نام دارد که هر ساله در تاریخ سوم مارس برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، براساس رسوم ژاپنی در روز هیناماتسوری مردم یک میز را با پارچه سرخ رنگ می پوشانند و مجموعه ای از عروسک های زینتی را بر روی آن قرار می دهند. عروسک هایی که روی این سفره قرمز قرار می گیرند عبارتند از امپراطور، ملکه، ملازمان و گروه نوازندگان که لباس سنتی دوره امپراطوری هین (Heian) را بر تن دارند. اولین مدارک باستانی از قدمت این جشن به سال ۱۶۲۵ برمی گردد. زمانی که زنان دربار برای دختر امپراطور گو میزانو که اوکی کو نام داشت، چندین عروسک فراهم کردند تا با آنها بازی کند.

به محموعه عروسک ها هیناکازاری (Hinakazari) می گویند. این عروسک ها به صورت جفت زن و مرد می باشند. زوج بودن عروسک ها نشان دهنده برپایی یک عروسی در دوره امپراطوری هین است. دو عروسک اصلی در سفره سرخ هیناماتسوری امپراطور و ملکه هین هستند. عروسک های دیگر هم افرادی اند که به مراسم دعوت شده اند که عبارتند از مهمانان، گروه نوازندگان و افرادی که دارای استعداد و ذوق هنری خاصی هستند.

آداب و رسم جشن هیناماتسوری

هیناماتسوری یکی از پنج جشن فصلی ژاپنی ها است که به آن جشن هلو هم می گویند. دلیل این نامگذاری این است که در این فصل درختان هلو شکوفه می دهند. هر خانوده ژاپنی در روز دختر این میز را می چیند به طوری که تعداد عروسک ها به میزان بودجه آن خانواده بستگی دارد. این عروسک ها در ژاپن نسبتاً گران هستند. با این حال می توان گفت هر دختری در ژاپن یک جفت عروسک امپراطور و ملکه هیناماتسوری را قبل از یک سالگی به دست می آورد.

جشنواره عروسک و روز دختر در ژاپن

هیناکازاری معمولاً در تمام طول سال درون انبار است، خانواده های دختر دار سه روز قبل از روز دختر کار سفره آرایی را آغاز می کنند. در دوره ای از زمان این خرافه بین مردم شکل گرفته بود که کنار گذاشتن عروسک ها و فرستادن آنها به انبار تا سال دیگر، باعث می شود دختر دیر ازدواج کند.

از این رو بعضی خانواده ها در ژاپن این نمایش عروسکی را به مدت یک ماه در خانه خود حفظ می کردند. البته زمانی که دختران به ده سالگی برسند، این نمایش دیگر در خانه اجرا نمی شود. در جشن هیناماتسوری معمولاً دختران با دوستان خود مهمانی برگزار می کنند و غذاهای مشخصی مانند کراکر برنج رنگارنگ، ماهی و سبزیجات خام، توت فرنگی پیچیده شد در خمیر لوبیا و سوپ صدف می خورند. همچینن مراسم ناگاشی بینا (Nagashi-bina) یا عروسک شناور برگزار می شود.

در این مراسم دختران عروسک هایی از کاغذ یا نی درست می کنند. سپس همراه عروسک ها سوار قایق می شوند و در رودخانه گشتی می زنند. در پایان هم عروسک ها را به رودخانه می سپارند تا گناهان و ناخالصی های فردی را با خود ببرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=27384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.